تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۱۱۹۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش به دامن متقارن سه درصدی بورس کالا

انتقاد رییس انجمن فولاد از دخالت‌های دستوری در بورس کالا

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:دامنه نوسان سه درصدی در بورس کار منطقی است؛ نباید با دخالت‌های دستور در فرآیند طبیعی تعیین قیمت موانع ایجاد کرد.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی در واکنش به دامنه متقارن سه درصدی بورس کالا یا همان منفی مثبت سه درصد گفت: این اتفاق پیش از این در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نیز افتاده است، اما بالاخره قیمت محصولات فولادی باید در جایی مثل بورس کالا قیمت گذاری شود و می‌توان اذعان داشت قیمت گذاری محصولات فولادی در فضایی مثل بورس کالا اقدامی درخور است.

وی افزود: اگر بنا براین باشد که بورس محل عرضه کالا‌ها باشد باید محلی هم برای تعیین قیمت پایه بر اساس کشش بازار هم در نظر گرفت که با سنجش حجم عرضه و تقاضا قیمت پایه را تعیین و کشف قیمت کند، البته حجم تولید محصولات فولادی از عوامل اثرگذار در این بخش است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به حضور دو نماینده انجمن برای تعیین قیمت بورس کالا و گفتگو درباره تعیین قیمت بورس در نشست‌های این انجمن تصریح کرد: بورس کالا باید مستقل و با توجه به پارامتر‌های بازار و عرضه و تقاضا، قیمت را مدیریت کند. تعیین قیمت‌های تصنعی دربورس جوابگو نیست و موجب عدم توازن در بازارخواهد شد، اما باید دانست دستور تعیین قیمت بورس گاه از جا‌های دیگر و با فشار‌های چند جانبه صورت می‌گیرد.

سبحانی افزود: افرادی در خارج از بورس هستند که می‌نشیند و برای بورس تصمیم می‌گیرند و تعیین تکلیف می‌کنند که بازار به چه سمتی برود و بورس چکار کند یا چکار نکند، این افراد باید بدانند بورس تعریف و ضوابطی دارد و هر نوع دستکاری و دستور فلان مقام و نهاد موجب تغییر در فرایند طبیعی بورس خواهد شد و ممکن است از جای دیگری مشکلاتی را ایجاد کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده