تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۱۲۳۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

تزریق نقدینگی؛ اقدامی بی‌اثر در بازار سرمایه/ سود در سهم‌های کامودیتی محور است

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تزریق نقدینگی دستوری در بازار اثر خاصی روی معاملات ندارد، مطرح کرد: وضعیت نرخ‌های جهانی به گونه‌ای است که سهم‌های ارزآور سود بیشتری خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات امروز اظهار کرد: آمار معاملات امروز زیاد جالب نیست، اما تفسیری که بر شکل‌گیری چنین وضعیتی برمی‌گردد به این که با یک تأخیر زمانی آن راهکار و برنامه‌ای را که باید سازمان بورس و یا مسوولان اقتصادی در اسفند ماه اجرا می‌کردیم، غیر همزمانی این راهکار‌هایی برای ایجاد تعادل در بازار منتهی می‌شود به یک فنر فشرده که در حال نشان دادن خودش است.

وی در ادامه تصریح کرد: خیل عظیمی از فروشندگان بازار سرمایه که سرمایه‌ای به ارزش ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار دارند و قصد خروج آن از بازار را دارند، باعث شده‌اند بالغ بر ۳۹۰ شرکت کماکان در فشار فروش سنگین باشند چراکه بنا به دلایل و ضوابط مقررات معاملاتی نه مشمول گره معاملات شده بودند و اصلاح قیمت نداشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اثرات بنیادی زیادی هم بر روند معاملات اثرگذار بوده است، گفت: اثرات بنیادی سقوط بازار سرمایه به افزایش نرخ بهره به عنوان یک متغیر بسیار اثرگذار در بورس و برنامه‌ریزی برای کاهش چشم‌انداز نرخ ارز (دلار) که در دامنه ۱۵ هزار تومان تعریف شده است بازمی‌گردد.

آقابزرگی افزود: این عوامل بر سود و زیان شرکت‌ای بورسی به خصوص سهم‌های کامودیتی‌محور و ارزآور تأثیر مستقیم منفی می‌گذارد و به همین دلیل قیمت‌ها رو به کاهش هستند، اما منابعی که ظرف مدت ۶ ماه گذشته به عنوان تزریق نقدینگی در بازار شرح شد و بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی بلااثر به بازار وارد شد، این تأثیر روانی نامناسبی در بازار گذاشته است، زیرا افراد غیر حرفه‌ای در معاملات امیدی به بازار سرمایه نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه ورود نقدینگی ۴ هزار میلیارد تومان جلوی روند اصلاح قیمت را نمی‌گیرد، مطرح کرد: سرعت دادن به روند اصلاحات آمادگی ذهنی بهتری ایجاد می‌کند که نمونه آن در بازار رمزارز‌ها دیده می‌شود که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارز‌ها ظرفیت خود را به دست می‌آورد و روند طبق روال گذشته انجام می‌شودآ، اما به تأخیر انداختن بیش از حد این جریان، باعث بروز وضعیت حال حاضر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت آینده بازار بیان کرد: سطح ارزندگی بسیاری از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بنیادی و اثرگذار بر روی شاخص مانند صنایع پتروشیمی، صنایع فلزی، کانی و پالایشگاهی بسیار بالا است، ولی انتظار کاپیتال گِین را اگر داشته باشیم، به صورت طبیعی، شکل تحلیل تکنیکال نسبت به سال‌های گذشته، سال ۱۴۰۰ را به نوعی سالی منعل و سالی کم‌بازده می‌توان در نظر گرفت.

آقابزرگی ادامه داد: درجه ارزندگی شرکت‌ها به این ترتیب است که با شرط چشم‌انداز میان‌مدت حداقل یک سال به بالا، قطعاً موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در حال حاضر به وجود آمده و نباید انتظار داشته باشیم که بیش از این حد برای سهم‌های بنیادی ریزش و یا اصلاح قیمت شدیدی داشته باشیم، اما اصلاح اندک این سهم‌ها اجتناب‌ناپذیر است، ولی جو عمومی بعد از گذر از دو تا سه ماه اصلاحی به طور متوسط برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنایع فلزات اساسی، کانی غیر فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی یعنی عمده سهام صنایع ما در مورد این شرکت‌ها هستند، زیرا علاوه بر اینکه این سهم‌ها متأثر از نرخ کامودیتی‌ها و نرخ‌های جهانی رشد خوبی دارند، وضعیت عملکرد سود و زیان این شرکت‌ها هم بر اساس گزارشات میان‌دوره‌ای نشان می‌دهد نسبت به دوره گذشته رشد قابل توجهی باید داشته باشند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده