تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۱۰۴۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سایپا از ریو به تیبا رسید

‌می‌متالز - ۱۵ سال قبل در چنین روز‌هایی سیدحسین امیری، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا از راه‌اندازی خط تولید ریو در خرداد ماه ۱۳۸۵ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، قرار شد این خودرو ابتدا در تیراژ سالانه ۱۰هزار دستگاه تولید شود و تا ۷۵ هزار دستگاه در سال گسترش یابد. ریو خودرویی ۱۵۰۰سی‌سی با توان ۹۸ اسب و شتاب بالا بود که در آن زمان تنها سه سال از لحاظ فناوری با محصولات روز کره‌جنوبی فاصله داشت. ۱۸۰ هزار دستگاه از این خودرو سال قبل از آن تنها در آمریکا به فروش رفته بود. امروز که به گذشته خودروسازی سایپا نگاه می‌کنیم متاسفانه با این واقعیت تلخ مواجه می‌شویم که این شرکت از تولید خودرو‌های پرطرفدار در بازار‌های بین‌المللی نظیر پراید (البته برای دهه ۹۰ میلادی و ۷۰ خورشیدی ایران) و ریو امروز به تولید خودرو‌هایی رسیده که تنها مشتریان آنها، مردم ایران هستند. به‌نظر می‌رسد تیبا و کوییک از نظر قدرت موتور و کیفیت و عایق صدا بودن بدنه و سامانه تعلیق فاصله زیادی با خودرو‌های سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دارد. حال آنکه ۱۵ سال قبل سایپا محصولاتی تولید می‌کرد که عمدتا در سطح خودرو‌های روز دنیا بودند و در همان سال پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) در حال تولید یکی از کیفی‌ترین خودرو‌های کشور یا همان ال ۹۰ بود. همچنین به‌خوبی می‌دانیم که تحریم‌ها تنها دلیل این اتفاق نیست. دخالت دولت در تصمیم‌گیری‌های این شرکت، عدم نوآوری کافی مهندسان و مدیران سایپا و قیمت‌گذاری دستوری از سایر دلایل این اتفاق است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده