تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۰۴۶۳۹
سرویس خبر : انرژی
جهش حاشیه سود ناخالص «شاراک» تکرارپذیر است؟

قیمت خرید نفتای «شاراک» ۲۰ درصد کمتر از فوب خلیج فارس شد

می متالز - سال 99 شاهد ایجاد تغییر در فرمول قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی شازند بودیم. تخفیفی برای خوراک این شرکت در نظر گرفته شد که اگر تداوم داشته باشد تولید و سودآوری این شرکت را با تحولات مثبت همراه خواهد ساخت. افزون بر این شاراک در پاییز سال 99 با جهش خوبی در حاشیه سود ناخالص همراه شد که باید دید علت آن چیست و آیا تکرارپذیر است یا خیر؟

به گزارش می‌متالز، یک منبع آگاه در خصوص تغییرات اعمال شده و مبنای قیمت گذاری خوراک پالایشگاه‌ها اعلام کرد: در حال حاضر نرخ خوراک پالایشگاه‌های دولتی با خصوصی متفاوت است. مبنای نرخ پالایشگاه‌های دولتی مانند آبادان و اراک به این صورت تعیین می‌شود که قیمت صادراتی ماه قبل را ضربدر ۹۵ درصد می‌کنند. قبلا مبنا فوب خلیج فارس بود، اما اکنون فوب داخل کشور در نظر گرفته می‌شود. یعنی هر قیمتی که صادر کنند بر همان مبنا ۵ درصد از آن کم شده و به ما اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: در خصوص پالایشگاه‌های خصوصی وضعیت متفاوت است. به این صورت که هر ۱۵ روز یکبار همان ۹۵ درصد فوب خلیج فارس را اعلام می‌کنند که قیمت‌های آن‌ها خیلی بیشتر از پالایشگاه‌های دولتی است.

وی در ادامه افزود: از زمانی که فرمول قیمت گذاری تغییر کرده ما از پالایشگاه‌های خصوصی خرید نکردیم. مثلا با پالایشگاه ستاره خلیج فارس صحبت کردیم و قیمت را به منهای ۲۰ درصد فوب خلیج فارس رساندیم. همچنین از شیراز با قیمت منهای ۱۹ درصد فوب خلیج فارس خرید کردیم. در واقع ما بر اساس فرمول جدید پالایشگاه‌های خصوصی تا کنون خریدی انجام ندادیم. با توجه به اینکه فروش نفتا زیاد است و پالایشگاه‌های آبادان و اراک مواد مورد نیاز ما را تامین می‌کنند از آن‌ها خرید می‌کنیم و به همین دلیل از پالایشگاه‌های خصوصی خریدی انجام نمی‌دهیم.

این منبع آگاه در پاسخ به این که به طور معمول در یکسال اخیر فاصله قیمتی نرخ نفتا فوب خلیج فارس و نرخ صادراتی نفتا ایران چقدر بوده، تصریح کرد: در واقع قیمت‌ها در هر ماه متفاوت است. مثلا در یکی از ماه‌ها نرخ صادراتی نفتای ایران ۲۵ درصد از فوب خلیج فارس ارزانتر بوده است. کمترین فاصله‌ای که داشتند ۱۱ درصد کمتر از فوب خلیج فارس بود.

در ادامه از وی در خصوص علل رشد قابل توجه حاشیه سود ناخالص شاراک در پاییز پرسیدیم. او گفت: بالا بودن حاشیه سود ناخالص شاراک در پاییز ۹۹ به این دلیل بود که فرمول قیمت گذاری نفتا از ابتدای سال بود. تقریبا ۲۵۰ میلیارد از تعدیل پاییز مربوط به نیمه اول سال ۹۹ بود. بعد از پاییز نرخ‌ها ثابت ماند. جمع کل تعدیلات حدودا ۳۲۰ میلیارد بود که ۲۵۰ میلیارد از آن مربوط به ۶ ماهه اول سال ۹۹ است که در پاییز شناسایی شد و سند خورد و مابقی که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد است در سه ماهه آخر سال سند خورد؛ بنابراین رشد قابل توجهی که در حاشیه سود ناخالص شاراک در پاییز شاهد بودیم تکرار پذیر نیست.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع با توجه به این که نرخ‌های جدید از ابتدای سال ۹۹ به صورت ممتد ادامه داشته قاعدتا در ۴ سال آینده نیز همین شرایط و بر اساس فرمول تغییر یافته ادامه خواهد داشت. از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ مبنا همان فوب صادراتی منهای ۵ درصد است. یعنی همان روش فعلا ادامه دارد. قبلا با توجه به این که فرمول جدید در پاییز اعلام شد این تعدیلات جمع شد و در همان پاییز به صورت یکجا شناسایی شد، اما از ابتدای سال جاری همان فرمول اعمال می‌شود.

لازم به ذکر است که در گزارش تفسیری دوره نه ماهه، شرکت این خبر خوش را برای سهامداران اعلام کرده بود که در سال ۹۹ علاوه بر کاهش قیمت نفت و نفتا، پیگیری مستمر و هماهنگی‌های بعمل آمده با وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی منجر به توافقات خوبی شده و طی جلسات مختلف با اعضای محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مقرر شد قیمت خوراک دریافتی پتروشیمی شازند نیز بر اساس قیمت نفتای صادراتی محاسبه شود. در این راستا نیز طی مذاکره با معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ایشان از اختصاص ۱۴۰ هزار تن نفتا با تخفیف ۲۰ درصد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر دادند که این اقدام بر عملکرد مالی شرکت اثر مثبتی خواهد داشت.

همچنین خرید خوراک از شرکت‌های مینی ریفاینری با اعطای تخفیفات بیشتر پیگیری و انجام شده که این امر منجر به تولید محصولات با بهای تمام شده کمتر در سه ماهه چهارم سال ۹۹ خواهد شد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده