تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۱۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر بازرگانی دوران جنگ مطرح کرد:

تولید، محور بازرگانی است نه بازرگانی، محور تولید

می متالز - وزیر بازرگانی دوران جنگ گفت: باید اعتراف کنم ایده تمام اتفاقاتی که در دوره دفاع مقدس در وزارت بازرگانی افتاد متعلق به مرحوم عالی‌نسب است. او به ما آموخت که تولید محور بازرگانی است، نه بازرگانی محور تولید.
تولید، محور بازرگانی است نه بازرگانی، محور تولید

به گزارش می متالز، حسن عابد جعفری در سومین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی اقتصاد دوران دفاع مقدس، در محل موسسه مطالعاتی دین و اقتصاد اظهار کرد: قطعاً پرچالش‌ترین دهه از چهار دهه‌ای که گذشته، دهه‌ی شصت بود؛ علاوه بر جنگ مستقیم و تحریم‌هایی که از ابتدا شروع‌شده بود، مصرف‌گرایی، فرهنگ کار توأم با عدم زحمت، راحت خواری و اجتناب از تولید و ارز فراوانی که آن زمان واردشده بود باید اصلاح می‌شد. مردم هم عدالت، استقلال، آزادی و وحدت طلب می‌کردند که حق بود و باید محقق می‌شد.

عابد جعفری افزود: در این شرایطی که در بعضی از سال‌ها میزان تأمین ارز ما از طریق نفت به 8 و 6 میلیارد دلار در سال تقلیل پیدا کرد، سهمیه‌بندی و مدیریت توزیع در بحران در درجه اول اهمیت قرار گرفت.پس از محاسبات صورت گرفته توسط کارشناسان، تأمین نیازهای ضروری جامعه در قالب سهمیه‌بندی برای کل کشور و همه‌ی آحاد ملّت تعیین و در دستور کار قرار گرفت؛ بر این اساس از تأمین این نیازها اطمینان حاصل شد و در زمان‌بندی‌های معین در اختیار مردم قرار گرفت.

وی تشریح کرد: با 6 تا 8 میلیارد دلار باید نیازهای حدود چهل میلیون نفر در سراسر کشور تأمین می‌شد؛ این در حالی بود که کشتی‌ها برای حمل بار مشکل داشتند و مرزها به‌شدت تحت‌فشار قرارگرفته بودند. مرز و ارز محدود بود و بدون تردید باید نیمی از میزان ارز برای صرف امور جنگ می‌شد.

وی با بیان اینکه، در این شرایط بحرانی و طاقت‌فرسا، مدیران وزارت بازرگانی تلاش مجدانه‌ای از خود نشان دادند افزود: آن‌ها نیامده بودند که منفعتی ببرند، مسئله‌ای که امروز ما با آن به‌عنوان فساد و رانت مواجه هستیم، در بین دست‌اندرکاران موضوعیت نداشت و کسی نیامده بود که گرفتار آن شود.

وزیر بازرگانی دوران جنگ خاطر نشان کرد: تعداد مدیران خطاکاری که در طول این سال‌ها فعالیت کردند، از انگشتان یک دست تجاوز نکرد؛ بنابراین حضور افراد پاکدست که آمادگی انجام کار و گذاشتن نه برداشتن را داشتند بسیار به چگونگی تحقق وضعیتی که داشتیم کمک می‌کرد. از آن مهم‌تر برای این کار الگو و مدل داشتیم و آن مدل آقای مهندس موسوی بود.

وی افزود: بر اساس تجربه و مشاهدات عینی در دهه‌ی شصت، مسئله‌ای به‌عنوان فساد به معنی امروز که با آن دست‌به‌گریبان هستیم، وجود نداشت. مسائل نادری اتفاق می‌افتاد اما نه اندازه، نه حجم و نه تعداد هیچ‌کدام به وضعیتی که امروز مواجه هستیم، نبود. بنابراین پاک دستی‌ها و سختی ناپذیری‌ها و آمدن برای ایثار و فداکاری‌ کمک می‌کرد تا بتوان شرایط را اداره کرد.

عابد جعفری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بازرگانی خارجی گفت: باوجود ارز موردنیاز برای تجارت خارجی، دشواری‌هایی وجود داشت و باید آمادگی لازم برای مذاکره و خرید ایجاد می‌شد. همچنین در زمان ورود کالا به کشور به کامیون‌ها برای حمل‌ونقل نیاز بود. ازاین‌رو رفع مشکلات کامیون داران به جهت تأمین لاستیک، فیلتر و روغن، به‌عنوان اولویت اول وزارت بازرگانی قرار می‌گرفت.

عناوین برگزیده