تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۰۹۸۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار آهن‌آلات چه مسیری را در پیش گرفته اند؟

سردرگمی تقاضای مقاطع فولادی

‌می‌متالز - محصولات مختلف زنجیره فولاد از سنگ‌ آهن تا محصول نهایی در بازار‌های مختلف دنیا این روز‌ها با استقبال خریداران و رشد محسوس قیمتی روبه‌رو هستند.

به گزارش می‌متالز، اما تعدیل انتظارات تورمی در بازار داخل در اثر روند نزولی به وجود آمده در نرخ ارز و ذهنیت افت بیشتر آن باعث شده تا خبری از رونق در بازار فولاد داخلی نباشد. البته در این میان بخش شمش فولاد تا حدی از این رکود مستثنی بوده و صنایع تکمیلی عمدتا با انگیزه‌های صادراتی دست به خرید مواد اولیه می‌زنند، هرچند که در این بازار نیز عموما خبری از رقابت قیمتی نیست. محمد اعتباری از فعالان بازار آهن و فولاد کشور رکود به وجود آمده در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی را عمدتا ناشی از ذهنیت افت بیشتر نرخ ارز میان خریداران می‌داند، هرچند که معتقد است روند مستمر رو به رشد قیمت‌های جهانی اجازه افت بیشتر قیمت را در این بازار نمی‌دهد.

بازگشت رونق به معاملات شمش

رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا دیروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه با استقبال خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شد؛ این در حالی بود که هفته قبل این بازار با عقبگرد محسوسی از سوی متقاضیان مواجه شده بود. افزایش مستمر بهای سنگ‌آهن در بازار‌های جهانی و ثبت رکورد‌های پی‌درپی در این بازار، رشد بهای شمش و محصولات تخت و طویل فولادی در اغلب بازار‌های دنیا، بهبود وضعیت صادراتی محصولات فولادی تولید ایران در کشور‌های همسایه و سیگنال‌های مثبت ارزی مهم‌ترین دلایل رونق مجدد این بازار بود.

بهای پایه عرضه شمش فولاد در معاملات دیروز برابر ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد که این نرخ حدود ۲۰۰ تومان کمتر از قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این محصول در عرضه هفته قبل بود. در حالی بهای پایه شمش فولاد در عرضه هفته جاری کاهش یافت که قیمت شمش فولاد در بازار‌های جهانی و به طور مشخص شمش فولاد CIS به عنوان مبنای تعیین نرخ پایه شمش فولاد در بورس کالای ایران افزایشی بود. براساس گزارش متال بولتن نرخ شمش فولاد صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در هفته گذشته با قیمت ۶۱۶ دلار به ازای هر تن معامله شد که این نرخ حدود ۳ درصد بالاتر از بهای معامله این محصول در هفته قبل خود بود. این روند رو به رشد بهای شمش در هفته جاری نیز ادامه یافت به‌گونه‌ای که نرخ شمش فولاد CIS تحویل دریای سیاه در روز ۷ ماه مه به ۶۴۳ دلار به ازای هر تن رسید؛ بنابراین انتظار می‌رود که قیمت پایه شمش فولاد از این منظر در معاملات هفته آینده این محصول در بازار فیزیکی بورس کالا تقویت شود. اما روند نزولی نرخ ارز نیمایی طی هفته قبل موثرتر از سیگنال افزایشی نرخ جهانی در تعیین بهای پایه شمش فولاد برای عرضه‌های دیروز عمل کرد و افت حدود ۲۰۰ تومانی بهای پایه را در این بازار رقم زد.

برخلاف معاملات هفته قبل، خریداران استقبال گسترده‌ای از عرضه‌های دیروز شمش فولاد داشتند، افزایشی شدن نرخ ارز از روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه یکی از فاکتور‌هایی بود که باعث سوق خریداران به این بازار شد. در عین حال روند مستمر افزایش بهای جهانی شمش و محصولات فولادی فاکتور دیگری بود که نوردکاران را با انگیزه‌های صادراتی روانه بازار معاملاتی بورس کالای ایران کرد.

رالی صعود سنگ‌آهن سیگنال‌ساز بازار فولاد

بهای سنگ‌آهن در بازار‌های جهانی رو به افزایش گذاشته است. این روند مستمر افزایشی قیمت از دو محل افزایش تقاضای جهانی برای فولاد و رشد نرخ سنگ‌آهن سیگنال می‌گیرد. انجمن جهانی فولاد در گزارشی برآورد کرد که میزان تقاضای جهانی برای فولاد در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه قبل رشد ۸/ ۵ درصدی داشته باشد، این روند رو به رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه یابد و بازار‌ها با افزایش ۷/ ۲ درصدی تقاضا برای فولاد در این زمان روبه‌رو شوند.

رکوردشکنی پی در پی بهای سنگ‌آهن در بازار‌های دنیا موضوع دیگری است که سیگنالی مثبت و موثر برای رشد بهای شمش و محصولات فولادی در بازار‌های جهانی داشته است. براساس گزارش پلتز بهای سنگ‌آهن ۶۲ درصد استرالیا تحویل بندر مقصد در روز بازگشایی معاملات بورس دالیان چین در هفته جاری یعنی دوشنبه ۱۰ مه با رشدی ۲۰ درصدی طی یک روز به رکورد تاریخی ۲۲۹.۷۵ دلار به ازای هر تن رسید. رشد نرخ سنگ‌آهن در این بازار سیگنالی مثبت برای سایر بازار‌های دنیا نیز داشت. این افزایش قیمت از سویی از رشد تقاضا برای سنگ‌آهن از سوی خریداران چینی نشات می‌گیرد و از طرف دیگر استمرار تنش میان چین و استرالیا حداقل در فاز روانی بر بازار سنگ‌آهن اثرگذار شده است.

فرصت خرید؟

محمد اعتباری فعال بازار فولاد در خصوص وضعیت این بازار طی هفته اخیر به دنیای اقتصاد گفت: تقاضای مصرفی و نرخ ارز دو اهرم اصلی تعیین‌کننده روند بازار آزاد فولاد در کشور است که می‌تواند رونق یا رکود را در این بازار رقم بزند. طی هفته‌های قبل متاثر از اخبار سیاسی روند نزولی قابل ملاحظه‌ای در نرخ ارز در کشور به وجود آمد و همین موضوع باعث شد تا از میزان تقاضا در بازار فولاد به شدت کاسته شود. درواقع ذهنیت احتمال ریزش بیشتر نرخ ارز باعث شده تا بسیاری ترجیح بدهند خرید‌های مصرفی خود را حداقل تا پایان خرداد ماه به تعویق بیندازند و به این ترتیب بازار مقاطع طویل فولادی کشور ظرف هفته‌های اخیر با رکود بی‌سابقه‌ای در این زمان از سال روبه‌رو شده است. البته در روز دوشنبه نرخ ارز در بازار آزاد افزایشی شد، اما عدم اطمینان نسبت به پایدار بودن این رشد نرخ باعث شد تا بازار آزاد رنگ رونق را به خود نبیند.

وی ادامه داد:، اما برخلاف روند نزولی نرخ ارز، قیمت سنگ‌آهن، شمش و مقاطع فولادی در دنیا رو به افزایش گذاشته و به هر ترتیب این رشد قیمتی در بازار داخل منعکس می‌شود، بنابراین حتی با وجود افت بیشتر نرخ ارز نمی‌توان انتظار داشت که قیمت در بازار داخل کاهش محسوسی داشته باشد؛ بنابراین تعویق خرید به امید کاهش محسوس قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

محمد اعتباری در خصوص وضعیت بازار شمش فولاد افزود: در معاملات دیروز بورس کالا شمش فولاد با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس به بازار فیزیکی بورس کالا آمد. برخلاف روند معاملات در هفته قبل خریداران در این رینگ حضور فعالی داشتند، هر چند رقابت قیمتی برای خرید این محصول در این بازار انجام نشد. بازار شمش فولاد در دنیا روز‌های پررونقی را پشت سر می‌گذارد، اما نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل باعث شده تا بازار داخل از این رونق بی‌بهره بماند و در بهترین شرایط فروش در قیمت‌های پایه انجام شود.
این کارشناس بازار فولاد در خصوص وضعیت بازار فولاد کشور ظرف روز‌های آینده گفت: برای معاملات روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت قیمت عرضه میلگرد در بورس کالا برابر ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس اعلام شده که این نرخ برخلاف قیمت پایه شمش نسبت به بهای پایه هفته قبل کاهش نداشته است. در حال حاضر قیمت میلگرد در بازار آزاد نیز در همین نرخ است و به این ترتیب خرید این محصول از بورس کالا در معاملات فردا به مفهوم خرید کالا در کف قیمتی تلقی می‌شود. این موضوع آن هم در شرایطی که ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد سیگنالی برای افزایش تقاضا در بازار آزاد و حتی خرید‌های مقاطع در بازار آزاد به شمار می‌رود. این فاکتور‌ها در معاملات روز سه‌شنبه بازار آزاد فولاد اندکی اثر مثبت گذاشت و به تحرک در این بازار انجامید؛ البته همچنان این بازار نسبت به زمان‌های مشابه در سال‌های گذشته در رکودی سنگین به سر می‌برد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده