تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۵
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۱۲۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ صورت گرفت:

مقاومت همتی در برابر کاهش تصنعی نرخ ارز و احتمال عزل توسط رییس جمهور

‌می‌متالز - طبق شنیده‌ها رییس بانک مرکزی در روز‌های اخیر با افزایش فشار رییس جمهور برای ارز پاشی ۲ میلیارد دلاری و تسعیر ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی ارز و مقاومت در این خصوص در آستانه عزل قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از بورس پرس، اخبار رسیده حاکی از تشدید فشار‌های روحانی به بانک مرکزی برای تسعیر ارز به میزان ۳۷۵ هزار میلیارد تومان به منظور ترازکردن بودجه دولت و تزریق ۲ میلیارد دلار ارز برای کاهش تصنعی نرخ آن در آستانه انتخابات است. این فشار‌ها در ۶ ماهه گذشته با مقاومت همتی ناکام مانده، اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت افزایش پیدا کرده و روحانی تلاش دارد به هر نحو ممکن بانک مرکزی را مجبور به این کار کند.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به این کاهش تصنعی نرخ ارز در کوتاه مدت که می‌تواند منجر به جهش شدیدتر آن در ماه‌های آینده شود، هشدار داده اند.

با توجه به مقاومت رییس کل در برابر این خواسته سیاسی و غیراقتصادی، روحانی همتی را در دو راهی عزل یا کناره گیری از انتخابات گذاشته است. شنیده می‌شود روحانی قصد انتصاب اکبر کمیجانی قائم مقام کنونی در این سمت را دارد که یکی از بانیان از دست رفتن منابع ارزی در دوره سیف و از اقتصاد دانانی است که توان نه گفتن در برابر خواسته‌های سیاستمداران را ندارد.

حال باید دید در روز‌های آتی آیا مقاومت همتی از کاهش تصنعی نرخ ارز که منجر به آسیب شدید به تولید خواهد شد، جلوگیری می‌شود یا با عزل وی یک بار دیگر اقتصاد در آستانه انتخابات، قربانی تصمیمات و ملاحظات اقتصاد سیاسی خواهد شد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده