تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۱۱۰۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
وضعیت بازار آهن آلات:

کاهش یا افزایش؟

‌می‌متالز - یکی از چالش‌های این روز‌های خریداران و کسب و کار‌هایی که بازار آن‌ها به آهن آلات وابسته است، وضعیت بازار آهن آلات در سال جدید است.

به گزارش می‌متالز، آهن ماده اولیه‌ای برای پیش برد اهداف صنایع بسیار زیادی است. حتی برخی از صنایع غیر مرتبط نیز برای دستگاه‌های اولیه خود به این محصول وابسته هستند. این موضوع نشان از اهمیت بسیار بالای آهن در بازار ایران و سایر کشور‌ها است. خریداران ایرانی این بازار مانند قبل نگران هستند که وضعیت این بازار در سال جدید به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت؟ آیا دوباره باید منتظر افزایش چند برابری قیمت این بازار در سال ۱۴۰۰ باشیم و یا این امکان وجود دارد که سال جدید با کاهش قیمت در این بازار همراه باشد؟

در این مقاله به همراه کارشناس با سابقه شرکت آهن تخفیف در کنار شما هستیم تا نکات مربوط به این موضوع را برای شما بیان کنیم.

کاهش یا افزایش بازار آهن آلات در گرو چیست؟


برای شروع باید این واقعیت را موشکافی کنیم که عوامل تاثیر گذار در قیمت آهن در سال ۱۴۰۰ کدام‌ها هستند و بازار آهن وابسته به چه وضعیتی در حال نوسان قیمت است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که با شناخت این عوامل این امکان برای کاربر وجود دارد تا با تحلیل عوامل تاثیر گذار شرایط را برای خود بازار آهن نیز پیش بینی نماید. به صورت کلی اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار در بازار آهن و قیمت آهن آلات به شرح زیر می‌باشند:

روند حرکت اقتصاد کلان کشور می‌تواند مهم‌ترین عامل در این موضوع باشد.
بودجه‌های اختصاص یافته در سطح کشور برای کار‌های عمرانی نیز عاملی بسیار مهم در تعیین قیمت آهن آلات است.
میزان عرضه و تقاضا را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت آهن آلات دانست و تجزیه و تحلیل آن برای پیش بینی قیمت در سال جدید بسیار مهم خواهد بود.
روند حرکت قیمت ارز داخلی نیز مانند همیشه نقش تاثیرگذاری در قیمت این محصول دارد. هر چند این محصول در بسیار از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به عنوان تولید داخلی شناخته می‌شود، اما با توجه به اینکه ابزار آلات این کارخانجات معمولا با دلار وارد کشور می‌شود، در نتیجه قیمت ارز می‌تواند یکی از بازیگران اصلی در تعیین قیمت آهن آلات باشد.
همچنین قیمت جهانی آهن آلات را نیز باید به عنوان عاملی مهم در تعیین قیمت آهن در داخل کشور دانست.

عوامل تاثیر گذار چه می‌گویند؟


حالا که با عوامل موثر در تعیین و روند حرکت قیمت آهن آلات آشنا شدید، لازم است تا با تجزیه و تحلیل این عوامل شرایط را برای این بازار پیش بینی کنیم. در این بخش از کارشناس سایت آهن تخفیف خواهش کرده ایم تا پیش بین‌های لازم در این باره را در اختیار ما قرار دهد. این پیش بینی‌ها به شرح زیر است:

اقتصاد کلان کشور در سال جدید تحت تاثیر دو عامل اصلی و مهم حرکت خواهد کرد. در درجه اول انتخابات ریاست جمهوری و به روی کار آمدن دولت جدید می‌تواند به عنوان عامل محرک و تاثیرگذار البته در کوتاه مدت باعث رونق اقتصادی شده و شرایط بهتری را برای کشور در سال ۱۴۰۰ رقم بزند. از این گذشته ورود دوباره آمریکا به برجام و آزاد شدن پول‌های بلوکه بانک مرکزی در خارج دومین عاملی است که به نظر روند مثبتی را برای اقتصاد کلان و در نتیجه افزایش پروژه‌های عمرانی رقم می‌زند.

با این دو شرط می‌توان پیش بینی کرد که برخلاف سال‌های گذشته حتی در صورت ایجاد تورم نیز شاهد رکود تورمی نباشیم. این مهم باعث می‌شود تا حتی در صورت نوسان قیمت نیز شاهد حرکت‌های انفجاری در بازار آهن نبوده و روند افزایش قیمت به صورت مختصر و محدود شده در این بازار رخ دهد.

خبری از کاهش و افزایش‌های آنچنانی نخواهد بود


پیش بینی‌های سایر کارشناسان بازار آهن نیز نشان می‌دهد که این بازار در سال‌های گذشته رشد زیادی را تجربه کرده و دیگر بازار پتانسیل رشد‌های انفجاری را ندارد. از این رو سال جدید خبری از این نوع رشد‌ها نخواهد بود. اما این به معنی عدم افزایش قیمت‌ها در این بازار ندارد. برای کسانی هم که امیدوار به کاهش قیمت‌ها هستند باید عرض کنیم که امکان کاهش قیمت‌های مقطعی را می‌توان برای قیمت آهن آلات در نظر گرفت. با توجه به شرایط فصلی و تحت تاثیر عامل عرضه و تقاضا، این بازار می‌تواند با نوسان منفی نیز همراه باشد. اما واقعیت این است که به دلیل شرایط کنونی اقتصاد ایران، امکان کاهش‌های آنچنانی را نباید برای این بازار در نظر گرفت و تنها نوسانات روزانه و کوتاه مدت قیمتی هستند که می‌توانند در بازار رخ دهند.

با این تفاسیر پر واضح است که در سال جدید بیشتر باید به ثبات قیمت‌ها امیدوار باشیم. بهترین شرایط برای بازار آهن آلات در سال جدید حتی برای خریداران نیز همین روند است. نوسانات شدید قیمت‌ها عاملی تاثیر گذار برای از بین رفتن پتانسیل کسب و کار‌های مختلف است.


اطلاعات کاربری و تحلیل‌های به روز درباره آینده قیمت آهن در آهن تخفیف


کاربرانی که به دنبال کسب اطلاعات کامل‌تر درباره روند حرکت قیمت آهن آلات در سال جدید هستند می‌توانند تجزیه و تحلیل‌های سایت  www.ahantakhfif.comرا در این باره مشاهده نمایند. در این سایت شما در کنار دسترسی به خدمات فروش انواع آهن آلات اعم از میلگرد و سایر مقاطع، می‌توانید مقالات علمی و تحلیلی را نیز شاهد باشید که در آن‌ها اقدام به تجزیه و تحلیل روند قیمت آهن در سال جدید شده است.

داشتن اطلاعات کاربردی نیاز امروز کسب و کار‌ها است. این مهم برای کسب و کار‌های وابسته به بازار آهن بسیار بیشتر از سایرین نیز می‌باشد. از این رو است که شما را دعوت به مطالعه بیشتر در این زمینه می‌نماییم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده