تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۰۹۶۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

چینش اوردر "ترس" به قصد مفت‌خری

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار با چینش اوردر درست رو به بالا حرکت خواهد کرد، گفت: تمام اوردر‌هایی که گذاشته می‌شود اوردر ترس است با این روش نمی‌توان بازار را بالا برد.

به گزارش می‌متالز، هومن عمیدی اظهار کرد: مشکل بازار منابع مالی نیست بلکه مشکل اعتماد است زمانی می‌توان بی اعتمادی را برطرف کرد که عزمی برای بالا بردن بازار وجود داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار با چینش اوردر درست رو به بالا حرکت خواهد کرد، افزود: تمام اوردر‌هایی که گذاشته می‌شود اوردر ترس است با این روش نمی‌توان بازار را بالا برد.

وی گفت: زمانی که هر روز بازارگردان، سهمی را در منفی خرید می‌کند، سهامدار به این نتیجه می‌رسد که فردا سهم منفی است بنابراین در صف فروش قرار می‌گیرد تا در روز آینده ارزانتر نفروشد، از طرف دیگر سهامداری که به فکر خرید است با این نوع بازارگردانی به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند در روز بعد سهم را ارزانتر بخرد بنابراین اقدام به خرید نمی‌کند و تا زمانی که بازارگردان روی قیمت منفی خرید می‌کند سهام پایین خواهد آمد و بازار فروشنده است.

عمیدی بیان کرد: تمام بازارگردان‌ها ابتدا اجازه می‌دهند صف فروش شکل گیرد سپس اقدام به جمع آوری می‌کنند یا اوردر منفی می‌گذارند، این روش غلط است باید در نقطه ای، کف سهم‌ها را بست تا بازار به سمت بالا حرکت و فروشندگان جا بمانند و در مقابل خریداران نیز برای خرید اشتیاق بیشتری پیدا کنند، این روند حمایت از بازار است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه از مردادماه حداقل ۵۰ درصد ریزش داشته است این در حالی است که حقوقی‌ها همه تارگت ۸۵۰ هزار واحدی می‌دهند، خاطرنشان کرد: حقوقی‌ها به دنبال بزخری سهام هستند و معتقدند سهام را می‌توان بیشتر پایین آورد به همین دلیل بازارساز‌ها سهام را بر روی منفی می‌خرند تا به راحتی بتوانند قیمت سهام را پایین آورده و آن را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه زمانی که بازارگردان سهام را در منفی می‌خرد اصلا نباید به دامنه نوسان نگاه کرد، گفت: با این نوع بازارگردانی تغییر دادن دامنه نوسان مهم نیست بلکه باید بازارگردانی‌ها را درست کرد تا سهام را روی مثبت بخرد.

عمیدی با بیان اینکه تمایلی به مثبت شدن بازار وجود ندارد تاکید کرد: اگر تمایل وجود داشته باشد به راحتی می‌توان ۱۰ سهم برتر را برای چند روز روی مثبت بازارگردانی کنند صف‌های فروش جمع می‌شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده