تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۱۱۲۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گرانی مصالح ساختمانی به شن و ماسه رسید؛ نظارت‌ها ضعیف است

‌می‌متالز - اگر تا دیروز بسیاری از شهروندان و به‌ویژه پیمانکاران از کمبود سیمان در بازار گلایه داشتند حالا باید کمبود شن و ماسه را هم به آن افزود.

به گزارش می‌متالز، باوجوداینکه قیمت هر تن ماسه شسته در معادن فقط ۸۳ هزار تومان قیمت دارد، اما این ماسه تا به دست مردم برسد قیمت آن به سه برابر قیمت و به هر تن ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این مشکل در حال حاضر موجب اخلال درروند ساخت‌وساز‌ها و هم‌چنین اعتراض بسیاری از پیمانکاران شده است، زیرا ادعا می‌کنند با این قیمت هر کامیون حامل ماسه شسته را باید افزون بر ۴ میلیون تومان پول بدهند و لذا این قیمت‌ها واقعاً نرخ ساخت‌وساز را به‌صورت جهشی بالا می‌برد.

گفتنی است در این رابطه معدن داران اذعان می‌کنند که نرخ ماسه را آن‌ها افزایش ندادند و حتی در حال ضرر دادن هستند.

دراین‌بین البته کامیون داران ازآنجایی‌که انگشت اتهام گرانی به سمت آن‌ها بلند است مدعی هستند که هزینه‌های بالای استهلاک خودرو‌ها آن را وادار کرده تا هزینه حمل از معدن تا شهر را افزایش دهند.

ریشه گرانی‌ها کجاست؟


در همین راستا محمد رستمی یک از مصالح‌فروشان شهر چالوس به ما می‌گوید: در این منطقه معادن بسیاری از شن و ماسه وجود دارد که از همین رو انتظار می‌رود قیمت آن کمتر از سایر شهر‌های استان باشد، اما برعکس مدتی است که قیمت شن و ماسه با افزایش بیش‌ازحد روبرو بوده است.

وی اذعان می‌کند: نرخ ماسه شسته در معادن افزایش چشمگیری نداشته است، اما نرخ حمل‌ونقل به‌شدت افزایش داشته و لذا این افزایش قیمت نجومی به دلیل افزایش نرخ قیمت حمل‌ونقل است.

وی اذعان می‌کند: معدن داران اگرچه از نرخ فروش این محصول به ازای هر تن و به قیمت ۸۰ هزار تومان شکایت دارند، اما واقعیت این است که این محصول تا به دست ما و مصرف‌کننده می‌رسد سه برابر افزایش می‌یابد.

رستمی اظهار می‌کند: کامیون داران با کمتر از این نرخ حاضر به فروش شن و ماسه نیستند، چون مدعی هستند که نرخ لوازم‌یدکی بیش‌ازحد گران است و برای یک کامیون که از صبح تا شب فقط یک‌بار شن شاید بفروشد کمتر از این نرخ به‌صرفه نیست.

به گفته وی، مشکل اصلی این است که کامیون داران به‌عنوان حمل‌کننده و واسطه حاضر نیستند ماسه را با نرخ مصوب به مصرف‌کننده و خریدار عرضه کنند و شاهد آن هستیم که شن و ماسه باقیمت دو تا سه برابری به دست خریدار می‌رسد.

این فروشنده مصالح ساختمانی به ما می‌گوید: طبیعی است که با این افزایش قیمت‌ها قیمت مسکن هم به طرز عجیب‌وغریبی افزایش می‌یابد و لذا دود این موضوع به چشم مردم می‌رود.

نظارت بر روی قیمت شن و ماسه


در همین راستا رئیس سازمان صمت مازندران بابیان اینکه بر روی معادن تولید شن و ماسه نظارت کافی وجود داشته و لذا گران‌فروشی در این معادن نداریم اظهار می‌کند: با هرگونه تخلف درزمینهٔ نرخ شن و ماسه برخورد می‌شود و لذا تاکنون نیز پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل‌شده است.

قوانلو با اظهار اینکه بابیان اینکه کرایه‌های حمل ازجمله مسائل تأثیرگذار در افزایش نرخ شن و ماسه به شمار می‌رود، ادامه می‌دهد: شورای معادن و راهداری استان به این مساله رسیدگی می‌کنند.

وی بابیان اینکه برای راه‌اندازی معادن راکد و فعال‌سازی آن‌ها نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار قراردادیم اظهار می‌کند: مازندران نیازمند مجتمع‌های معدنی بیشتری است.

رئیس سازمان صمت مازندران خاطرنشان می‌کند: برای ایجاد مجتمع به ۵۰ تا ۶۰ هکتار محدوده و عرصه نیاز است و فاصله با روستا، جنگل، آب و ... باید مدنظر قرار گیرد.

وی بااین‌حال تأکید می‌کند که قیمت‌گذاری شن و ماسه توسط انجمن معدن صورت می‌گیرد و روی آن نظارت می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده