تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۱۲۰۵۷
سرویس خبر : زمین شناسی

۴۵ نقشه مقیاس یکصدهزارم استان سمنان تهیه شد

‌می‌متالز - مدیرکل اداره زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: ۴۵ فقره نقشه از ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان تهیه شده و ۶ نقشه در دست تهیه است.

به گزارش می‌متالز، یاسر وکیل زاده روز شنبه ابراز داشت: برخی از نقشه‌ها از مجموع ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان مربوط به مناطق کویری است که به علت صعب العبور بودن، ظرفیت معدنی پایین ناحیه و پراکندگی کانون‌های جمعیتی تهیه نشده است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان سمنان در تعریف نقشه‌­های زمین­‌شناسی گفت: این نقشه‌ها اطلاعات جامعی درباره ویژگی­‌های مختلف زمین شامل جنس و سن سنگ­‌ها و روابط بین آن­ها، ساختمان زمین و قابلیت معدنی سنگ‌­ها را در بردارد و با توجه به نیاز، با دقت‌­های متفاوت یا مقیاس­‌های گوناگون تهیه می­‌شود.

وی یادآور شد: بدون نقشه­‌های زمین­‌شناسی در مقیاس‌های مختلف امکان اجرا و انجام طرح‌های عمرانی وصنعتی وجود ندارد چرا که این نقشه­‌ها در مطالعات زیست محیطی، آبخیزداری، مکان­ یابی اجرای طرح‌­های صنعتی، شهری، نظامی، مسیریابی جاده‌­ها، ساخت فرودگاه، خطوط انتقال نیرو، انرژی و آب کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان سمنان اطلس نقشه‌­های زمین­‌شناسی یک، ۲۵۰ هزارم و یک، یکصد هزارم را در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسانده است و سه نقشه با مقیاس یک در ۵۰ هزارم برای شهرستان میامی این استان نیز، در دست تهیه است.

چاپ ۱۲ نقشه زمین‌شناسی برای استان سمنان در مقیاس یک، ۲۵ هزارم

مدیرکل اداره زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان اظهار داشت: تاکنون ۱۶ نقشه­ در مقیاس یک، ۲۵ هزارم برای استان سمنان چاپ شده و ۱۲ نقشه در دست چاپ و سه نقشه در حال تهیه است.

وکیل زاده با اشاره به اینکه نقشه‌­های زمین­ شناسی یکی از لایه‌­های اطلاعات پایه در کشور است و در تمام طرح‌­های عمرانی و صنعتی کاربرد دارد، بیان کرد: این نقشه‌­ها علاوه بر فراهم کردن بستر مناسب برای انجام تحقیقات زمین­‌شناسی و علوم وابسته، در اکتشاف مواد معدنی، مطالعات لرزه‌­خیزی و تهیه نقشه­‌های پهنه بندی خطر بلایای طبیعی مانند سیلاب، زمین لغزش و آتشفشان­‌ها، و به عنوان نقشه مبنا در طرح‌های عمرانی مختلف نیز به‌کار می­‌رود.

وی تاکید کرد: هدف از تهیه یک نقشه زمین شناسی نشان دادن پراکندگی سنگ­ها و گسل‌ها، تاقدیس‌ها، ناودیس‌ها و دیگر ساختمان­های زمین شناسی است که در زمین ظاهر شده‌اند.

وکیل‌زاده تصریح کرد: در واقع این نقشه‌ها مقیاس کوچکی از پدیده‌های زمین شناسی هستند که برای تفسیر پدیده‌های زمین شناسی، بیان تاریخ زمین شناسی منطقه و ترتیب رسوب‌گذاری واتفاقات گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: مشاهده تشکیلات زمین با وسعت زیاد آن‌ها در حالت معمولی با چشم غیر ممکن است و نقشه‌های زمین شناسی اساسی‌ترین وسیله انجام تحقیقات درباره وضعیت زمین بدون مشاهده تمام عوامل است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان سمنان گفت: هر کدام از واحد‌های تشکیلات زمین شناسی روی نقشه‌ها با رنگ مخصوص به خود نشان داده می‌شوند و شیب و امتداد طبقات و همچنین گسل‌ها و چین‌ها با علامات و نشانه‌های معینی مشخص می‌شوند.

نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک بیست و پنج‌هزارم از لایه‌های اطلاعات پایه هر کشور به شمار می‌روند که در طرح‌های عمرانی، صنعتی، توسعه‌ای و ... کاربرد اساسی دارند.

علاوه بر این نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی یک بیست و پنج‌هزارم در انجام تحقیقات لرزه‌خیزی، لغزش، آتشفشان، پهنه بندی خطر، مخاطرات‌طبیعی‌و ... به عنوان نقشه‌های مبنا و پایه کاربرد دارند.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور متولی تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های یک‌دویست و پنجاه هزارم و یکصدهزارم را به پایان رسانده است.

اکنون با توجه به نیاز کشور به اطلاعات پایه زمین‌شناسی دقیق و کاربردی، طرح تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی با مقیاس یک‌بیست و پنج‌هزارم در ۶ لایه موضوعی مختلف در دستور کار این سازمان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده