به گزارش میمتالز، سایت کدال متعلق به سازمان بورس در گزارشی که خودروسازان ماهانه ارائه میکنند، بر رشد یک درصدی تولید خودرو در اردیبهشت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تاکید کرده، این در شرایطی است که خودروسازان در فروردین سال جاری نسبت به فروردین ۹۹، رشد ۱۱۸ درصدی داشتهاند. اینکه چطور خودروسازان از رشد ۱۱۸ درصدی فروردین به رشد یک درصدی اردیبهشت رسیدند را باید در افت شدید تولید فروردین ۹۹ که همراه با آغاز شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای خودروساز و قطعهساز بود جستوجو کرد. اما همانطور که عنوان شد خودروسازان در اردیبهشت رشد یک درصدی تولید را تجربه کردند این به این معناست که نسبت به اردیبهشت پارسال تغییری در تعداد خودروهای تولیدی خودروسازان ایجاد نشده است. براساس گزارش سایت کدال تنها شرکت سایپا رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده و ایرانخودرو با افت تولید ۶ درصدی و پارس خودرو نیز با افت ۲ درصدی همراه شدهاند. اما ثبات نسبی تولید در دومین ماه از سال جاری را آن هم در سالی که بهعنوان جهش تولید نامگذاری شده باید در رخدادهای مربوط به قیمتگذاری سال ۱۴۰۰ جستوجو کرد. بر این اساس اگر چه شورای رقابت تنها مرجع قیمتگذاری خودروهای داخلی، در ۱۳ اردیبهشت امسال میزان درصد افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را اعلام کرد با این حال به دلیل انتقاد خودروسازان از نحوه قیمتگذاری، تقریبا تولید و عرضه خودرو معلق مانده بود. به این ترتیب بیتکلیفی قیمتگذاری خودرو از یک سو مانع از پرداخت بدهی خودروسازان به واحدهای قطعهسازی شد و از سوی دیگر تولید خودرو را (خواسته یا ناخواسته) کاهش داد. آنچه مشخص است خودروسازان سال ۱۴۰۰ را به امید بازگشایی بسته تحول صنعت خودرو که علیرضا رزمحسینی سال گذشته از آن رونمایی و برای تصویب به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرد، آغاز کردند، این در شرایطی است که قیمتگذاری شورای رقابت تا حدودی ناامیدی را برای واحدهای تولیدی خودرو به همراه داشت. شورای رقابت در اردیبهشت بهطور میانگین افزایش ۹ درصدی را برای محصولات تولیدی خودروسازان مصوب کرد این در شرایطی است که تورم بخشی خودرو در زمستان سال گذشته ۱۴ درصد اعلام شد. با این حال شورای رقابت سال گذشته همراه با روند کاهشی قیمت خودرو در بازار که مهمترین دلیل آن کاهش انتظارات تورمی بود، هیچ افزایش قیمتی را برای محصولات تولیدی در نظر نگرفت. با این شرایط خودروسازان امید داشتند شورای رقابت در قیمتگذاری ۱۴۰۰، با درنظر گرفتن تورم زمستانه به قیمتگذاری بپردازد. حال آنکه این شورا با نادیده گرفتن خواسته خودروسازان رشد ۹ درصدی را مصوب کرد. انتقاد خودروسازان از نحوه قیمتگذاری، تولید و عرضه خودرو در دومین ماه از فصل بهار را متاثر از خود کرد به طوریکه میزان تولید خودرو کاهش یافت و عرضه نیز همراه با توقف فروشهای فوری روند نزولی به خود گرفت. به این ترتیب میتوان اینطور عنوان کرد که نحوه قیمتگذاری از سوی شورای رقابت و انتقاد خودروسازان به این روش، انتظارات تولیدی را برآورده نکرد و در نهایت ثبات تولید را رقم زد. با این حال، اما شواهد بیانگر آن است که در خرداد رشد تولید در شرکتهای خودروساز رخ خواهد داد. یکی از مهمترین دلایل این ادعا هم تغییر مسیر قیمتگذاری خودرو است. آنچه مشخص است خودروسازان در نهایت با اصرار و پافشاری بر خواسته خود بالاخره توانستند مسیر قیمتگذاری خودرو را تغییر دهند؛ بهطوریکه برخلاف گذشته قیمت خودروها با توجه به تورم بخشی و در نظر گرفتن بهرهوری و کیفیت تعیین نمیشود بلکه ملاک میزان زیان تولید و حاشیه سود بازار خودروها است. این نحوه قیمتگذاری که طبق خواسته و سلیقه خودروسازان است، اگر تداوم پیدا کند بهطور حتم از اولین ماه اجرای آن یعنی خرداد رشد تولید را رقم خواهد زد. بهطوریکه خودروسازان با این روش قادر خواهند بود بدهی قطعهسازان را پرداخت کنند و با کاهش زیان، برای تولید برنامه ریزی داشته باشند. به این ترتیب آنچه مشخص است اگرچه خودروسازان آغاز خوبی برای تولید ۱۴۰۰ نداشتند، اما به نظر میرسد که از سومین ماه فصل بهار روند تولید بهتر شود.
حال سراغ جزئیات تولید در اردیبهشتماه میرویم. براساس اطلاعات منتشره در سایت کدال سازمان بورس، سایپا تنها خودروسازی است که در دومین ماه از سالجاری رشد تولید را تجربه کرده است. در شرایطی که این شرکت توانسته رشد تولید بیش از ۱۲ درصدی را در بازه زمانی یاد شده رقم بزند، دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی ایران خودرو و پارس خودرو به ترتیب افت تولید حول و حوش ۶ درصد و ۲ درصد را در کارنامه خود ثبت کردند. بر اساس آمار ارائه شده، خودروسازی سایپا تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ توانسته در مجموع تولید ۴۸ هزار و ۵۶۰ دستگاه خودرو را نهایی کند. تمرکز این خودروساز روی تولید محصولات خانواده تیبا، وانت ۱۵۱ و شاهین است. در میان محصولات یاد شده خانواده تیبا بیش از ۸۸ درصد سهم تولید این خودروساز را در بازه زمانی یاد شده به خود اختصاص داده است. نارنجیهای جاده مخصوص تا پایان اردیبهشتماه امسال تولید ۴۲ هزار و ۷۵۷ دستگاه از محصولات خانواده تیبا را نهایی کردند. این میزان تولید از رشد بیش از ۹۵ درصدی محصولات این خانواده در قیاس با مدت زمان یادشده در سال ۹۹ حکایت دارد. وانتپراید (پراید ۱۵۱) با تولید ۳ هزار و ۶۲۶ دستگاه سهمی حول و حوش ۷ درصد را از میزان تولیدات این خودروساز تا پایان دومین ماه از سالجاری به خود اختصاص داده است. غول نارنجی جاده مخصوص توانسته رشد تولیدی بیش از ۳۱ درصد را در تولید این محصول تجاری سبک به نسبت مدت مشابه در سال قبل رقم بزند. سایپاییها طی دو ماهه ابتدایی امسال دو هزار و ۱۷۷ دستگاه شاهین تولید کردند. حال سراغ دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو میرویم. این خودروساز تا پایان اردیبهشتماه امسال در مقایسه با همین بازه زمانی افت بیش از ۶ درصد را در کارنامه خود ثبت کرده است. ایران خودروییها توانستهاند تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ تولید ۵۴ هزار و ۲۸۱ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را نهایی کنند. تمامی محصولات ایران خودرو به جز رانا افت تولید را طی دو ماه اول امسال در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کردهاند. آمارهای منتشر شده در سایت کدال نشان میدهد ایران خودرو تعداد ۴ هزار و ۵۳ دستگاه رانا را تا پایان اردیبهشتماه امسال در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. این میزان تولید در قیاس با تولید سال گذشته رشدی بیش از ۳۱۱ درصدی را تجربه کرده است. در میان محصولات این خودروساز خانواده پژو سهمی نزدیک به ۷۰ درصد را به خود اختصاص داده است. آبیهای جاده مخصوص تا پایان اردیبهشتماه امسال تولید ۳۷ هزار و ۵۵۱ دستگاه از محصولات این گروه را نهایی کردند. بررسیها نشان میدهد تولید گروه پژو در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته افتی حدود ۱۰ درصد را به خود دیده است. بعد از گروه پژو، دنا در جایگاه دوم به لحاظ سهم تولید در سبد محصولاتی ایران خودرو قراردارد. آبیهای جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت امسال ۶ هزار و ۹۳۷ دستگاه انواع دنا تولید کردند. این میزان تولید در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت بیش از ۱۲ درصدی را نشان میدهد. آبیهای جاده مخصوص در تولید گروه سمند نیز مانند دنا افت را در کارنامه خود ثبت کردند. غول آبی جاده مخصوص تا پایان دومین ماه از سالجاری توانسته تولید ۴ هزار و ۶۳۶ دستگاه از محصولات حاضر در گروه سمند را نهایی کند که در مقابل تولید ۵ هزار و ۴۷۹ دستگاهی سال گذشته، افت بیش از ۱۵ درصدی را نشان میدهد. هایما تنها محصول مونتاژی ایران خودرو نیز افت تولید به خود دیده است. آبیهای جاده مخصوص تا پایان اردیبهشتماه امسال توانستهاند ۹۱۶ دستگاه هایما تولید کنند. این میزان تولید از افتی حدود ۱۱ درصد در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته حکایت میکند. تارا محصول جدید ایران خودرو نیز طی مدت زمان ذکر شده در سالجاری ۱۸۸ دستگاه تولید شده است. حال سراغ جزئیات آمار تولید پارس خودرو بهعنوان سومین خودروساز بزرگ کشور میرویم. پارس خودروییها تا پایان دومین ماه از فصل بهار توانستهاند ۱۵ هزار و ۷۰۵ دستگاه خودرو تولید کنند. در میان محصولات تولیدی این خودروساز، گروه Q۲۰۰ (شامل کوئیک R، R پلاس و کوئیک اتومات) جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. سهم گروه Q۲۰۰ از سبد محصولات این خودروساز در بازه زمانی یاد شده بیش از ۷۶ درصد بوده است. پارس خودروییها تا پایان اردیبهشتماه ۱۴۰۰ همچنین ۱۲ هزار و ۳۸ دستگاه از محصولات گروه Q۲۰۰ تولید کردهاند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۲۱۲ درصد داشته است. اما در آمار تولید سومین خودروساز بزرگ کشور که در سایت کدال منتشر میشود تولید کوئیک معمولی بهصورت جداگانه ثبت میشود. پارس خودروییها تا پایان دومین ماه از سالجاری ۲ هزار و ۳۵۳ دستگاه کوئیک معمولی تولید کردند. این خودروساز توانسته از گروه S۲۰۰ (ساینا) طی مدت زمان یاد شده، هزار و ۲۱۸ دستگاه تولید کند. هر دو محصول کوئیک معمولی و گروه S۲۰۰ سال گذشته در همین بازه زمانی هنوز به سبد محصولاتی پارس خودرو اضافه نشده بودند. پارس خودروییها همچنان تولید برلیانس محصول مونتاژی خود را تولید کرده است. این خودروساز تا پایان اردیبهشتماه ۱۴۰۰ تولید ۳۳ دستگاه از این محصول را در دستور کار داشته است. مقایسه آمار تولید برلیانس طی مدت زمان یاد شده در سالجاری با سال ۹۹ از افت تولید بیش از ۹۶ درصدی حکایت دارد.
منبع: دنیای اقتصاد