تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۱۰۳۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازار فلزات تحت تأثیر تلاش‌های دولت چین برای مهار تورم

‌می‌متالز - خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی درباره بازار فلزات نوشته است: مواد اولیه صنعتی از مس تا سنگ‌آهن آثار تلاش‌های چین برای تعدیل تورم در بازار‌ها را احساس می‌کنند.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، در روز‌های اخیر فلزات اساسی تحت‌ فشار قرار گرفته‌اند، مس از دوشنبه گذشته در حدود ۵ درصد افت کرده است. معاملات آتی سنگ آهندر سنگاپور نیز تا ۱۱ درصد سقوط کرد.

اقدامات مورد نظر در بخش فولاد چین پس از آن انجام می‌شود که افزایش هزینه‌های مواد اولیه بزرگترین جهش در شاخص تورم تولید چین در بیش از سه سال اخیر را در ماه آوریل ایجاد کرد. همچنین جهش شدید تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده نگرانی‌هایی را در بازار‌های مالی ایجاد کرده است، زیرا افزایش تورم، مانع بهبود جهانی می‌شود و فدرال رزرو را مجبور می‌کند سیاست انقباضی خود را زودتر از آنچه تصور می‌شود، اعمال کند.

مس و سنگ آهن از بزرگترین سودآوران رشد قیمت کالا‌ها در یک سال اخیر بوده‌اند؛ زیرا کرونا، عرضه را کاهش داده، در حالی که اقدامات محرک اقتصادی دولت‌ها باعث افزایش تقاضا، به‌ویژه در چین شده است.

شتاب سریع کربن‌زدایی جهانی، چشم‌انداز طولانی‌مدت فلزات مانند مس را نیز دگرگون کرده است، اگرچه باد‌های کوتاه‌مدت ناشی از ریسک تورمی در حال ایجاد است.

کالین همیلتون، مدیر تحقیقات کالا‌ها در موسسه BMO Capital Markets، در لندن گفت: مس هنوز با قیمت بسیار خوبی تجارت خواهد شد، اما من فکر می‌کنم تحت‌فشار قرار خواهد گرفت.

مس پس از رسیدن به حداکثر قیمت ۱۰،۷۴۷ دلار در روز دوشنبه، در ساعت ۱۱:۳۷ دقیقه جمعه در بورس فلزات لندن با ۱٫۱ درصد کاهش به ۱۰،۲۲۴ دلار در هر تن رسید. سایر فلزات اساسی در روز جمعه وضعیت بهتری داشتند، اگرچه آلومینیوم همچنان به افت ۳٫۲ درصدی هفتگی رسیده است که بیشترین میزان در یک سال گذشته است.

در بازار‌های آهنی، سنگ آهن مقداری از ضرر‌های قبلی خود را جبران کرد و در بورس سنگاپور ۳٫۸ درصد کاهش یافت، در حالی که معاملات آتی در دالیان از دامنه نوسان روزانه عبور کرد. اخیراً در میان رونق گسترده کالاها، قیمت سنگ آهن افزایش یافته و به بالاترین سطح رسیده بود.

قیمت سنگ آهن روز جمعه سقوط کرد، زیرا دولت محلی تانگشان قول داد تخلفاتی از جمله دستکاری قیمت‌ها را مجازات کند و در روز جمعه به فولادسازان گفته شد که در صورت نقض قانون ممکن است از انجام تجارت تعلیق شوند یا مجوزهایشان باطل شود. این شهر که ۱۴ درصد از تولید فولاد چین را تشکیل می‌دهد در مرکز تعمیرات اساسی صنعت فولاد بوده است.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده