تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۱۰۹۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دست ذوب آهن در حنا ماند/ دستانی که در وقت اضافه دولت، نفس تولیدکننده را می‌گیرند

‌می‌متالز - نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی متر به متر نیازمند به تولید محصول استراتژیکی نظیر ریل هستیم چرا با خام فروشی سنگ آهن موانعی برای تولید ایجاد می‌کنیم، کجای این موضوع تحقق شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش می‌متالز، مدت‌هاست که صادرات یک ماده اولیه استراتژیک نقل محافل واحد‌های فولادی کشورمان است، ماده اولیه باارزش که محصولات حاصل از آن برای کشورمان بسیار حیاتی است.

صادرات مواد اولیه نظیر سنگ آهن برای برخی از معدن داران هرچند سود قابل توجهی به ارمغان می‌آورد، اما شکی نیست که تبدیل این سنگ به محصولاتی نظیر ریل و ورق و مواردی از این دست می‌تواند ارزش افزوده و سود‌های چندبرابری را نصیب کشور کند، موضوعی که با سیاست‌ها و یا نظارت‌های غیر اصولی به یک تهدید برای کشور بدل شده است.

از آنجایی که ذخیره سنگ آهن در معادن کشورمان به طور محسوسی کاهش یافته و شاید تا چند سال آینده با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه روبه رو هستیم، شنیده می‌شود که حجم قابل توجهی از آن در بنادر کشور و با هدف صادرات دپو شده است.

حسین رجایی در همین رابطه با اشاره به معایب و آفت خام فروشی در کشورمان اظهار کرد: یکی از بارزترین این خام فروشی‌ها آن هم در کشور ایران که در جنگ اقتصادی با دشمنان قرار دارد، صادرات سنگ آهن است.

وی با بیان اینکه صدای واحد‌های فولادسازی کشورمان شنیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته وزارت صمت مصوبه‌ای داشت که براساس آن صادرات سنگ آهن و کنسانتره و مواد اولیه از این دست را که مورد نیاز واحد‌های تولیدی کشور است، ممنوع اعلام شد چراکه تولیدات فولادی ما ارزش افزوده و ارز آفرینی زیادی را نصیب کشور می‌کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در همین مصوبه صادرات سنگ آهن در صورتی مجاز تلقی شد که نیاز واحد‌های تولیدی کشور تامین شود، اما امروز در اجرای این مصوبه شاهد تناقض هستیم.

وی با توجه به تولید محصولی استراتژیک نظیر ریل ملی در ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: کشورمان تا چند سال پیش واردکننده ریل بود، اما شاهد تولید این محصول در کشور هستیم، آن هم محصولی که فوق‌العاده به آن نیاز داریم، جای تاسف و البته تامل دارد که در چنین شرایطی مواد اولیه چنین صنایعی نظیر سنگ آهن به راحتی صادر شود.

رجایی با تاکید براینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و برخی از شرکت‌های مشابه با فعالیت‌های مذکور به جد نیازمند ریل هستند، متذکر شد: در شرایطی که متر به متر نیازمند به تولید محصول استراتژیکی نظیر ریل هستیم با دستان خودمان و با خام فروشی سنگ آهن موانعی برای تولید ایجاد می‌کنیم، خوب کجای این موضوع تحقق شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید و پشتیبانی و مانع زدایی از واحد‌های تولیدی است.

وی تصریح کرد: تولید محصولات فولادی که پیش از این وارد کشور می‌شده، نه تنها مانع از خروج ارز می‌شود بلکه در کنار تامین نیاز داخلی کشور و کنترل قیمت بازار می‌تواند در زمینه صادرات هم ارزش آفرینی چشم‌گیری داشته باشد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستان پشت پرده‌ای در حال خیانت به واحد‌های تولیدی هستند، اظهار کرد: نهاد‌های نظارتی ما کجا هستند که مصوبه وزارت صمت را بررسی کرده و از خام فروشی جلوگیری کنند.

وی افزود: مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در چندین نوبت به بنده اعلام کرده است که ظرفیت تولید در این شرکت با راه اندازی برخی واحد‌ها افزایش یافته، اما همچنان مشکل تامین مواد اولیه را داریم، یکبار برای همیشه باید مشکلات مربوط به این موضوع مرتفع شود.

رجایی با توجه به دپوی برخی مواد اولیه نظیر سنگ آهن در بنادر جنوبی تشریح کرد: وزارت صمت باید به صراحت این موضوع را دنبال کند که تا زمانی که نیاز واحد‌های فولادی کشور داخل تامین نشده هیچ گونه صادراتی در زمینه سنگ آهن نداشته باشیم، الان که روز‌های آخر دولت است به راحتی در برخی بزنگاه‌ها این مواد اولیه دپو شده می‌تواند صادر شود که باید از آن جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره به راهکار‌هایی برای جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن اظهار کرد: در مرحله اول گمرک کشورمان نباید پذیرای این حجم از سنگ آهن و مواد اولیه مشابه در مرز باشد چراکه این موضوع خود شبهات زیادی را ایجاد می‌کند و در مرحله بعد وزارت صمت باید در زمینه راستی آزمایی گزارش معدن داران با توجه به اعلام نیاز واحد‌های فولادی ورود کند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند مانع از خام فروشی شود این است که معدن داران فولادی کشور محصولاتشان را در بورس کالا ارائه داده و کشف قیمت کنند، اگر در چنین شرایطی تقاضا کننده‌ای وجود نداشت خوب بروند صادر کنند.

وی با اشاره به مصوبه هیات دولت و سهمیه سنگ آهن در نظر گرفته شده برای ذوب آهن اصفهان در زمان سرپرستی مدرس خیابانی در وزارت صمت یادآور شد: سهمیه قابل قبول سنگ آهنی برای ذوب آهن درنظر گرفته شد و براساس این سهمیه بود که ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان افزایش یافت، اما به علت یک مشکل قانونی در این واگذاری، هیات تطبیق مصوبه هیات دولت را رد کرد و دولت موظف بود در مدت قانونی ایراد وارد شده را رفع کند که در جریان تغییرات مدیریتی این وزارت خانه این زمان از دست رفت و سهیمه برای ذوب آهن محقق نشد و به نوعی دستش در رنگ و حنا ماند.

رجایی خاطرنشان کرد: البته بنده با رئیس مجلس و رئیس هیات تطبیق در این خصوص گفت‌وگویی داشتم و امیدواریم با ارائه مسیر‌های قانونی که پیش روی ما قرار دادند مشکل این واحد فولادی کشورمان مرتفع شود.

با توجه به این تفاسیر جای این سوال مطرح است که چرا دستان پشت پرده‌ای در وقت اضافه دولت به دنبال شکستن کمر واحد‌های فولادی کشور هستند و از آن مهم‌تر چرا این پدیده شوم خام فروشی سنگ آهن با سکوت ضد و نقیض مسؤولان همراه است؟!

برای پاسخ این سوال کافی است قدری پای درد و دل واحد‌های تولیدی کشور بنشینیم و آن وقت است که در می‌یابیم نه تنها در واحد‌های فولادی بلکه در بسیاری از صنایع نیز شاهد همین خام‌فروشی هستیم و شاید برای همین بی‌توجهی است که نام‌گذاری سال‌ها، مدت‌هاست رنگ و بویی اقتصادی به خود گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده