تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۲۱۰۹۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
واکنش‌ها به راه اندازی رینگ صادراتی مقاطع (۲)

رینگ صادراتی؛ زمینه‌ای برای تسهیل صادرات مقاطع

‌می‌متالز - نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: توسعه و بهبود رینگ صادراتی فضای را ایجاد می‌کند تا دیگر شاهد مشکلات و موانع در صادرات نباشیم.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان در رابطه با راه‌اندازی رینگ صادراتی در بورس کالا گفت: تولیدکنندگان محصولات فولادی در دو سال گذشته به منظور کنترل قیمت‌های داخلی تحت فشار گذاشته شده‌اند تا محصولات خود از جمله شمش و میلگرد را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های جهانی در بازار عرضه کنند، در حالی که این کار موقعیت مناسبی برای افراد فعال در بازار صادراتی ایجاد می‌کرد تا بتوانند این محصولات را که برای مصرف‌کنندگان داخلی هدف‌گذاری شده بود، با قیمت پایین‌تر خریداری و صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق باعث ایجاد اختلاف قیمت‌های داخلی و خارجی شده و تاثیرش روی محصولات ما منجر به وضع عوارض ضد دامپینگ شده است، افزود: در حال حاضر، هزینه‌ای که صرف کارخانه‌جات بشود، به جای آنکه به مصرف‌کننده‌های داخلی ایرانی برسد، در واقع نصیب افراد صادرکننده و یا مصرف‌کننده‌ها و خریداران جهانی می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان در پایان تأکید کرد: رینگ صادراتی باعث می‌شود بین محصولاتی که هدف صادراتی دارند، رقابت خوب و آزادی شکل بگیرد تا دیگر شاهد این مشکلات در بازار صادراتی نباشیم و در این میان، شرکت‌های تجاری با ورود خود به رینگ صادراتی می‌توانند رونق قابل توجهی را ایجاد کنند.

وی افزود: در همه کشور‌های جهان از ابزار‌هایی برای مدیریت صادرات و واردات استفاده می‌شود تا به تولیدکنندگان و صنایع داخلی یاری برسانند.

وی افزود: این ابزار‌ها در کشور‌های بزرگ صادرکننده مانند چین به شکل سهمیه‌بندی و وضع عوارش صادرات برای کنترل کردن میزان صادرات تولیدکنندگان و یا وضع تعرفه‌هایی برای مدیریت کردن وضعیت واردات کشور است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران استفاده از تیک صادراتی را روشی اشتباه برای کنترل صادرات دانست و افزود: استفاده از این روش حاصلی برای صادرات کشور نداشته است و تأثیری در بهبود قیمت مقاطع نداشته است، اما انتظار می‌رود تا تغییر روش تیک صادراتی و استفاده از سهمیه‌بندی و یا عوارض، صادرات وضعیت بهتری به خود بگیرد.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده