تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۶
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۲۶۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش‌ها به دامنه متقارن سه درصدی بورس کالا (۴)

راه اشتباه بورس کالا در تعیین قیمت‌ها

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: روش تعیین قیمت بورس کالا غلط است و قصد دارد با تعیین دامنه نوسان خود را با مقررات بورس اوراق همراه کند.

به گزارش می‌متالز، محمد آزاد در گفتگو با فولادبان در رابطه با تعیین دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصدی برای تعیین قیمت شمش و مقاطع گفت: شرکت بورس کالا خود را با قوانین ومقررات بورس اوراق بهادار همراه کرده و این عمل که محدوده مثبت ومنفی سه درصد را درنظر گرفته، نوعی دخالت در امر تولیدات است.

وی با اشاره به اینکه این روش بورس کالا غلط است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای قیمت‌گذاری بهتر باید اتاق قیمت‌گذاری با حضور نمایندگان طرف‌های ذی‌نفع تشکیل شود. نرخ تمام شده هر کالا و میزان سود تولیدکننده را محاسبه و نرخ پایه قیمت روی تابلو را تعیین نمایند؛ نه اینکه قیمت‌های فوب را با دلار محاسبه وتبدیل به ریال نمایند.

این کارشناس صنعت فولاد نقش اتحادیه‌های کشوری را در صنعت فولاد حیات دانسته و افزود: نماینده اتحادیه‌های کشوری اصناف مختلف حتی در مورد کالا‌هایی مثل آهن و فولاد که در بورس کالا قیمت گذاری می‌شود، باید حضور داشته باشد، زیرا از بدو تولید تا هنگام توزیع، مسئولیت نظارت بر همه کالا‌ها برعهده این اتحادیه‌های صنفی است.

آزاد از سیاست‌های متعدد و متناقض وزارت صمت انتقاد و تصریج کرد: قیمت گذاری دستوری اگرچه در هیچ جایی پذیرفته نیست، اما نباید قواعد بازار هم هر روز تغییر و فعالان بازار را دچار سردرگمی کند.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده