به گزارش میمتالز، مصطفی عبداللهی، عضو هیاًت مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران در رابطه با ایجاد رینگ صادراتی در بورس کالا بیان کرد: انجمن نوردکاران از رینگ صادراتی مقاطع اطلاعات دقیق در اختیار ندارد و با جدیت با واسطهها برای صادرات مقاطع مخالف است.
عبداللهی در ادامه ذکر کرد: هنوز اطلاعات کامل و شفافی از رینگ صادراتی بدست ما نرسیده و در حال حاضر اطلاعات ما در رابطه با این رینگ محدود است و هدف تشکیل، زمان شروع به کار، عملکرد و ساز و کار آن مشخص نیست و ما در جریان تشکیل آن قرار نگرفته ایم.
عضو هیاًت مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران در رابطه با مزیت ایجاد رینگ صادراتی در بورس کالا، گفت: با ایجاد این رینگ اگر نوردکاران تمام امور صادرات را خودشان انجام دهند خود به خود واسطهها و دلالان حذف میشوند و از دخالت واسطهها برای خرید و فروش محصولات فولادی جلوگیری میشود.
مصطفی عبداللهی خاطر نشان کرد: در صورتی که تولیدکنندگان خود محصولاتشان را صادر کنند با توجه به حذف واسطهها در بازارهای صادراتی میتوانند کالاهای خود را با برند و با کیفیت مطلوبی عرضه کنند. اما وجود دلالان در بازار مشکلاتی در خصوص برگشت دلار و تعهد ارزی را ایجاد میکند. در حالی که وقتی یک شرکتی با مشخصات خودش محصولاتش را صادر میکند قابل رهگیری و ردیابی است.
وی با اشاره به از دست دادن بازارهای صادراتی، افزود: وقتی دلالان و واسطه گران به فعالیت خود در بازار صادراتی ادامه دهند ممکن است به اسم یک محصول و با سند صادراتی آن محصول، کالای بی کیفیت دیگری به بازار صادراتی عرضه شود که این به معنای از دست رفتن آن بازار صادراتی است.
در این میان بهادر احرامیان، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد ایجاد رینگ صادراتی در بورس کالا، گفت: تولیدکنندگان محصولات فولادی در دو سال گذشته به منظور کنترل قیمتهای داخلی تحت فشار گذاشته شدهاند تا محصولات خود از جمله شمش و میلگرد را با قیمتهای پایینتر از قیمتهای جهانی در بازار عرضه کنند، در حالی که این کار موقعیت مناسبی برای افراد فعال در بازار صادراتی ایجاد میکرد تا بتوانند این محصولات را که برای مصرف کنندگان داخلی هدف گذاری شده بود، با قیمت پایینتر خریداری و صادر کنند.
همچنین احرامیان در ادامه افزود: گسترش و توسعه رینگ صادراتی میتواند فضایی ایجاد کند تا مشکلات و موانع موجود در صادرات حل شود و رینگ صادراتی باعث میشود بین محصولاتی که هدف صادراتی دارند، رقابت خوب و آزادی شکل بگیرد تا دیگر شاهد این مشکلات در بازار صادراتی نباشیم و در این میان، شرکتهای تجاری با ورود خود به رینگ صادراتی میتوانند رونق قابل توجهی را ایجاد کنند.
منبع: تحلیل بازار