تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۱۰۲۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آخرین وضعیت تردد خودروهای گذر موقت

می متالز - تردد خودروهای گذر موقت در جاده‌های کشور به‌دنبال ممنوعیت واردات خودرو و همچنین شیوع ویروس کرونا و بسته شدن برخی از مرزهای کشور تبدیل به چالشی در گمرک شده و دارندگان این خودروها را نیز به زحمت انداخته است.

به گزارش می‌متالز، در این ارتباط مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: حساسیت و اهمیت موضوع گذرموقت خودرو‌های سواری مکررا طی بخشنامه‌های مختلف به دفاتر ستادی، حوزه‌های نظارت و کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و تاکید شده است. این مقام گمرکی ادامه داد وفق مفاد ماده ۱۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی و تبصره ۲ ذیل آن، مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هرگاه صاحبان وسایل نقلیه یادشده، جواز عبور کارنه دوپاساژ، تریپتیک یا دیپتیک از کانون‌های جهانگردی کشور‌های ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی را در دست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند، می‌توانند تا سه ماه، با توجه به مدت اعتبار کارنه دوپاساژ یا تریپتیک یا دیپتیک، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیه وجه الضمانی به گمرک، از وسیله نقلیه خود، در کشور استفاده کنند یا در مدت مذکور چندین بار با وسیله خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.

ارونقی خاطرنشان کرد گمرک ایران می‌تواند به درخواست متقاضی، درصورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند. ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز به شرطی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی درخارج اقامت داشته باشند. آن طور که معاون فنی گمرک می‌گوید درحال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری، به‌صورت ورود موقت (با پلاک گذرموقت) در کشور به‌صورت قانونی درحال تردد هستند. ارونقی گفت با توجه به محدودیت‌های ناشی از پاندمی ویروس کرونا در حال حاضر تعداد ۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به‌دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور به‌دلیل بسته بودن برخی از مرز‌های زمینی کشور، تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات شده و برای آن‌ها قبض انبار صادر شده است. این مقام ارشد گمرکی اظهار کرد از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذرموقت به‌دلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی، گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم و به مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی نیز اطلاع داده شده است.

ارونقی با تشریح مدل خودرو‌های گذرموقتی که برای آن‌ها گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم شده است، می‌گوید از خودرو‌هایی که دارای پرونده قضایی از باب جرم قاچاق در محاکم رسیدگی‌کننده هستند، می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه انواع بی ام و، ۴۰ دستگاه لکسوس، ۲۵ دستگاه لند کروز، ۲۰ دستگاه انواع تویوتا، ۱۰ دستگاه رنجروور، ۸ دستگاه آئودی و ۵ دستگاه نیسان اشاره کرد. براساس اظهارات معاون فنی گمرک، بیشترین پرونده قاچاق برای خودرو‌های گذرموقت طی سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ در گمرکات کشور مربوط به گمرک آستارا ۹۷ فقره پرونده، گمرک بیله سوار ۹۷ فقره پرونده، گمرک دوغارون ۶۴ فقره پرونده و گمرک بازرگان ۲۷ فقره پرونده بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده