تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۴۷۲
کد خبر: ۲۱۳۱۹۴

۲۰۹ شناور پارسال در قشم تولید شد

می متالز - دیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۲۰۹ فروند لنج باری به ارزش بیش از ۲ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال پارسال در این منطقه تولید شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، محمد مهدی برنجی روز شنبه افزود: این لنج‌ها از جنس چوب و فایبرگلاس در ابعاد مختلف با سفارش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و با تکیه بر دانش متخصصان داخلی ساخته و به آب انداخته شد.

وی ادامه داد: جزیره قشم از واحد‌های تولیدی فعال در زمینه تولید شناور‌های چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی بهره‌مند است و به عنوان یکی از قطب‌های تولید شناور‌های دریایی در ایران شناخته می‌شود.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این شناور‌ها با نظارت کارشناسان مجرب و متخصص سازمان بنادر و دریانوردی و با رعایت استاندارد‌های بین المللی تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: فعالیت صنایع کشتی سازی و تجهیزات دریایی در راستای عملیاتی شدن شعار «جهش تولید» و همچنین برای عمل به سیاست‌های ابلاغی اقتصادی مقاومتی در جزیره قشم فعالیت مناسبی دارند.

برنجی گفت: سال گذشته، ساخت ۷۰۶ لنج به ۱۳ واحد شناورسازی فعال در جزیره قشم سفارش داده شده که از این تعداد، ۴۳۳ مورد مربوط به شناور‌های باری، ۲۶۶ مورد شناور صیادی، ۷ مورد شناور‌های تفریحی و مسافری و مابقی مربوط به سایر حوزه‌های مرتبط با تجهیزات دریایی است.

وی بیان کرد: از این تعداد ۶۱۰ شناور تا ۲۰۰ تُنی، ۸۶ شناور ۲۰۰ تا ۵۰۰ تُنی، ۱۰ شناور ۵۰۰ تا هزار تُنی و همچنین سایر اندازه‌ها در واحد‌های شناورسازی و تولیدکنندگان تجهیزات دریایی در خط تولید است.

مدیر صنعت، معدن قشم ادامه داد: به همت تلاش متخصصان بومی، جزیره قشم جایگاه خود را به عنوان صادرکننده شناور‌های دریایی در خلیج فارس تثبیت کرده‌است.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمد‌های ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قشم

عناوین برگزیده