به گزارش میمتالز، صباغ اظهار داشت: تاکنون فرمول مشخصی برای قیمت گذاری سنگ آهن یا سایر محصولات مرتبط با حوزه معدن وجود نداشت و طبیعتا شرکتها برای آنکه بتوانند سهامداران خود را نسبت به قیمتهای فروش راضی کنند مجبور به استفاده از مکانیزم فروش مزایدهای بودند. در این بین فرآیند موجود در بورس کالا به جهت سادگی و شفافیت بسیار بهتر از مزایدههای سنتی گذشته است.
صباغ با اشاره به اینکه اخیرا موجی منطقی را برای کشف قیمت از طریق بورس کالا در میان معدنیها شاهد هستیم اظهار داشت: این اقدامی است که به نظر میرسد در آینده با افزایش عرضهها بتواند قیمت محصولات معدنی را شفاف و در دسترس عموم قرار دهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: اتفاقی که در بورس کالا و قیمتهای کشف شده در آن رخ میدهد این است که بورس، حباب میان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را شفاف کرده و در بسیاری از مواقع از بین میبرد. این حباب که بسیار هم مهم است تا پیش از عرضه محصولات در بورس کالا عمدتا نصیب تجار و افراد غیر حوزه تولید میشد. به بیان سادهتر قدرت چانه زنی و عدم وجود قیمت، گاهی باعث میشود افراد غیر از حوزه تولید و واسطه ها، سود هنگفتی را کسب کنند. با این تفاسیر اینکه شرایطی یکسانی برای خرید و فروش محصولات ایجاد شده، فرصت خوبی است و در آینده شاهد افزایش معاملات هم خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که ضرایب قیمتی میان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تغییری داشته یا نه گفت: ضرایب قیمتی نه تنها تابع قیمت فولاد است بلکه نرخ دلار، قیمتهای جهانی و مکان جغرافیایی تولید و مصرف بر روی آن اثرگذار است. پر واضح است که هزینههای حمل و نقل در ضرایب مربوطه تاثیرگذار بوده و مصرف کنندگان این پارامتر مهم را نیز در محاسبات خرید از بورس کالا مدنظر قرار میدهند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: قیمتهای جهانی، عوارض صادراتی و هزینههای حمل نیز از آن جهت در نرخهای تعیین شده مهم است که در آینده در صورت نبود متقاضی برای محصول عرضه شده در بورس، امکان صادرات برای محصول مربوطه فراهم خواهد بود. انتظار ما این است که شرکتهای مختلف براساس کیفیت محصول، جانمایی و زمان عرضه، قیمتهای مختلفی را ارائه دهند.
وی تصریح کرد: ضرایب قیمتی چادرملو با عرضه سنگ آهن و کنسانتره در بورس کالا شفاف شده و با عرضه کنسانتره و گندله گل گهر و آهن اسفنجی سایر شرکتها در بورس این ضرایب به مرور زمان شفافتر و دقیقتر هم خواهد شد.
سازوکار بورس، محرک سرمایه گذاری در بخش معدن
صباغ در خصوص تاثیر عرضه زنجیره بالادست فولاد در بورس کالا بر افزایش سرمایه گذاریها در حوزه معدن گفت: این اقدام قطعا محرک سرمایه گذاری در حوزه معدن خواهد بود. البته حوزه معدن اکنون جدا از منابع مالی به پتانسیلهای سرمایه گذاری نیازمند است یعنی معدن، پروژه میخواهد. برای آنکه بتوانیم پروژههایی در حوزه معدن به ویژه سنگ آهن تعریف کنیم لازم است که میزان اکتشافات کشور را افزایش دهیم تا ذخایر بزرگتری کشف شوند و در ادامه بر روی آنها برنامه سرمایه گذاری صورت گیرد. زمانی که ذخایر محدود باشند نمیتوان پروژههای متعدد معدنی و سرمایه گذاری زیادی تعریف کرد و در نتیجه شرکتها مجبور به سرمایه گذاری در سایر بخشها خواهند بود و در زنجیره حرکت کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین یکی از اقداماتی که دولت باید در جهت رشد سرمایه گذاری در حوزه معدن انجام دهد کمک به تعریف یا افزایش پروژههای معدنی در کشور است تا واحدهای معدنی با منابع مالی خود آنرا اجرا نمایند و اکنون فرصت خوبی برای این کار است. دولت میتواند با تسهیل فرآیندها و شرایط اکتشاف در کشور و همینطور آزادسازی محدودههای معدنی برای بخش خصوصی و گسترش این کار، محرک کافی و لازم را برای سرمایه گذاری حوزه معدن در آینده فراهم کرده و رشد اشتغال و افزایش سطح تولیدات معدنی را رقم بزند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در بخش پایانی صحبتهای خود ضمن اشاره به عرضه موفق آهن اسفنجی در بورس کالا طی هفته گذشته عنوان کرد: رقیب آهن اسفنجی در بازار، قراضه است.
قراضه اکنون در ایران به بهای بیش از ۱۰ میلیون تومان به ازای هر تن فروخته میشود در حالی که آهن اسفنجی بعد از رقابت ۵ درصدی ۸۲۰۰ تومان به ازای کیلوگرم فروخته شد، هرچند که هنوز اختلاف وجود دارد، اما با افزایش عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا در آینده میتوانیم ثبات قیمتی را شاهد باشیم.
صباغ تصریح کرد: موضوع مهمی که فعالان زنجیره فولاد باید به آن توجه کنند این است که هدف از عرضه سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش قیمت نیست بلکه هدفی که شرکتها به دنبال آن هستند کشف بهینه قیمت است و قطعا اگر حجم عرضه افزایش پیدا کند از کشف قیمتها نیز میتوان اطمینان بیشتری داشت.
وی با تاکید دوباره این موضوع که هدف از عرضه محصولات زنجیره بالادستی فولاد در بورس کالا گران کردن این محصولات نیست افزود: اکنون قیمتها به صورت نقطهای و spot است، اما زمانی که بتوان به صورت ماهانه یک یا ۲ میلیون تن کنسانتره و گندله در بورس عرضه کرد آن وقت میتوان گفت قیمتها به نقطه واقعی خود نزدیک شده است؛ بنابراین هدف از عرضه تنها شفاف شدن نرخ هاست.
منبع: بورس کالای ایران