تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۱۲۵۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

سقوط قیمت شمش و تختال صادراتی ایران

‌می‌متالز - قیمت شمش و تختال صادراتی ایران به علت افت تقاضا در بازارهای اصلی در آسیا و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان و Fastmarkets بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند فعلاً منتظر بمانند و شرایط بازار را بسنجند و بعد اقدام به خرید کنند.

فولاد خوزستان، یکی از صادرکنندگان عمده شمش ایران، اواخر هفته گذشته ۳۰۰۰۰ تن شمش با قیمت ۶۹۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران فروخته است که برای حمل در اواسط ماه جولای برنامه‌ریزی‌شده است.

این محموله برای بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس بوده است. این کارخانه امیدوار بود که قیمت ۷۲۰ دلار در هر تن فوب را به دست آورد. هزینه حمل‌ونقل از جنوب ایران به کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در محدوده ۱۶ تا ۲۰ دلار به ازای هر تن تخمین زده می‌شود، این امر باعثمی‌شود این قیمت به استثنای حاشیه سود معامله‌گران و هزینه‌های اضافی که به طور معمول به ۱۰ دلار در هر تن می‌رسد معادل ۷۰۶ تا ۷۱۰دلار به ازای هر تن cfr باشد.

با این حال یک منبع از طرف معامله گران گفت که مشتریان در منطقه به دنبال قیمت کمتر از ۶۸۰ دلار به ازای هر تن cfr، هستند، زیرا قیمت میلگرد کاهش یافته است.

گفته می‌شود که یکی دیگر از کارخانه‌های ایرانی هفته گذشته محموله شمش را با قیمت کمتر از ۶۴۰ دلار در هر تن فوب فروخته است. مشخص نیست که مقصد این محموله کجاست، اما فعالان بازار اظهار داشتند که می‌توان آن را به آسیا ارسال کرد، جایی که با کاهش قیمت‌ها در بازار چین قیمت‌ها به طور قابل توجهی تضعیف‌شده است.

روز چهارشنبه قیمت شمش فولاد در تانگشان در شمال چین، ۴۹۴۰ یوان (۷۷۱ دلار) در هر تن بود که کاهش ۵۳۰ یوانی نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد.

روز سه‌شنبه قیمت شمش وارداتی به فیلیپین، ۷۰۰ تا ۷۰۵ دلار cfr مانیل به ازای هر تن بود که ۵۰ تا ۵۵ دلار به ازای هر تن از قیمت‌هاییک هفته قبل پایین‌تر است.

این ارزیابی شامل قیمت شمش مبدأ ایران نیست، زیرا به طور سنتیشمش ایران به علت ریسک‌های ایجادشده توسط تحریم‌های ایالات متحده در تجارت ایران ارزان‌تر از سایر کشور‌های دیگر است.

یک بازرگان ایرانی گفت: مشتریان آسیایی به دلیل کاهش قیمت‌ها در چین فعلاً علاقه کمی به شمش وارداتی نشان می‌دهند و هیچ پیشنهادی از آسیا وجود ندارد، زیرا شرایط بازار مشخص نیست.

فعالان بازار گزارش دادند که پیشنهادات شمش توسط بازرگانان به اندونزی و تایلند با قیمت ۷۲۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن cfr شنیدهشده است، اما هیچ معامله‌ای انجام نشده است. گفته می‌شود هزینه حمل بار به این منطقه بسته به کشور در محدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر تن است.

همان منبع تجاری گفت که بازرگانان ایرانی به دنبال قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن فوب در مناقصات جدید از کارخانه‌های ایران بودند.

در تاریخ ۲۶ مه ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای شمش صادراتی ایران، ۶۴۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن فوب، در مقابل ۶۳۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن فوب یک هفته قبل بود.

در بازار تختال، فولاد خوزستان ۳۰۰۰۰ تن مواد برنامه‌ریزی‌شده برای حمل در اواسط جولای را با قیمت ۷۸۰ دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوبی ایران فروخت.

طبق گفته فروشنده، این محموله برای چین در نظر گرفته شده بود و قیمتآن ۳۰ دلار در هر تن بالاتر از مناقصه قبلی فولاد خوزستان بود که در اوایل ماه مه بسته شد. با این وجود این قیمت ۷۰ دلار در هر تن کمتر از قیمت۸۵۰ دلار فولاد مبارکه و شرکت فرعی آن فولاد هرمزگان در اواسط ماه بود.

یکی از دلایل پایین آمدن قیمت تختال فولاد خوزستان تضعیف قیمت‌های فولاد تخت در چین بود.

روز چهارشنبه قیمت کویل نورد گرم در چین شرقی، ۵۱۷۰ تا ۵۲۲۰ یواندر هر تن بود که ۶۳۰ یوان در هر تن نسبت به هفته قبل کاهش داشت. دلیل دیگر پایین آمدن قیمت تختال فولاد خوزستان کیفیت متفاوت مواد بود.

در تاریخ ۲۶ مه ارزیابی قیمت تختال صادراتی ایران، ۷۸۰ دلار در هر تن بود، در حالی که هفته قبل ۸۵۰ دلار بود.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده