تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۱۰۶۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد بیش از ۲ برابری سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۱۳۹۹/ افزایش ۲۳.۴ درصدی میزان اشتغال و ۱۰ درصدی تعداد پروانه‌های بهره برداری صادره

‌می‌متالز - میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری صادره در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۰۷ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از دو برابر شده است.

به گزارش می‌متالز، بنا بر این گزارش، علاوه بر آن، میزان اشتغال ناشی از این پروانه‌ها با رشد ۲۳.۴ درصدی برابر با ۱۴۲ هزار نفر و تعداد پروانه‌های صادره با رشد ۱۰ درصدی برابر با ۷۴۷۳ درصد بوده است.

بر اساس اطلاعات اخذ شده از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان کشور و جنوب کرمان در صدور پروانه بهره‌برداری، استان‌های آذربایجان شرقی (۵۵۳ فقره)، اصفهان (۵۰۸ فقره)، خراسان رضوی (۵۰۳ فقره)، تهران (۴۵۵ فقره) و قزوین (۴۴۰ فقره)، به ترتیب بیشترین میزان عملکرد را در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره نسبت به سایر استان‌های کشور داشته‌اند.

بیشترین رشد در تعداد پروانه‌های صادره نیز به ترتیب مربوط به استان‌های اردبیل (۷۴ درصد)، خراسان جنوبی (۷۳ درصد)، بوشهر (۵۲.۸ درصد)، همدان (۴۱ درصد) و گلستان (۳۹.۷ درصد) بوده است.

از منظر حجم سرمایه پروانه بهره‌برداری، رتبه‌های اول تا پنجم بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی به بهره‌برداری رسیده در سال ۱۳۹۹، به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان (۶۰۲۹۷ میلیارد تومان)، مرکزی (۱۷۸۷۳ میلیارد تومان)، چهارمحال و بختیاری (۱۵۳۰۵ میلیارد تومان)، ایلام (۱۱۹۵۲ میلیارد تومان) و کرمان (۹۰۲۷ میلیارد تومان) بوده است.

استان‌های خوزستان (۶۷۶۶.۶ درصد)، چهارمحال بختیاری (۴۷۷۳.۷ درصد)، ایلام (۲۹۵۰.۶ درصد)، مرکزی (۱۱۱۷.۶ درصد) و زنجان (۷۵۹ درصد) نیز از بیشترین رشد در حجم سرمایه پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل، برخوردار بوده‌اند.

در شاخص اشتغالزایی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری، بیشترین میزان اشتغال به ترتیب مربوط به استان‌های تهران (۱۱۱۲۷ نفر)، اصفهان (۹۸۴۰ نفر)، آذربایجان شرقی (۹۳۱۳ نفر)، خراسان رضوی (۸۶۸۷ نفر) و قزوین (۷۸۶۹ نفر) بوده است.

بیشترین رشد اشتغال صنعتی ناشی از پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸، به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان (۱۷۶ درصد)، آذربایجان غربی (۱۴۷ درصد)، همدان (۱۱۵ درصد)، اردبیل (۱۱۱.۲ درصد) و ایلام (۷۷ درصد) بوده است.

استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره، استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین رشد در تعداد پروانه بهره‌برداری صادره داشته اند.

همچنین استان‌های خوزستان (۳۱۲.۴ میلیارد تومان به ازای هر پروانه)، ایلام (۲۷۱.۶ میلیارد تومان به ازای هر پروانه) و چهارمحال و بختیاری (۱۱۰.۱ میلیارد تومان به ازای هر پروانه) بهترین عملکرد در سرانه سرمایه‌گذاری (نسبت حجم سرمایه پروانه بهره برداری به تعداد پروانه‌های صادره) را به دست آوردند.

استان‌های بوشهر (۲۵ نفر به ازای هر پروانه)، تهران (۲۵ نفر به ازای هر پروانه) و خوزستان (۲۴ نفر به ازای هر پروانه) بهترین عملکرد در سرانه اشتغال (نسبت اشتغال ایجاد شده ناشی از پروانه بهره-برداری به تعداد پروانه بهره‌برداری) در سال ۱۳۹۹ را داشته‌اند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده