تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۱۲۷۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
وزیر صمت:

بدون صادرات فولاد، اثر تحریم بر اقتصاد کشور شدیدتر بود

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با استناد به تولید ۲۹ میلیون تُن فولاد خام و صادرات ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی این محصول به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار در سال گذشته، توسعه در این بخش را یکی از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر صادرات غیرنفتی مانند فولاد نبود، اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور بسیار شدیدتر بود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا رزم حسینی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مسوولیت‌های اجتماعی در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با اشاره به اهمیت صنایع غیر نفتی در رشد اقتصادی کشور، بر مشارکت شرکت‌های بزرگ در حوزه مسوولیت اجتماعی تاکید و نیاز جامعه امروز را آموزش در حوزه کسب و کار اعلام کرد.

وی با بیان اینکه از یک کشور واردکننده فولاد در دوران پیش از انقلاب به کشور صادر کننده در این بخش تبدیل شدیم، گفت: ایران جزء ۱۰ کشور برتر در صنعت فولاد است و این ثمره تلاش و همت مسوولان و صنعتگران در سال‌های متوالی است.

وی با اشاره به واردات ۳۸میلیارد دلاری و رشد هشت درصدی صنایع در سال گذشته و دراین شرایط، آن را مدیون صادرات غیر نفتی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با کمک صادرات در حوزه‌های غیر نفتی توانستیم مواد اولیه تولید را تامین کنیم و اگر صنایع بزرگ نبود، اقتصاد کشور با مشکل روبرو می‌شد.

رزم‌حسینی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سابقه استان اصفهان در صنایع و موقعیت شهرستان کاشان به عنوان محور ترانزیتی شمال به جنوب کشور، آن‌ها را از مزیت‌های این شهرستان دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در این شهرستان وجود دارد که می‌تواند محور توسعه باشد؛ پیگیری‌های نماینده مردم منطقه و همت استاندار اصفهان موجب شد تا این استان یکی از پیشگامان اجرای این طرح باشد.

بر اساس گفته‌های رزم حسینی کشور‌های دنیا توسط شرکت‌های بزرگ اقتصادی ساخته می‌شوند و دولت نقش تسهیل‌گر را بر عهده دارد و فعالیت این واحد‌های بزرگ به عنوان مرکز توسعه است.

وی توسعه را نه به مفهوم هزینه کردن که به معنای مدیریت اقتصادی دانست و با تاکید بر نیاز جامعه امروز به آموزش در حوزه کسب‌وکار و گسترش اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت مشارکت همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در ایجاد این فرهنگ تاکید کرد و آن را جزئی از فرهنگ دینی و ملی ایرانیان خواند.

وزیر صمت با بیان اینکه امنیت، اقتصاد و فرهنگ حلقه‌های بهم پیوسته یک زنجیره هستند، هدف از اجرای این تفاهم‌نامه را ایجاد اشتغال پایدار از طریق آموزش عنوان کرد و با استناد به کاهش نزدیک به ۲۰ درصدی در نرخ بیکاری در منطقه قلعه گنج ظرف مدت ۳ سال، آن را به عنوان یکی از نتایج اجرای این طرح معرفی کرد.

وی بر فعالیت شرکت‌های بزرگ و توسعه‌گرا بر اساس مدل مرکز پیرامونی تاکید و عنوان کرد: این شرکت‌ها باید قادر باشند در منطقه پیرامون خود از طریق آموزش و توانمند سازی جوامع محلی اشتغال و امنیت پایدار ایجاد کنند و در صورت موفقیت در این زمینه، بسیاری از مشکلات در حوزه اجتماعی نیز مرتفع خواهد شد.

رزم‌حسینی در پایان، یکی از آثار مهم اجرای این طرح را افزایش اعتماد مردم به نظام دانست و بیان داشت: وزارت صمت وظیفه خود را می‌داند که از ظرفیت صنایع، معادن و بخش تجارت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی استفاده کند و در گام دوم انقلاب نیاز به همکاری همه بخش‌هاست و ان‌شاءالله با همتی که در مسوولان و فعالان اقتصادی وجود دارد این اتفاق خواهد افتاد و هدف نهایی حاصل خواهد شد.
وزیر صمت با اشاره به تجارت خارجی ۷۵ میلیارد دلاری و رشد ۸ درصدی در حوزه صنعت گفت: علی‌رغم تاثیرات تحریم‌ها بر برنامه‌های شرکت‌های خودروسازی داخلی داشت سال گذشته شاهد رشد ۲۸ درصدی در این حوزه بودیم.

رزم حسینی افزود: تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته به ایران تحمیل شد در کنار محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا برنامه‌های اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داد، اما علی‌رغم همه محدودیت‌ها، صنعت تولید و تجارت بین المللی رشد خوبی داشت و با همت فعالان اقتصادی و مسوولان، آهنگ توسعه صنعتی و معدنی در کشور متوقف نشد.

وی در خصوص مسوولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ اقتصادی کشور گفت: تمامی شرکت‌های بزرگ جهانی به واسطه فعالیتی که می‌کنند باید این مسوولیت را داشته باشند و مسوولیت اجتماعی جزء ذات شرکت‌های بزرگ است؛ شرکت‌های بزرگ برای رونق اقتصادی باید در این حوزه وارد شوند، توانمندسازی مردم یکی از وظایف اصلی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است و این یک مدل آزموده شده در کشور است که بر اساس آموزش باعث ایجاد ارتباط بین اشتغال روستایی و اشتغال شهری می‌شود، این مدل کاملاً در راستای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی است با انجام این کار امنیت و توسعه متوازن در کشور اتفاق می‌افتد و مسوولان در ارکان مختلف حکومتی نقش مهمی دارند که در این مدل به آن توجه شده است.

منبع: قدس آنلاین

عناوین برگزیده