تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۱۳۳۳۹
استاندار اردبیل:

۱۲۵ کیلومتر از راه آهن اردبیل آماده ریل گذاری / احداث ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در حال انجام است

‌می‌متالز - استاندار اردبیل گفت: هم اکنون احداث ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در جاده‌های مختلف استان در حال انجام است.

به گزارش می‌متالز، اکبر بهنام جو صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چهار سال پیش فقط ۵۰ کیلومتر از ۷۵۰ کیلومتر در حال احداث بزرگراه بوده که هم اکنون ۳۵۰ کیلومتر جاده سازی در حال اجرا بوده که از پارس آباد گرفته به سمت سربند و مشگین شهر، محور بیله سوار به گرمی تا سرچم از سمت اردبیل و سه راهی سرچم، کلور درام پیمانکاران مشغول کار هستند.

وی با اشاره به اجرای محور سرچم به هشتجین گفت: این مسیر برای مردم خیلی حیاتی بود که در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: امسال دنبال این هستیم که ۶۰ کیلومتر بزرگراه تحویل دهیم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار۲۰ میلیارد تومانی به محور اسالم در سفر رییس جمهور گفت: این میزان برای مسیر اسالم که نیاز به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، اندک بوده و در تلاش هستیم با یافتن منابع جدید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پیمانکار طرح را انتخاب کنیم.

وی از اجرای تونل حیران خبر داد و گفت: امسال بازگشایی مسیر تونل دوم حیران تا پایان سال انجام و تکمیل و افتتاح آن سال بعد خواهد بود.

استاندار اردبیل گفت: زیرسازی راه آهن اردبیل به عنوان مهم‌ترین بخش از روند اجدای راه اهن اردبیل، میانه تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

بهنام جو اظهار کرد: آنچه که مهم است زیر سازی راه آهن بوده و مسیر راه اهن از لحاظ سختی کار جزو سخت‌ترین مسیر‌ها بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۵ کیلومتر از مسیر ۱۷۰ کیلومتری راه اهن اردبیل آماده ریل گذاری است و به جز چند مسیر و پل بزرگ در مسیر که تا شهریورماه تکمیل می‌شود، سایر مناطق تا مرداد ماه آماده ریل گذاری است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: راه آهن در چند سال اخیر شدت گرفته و از اعتبار بانک ملی که هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود هزار و ۵۰ میلیارد تومان جذب شده است.

بهنام جو اظهار کرد: تا ده روز آینده ۱۰۰ میلیون تومان هم از محل بانک ملی به راه اهن پرداخت می‌شود.

استاندار اردبیل افزود: هم اکنون آخرین تجهیزات روسازی به مسیر راه آهن آورده شده و در حال تست ریل گذاری هستند.

وی با بیان اینکه از ریل تولید داخل در اجرای راه آهن استفاده می‌شود، گفت: در سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر با ریل داخلی در سطح کشور ریل گذاری شده که امسال به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: در خصوص منابع هم امسال ۳۰۰ میلیارد تومان منابع عمومی دولت داریم و ۲۰۰ میلیارد تومان هم رییس سازمان برنامه و بودجه قول داده که تامین کند.

وی بیان کرد: دنبال این هستیم منابع را به طور کامل جذب کنیم تا مشکلی در اجرا پیش نیاید.

وی با اشاره به مطالعات انجام گرفته و اخذ مجوز برای اجرای راه آهن اردبیل- پارس آباد گفت: علاوه بر راه آهن اردبیل، میانه، مطالعات لازم برای اجرای بارانداز ریلی پارس آباد و راه آهن اردبیل- پارس اباد هم انجام گرفته است.

بهنام جو گفت: با راه اندازی بارانداز ریلی به آذربایجان وصل می‌شویم و در حال حاضر در دولت در حال مراوده با آذربایجان هست.

وی در ادامه به حوزه تولید و صنعت در استان اشاره کرد و افزود: در بحث رونق تولید در سال گذشته یکی از استان‌های برتر کشور بودیم و امسال هم کارخانجات بزرگی در استان وارد فاز فعالیت می‌شوند.

بهنام جو اظهار کرد: فاز اول کارخانه کریستال که دارای برند صادراتی نیز بوده تا سه ماه دیگر و فاز بعدی چند ماه بعد از آن راه اندازی می‌شود.

وی افزود: صادرات ما در سال گذشته افزایش یافته و علی رغم کرونا ۲۷۰ میلیارد تومان صادرات از استان انجام گرفته است.

استاندار اردبیل گفت: برخی از محصولات که قبلا صادرات نداشتیم در همین ایام صادراتش شروع شد که صادرات ام دی اف از جمله آن است که حداقل ۲۰ میلیون دلار صادرات انجام شده و امسال هم حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صادرات می‌شود.

وی فعال سازی فاز دوم آرتاویل تایر را از دیگر بخش‌های توسعه یافته حوزه صنعت دانست و افزود: لاستیک تولید این واحد در حال تست جاده بوده و باید ۶۰ هزار کیلومتر طی کنه تا استاندارد صادر شود.

بهنام جو بیان کرد: واگذاری کارخانه سیمان خلخال به سرمایه گذار بعدی در حال انجام است و فاز توسعه کارخانه نئوپان این شهرستان هم انجام می‌شود.

وی کارخانه کامیون سازی مشگین شهر را از دیگر واحد‌های صنعتی مطرح استان دانست و گفت: در خرداد ماه شروع ساخت کامیون به تعداد ۲۰۰ دستگاه بر اساس قرار داد منعقد شده با شرکت‌ها و پیمانکاران آغاز می‌شود.

استاندار اردبیل گفت: در سال گذشته فعال سازی ۵۸ واحد صنعتی و ۴۶ واحد کشاورزی انجام گرفت که واحد صنعتی ابریشم سبلان به عنوان واحد نساجی بزرگ از جمله آن است.

وی افزود: امسال از نزدیک ۱۸۰ واحد راکد ۱۰۰ واحد هدفگداری شده که به چرخه تولید برسند.

بهنام جو اظهار کرد: صنایع تبدیلی مغان با ظرفیت ۶۰ هزار تن کنسانتره میوه فعال شده که موقعیت خوبی برای جلوگیری از فساد محصولات باغی است.

وی با بیان اینکه توسعه سردخانه‌ها در استان برای جلوگیری از افت محصولات خصوصا سیب زمینی هدفگذاری شده است، افزود: تا پایان نیمه اول سالجاری ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی انبار استاندارد استان به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.

استاندار اردبیل همچنین از اجرای طرح‌های سد سازی و خط انتقال آب در استان خبر داد و گفت: پایاب سد گیوی با ۲۲۰ میلیارد تومان، سد سبلان و مجتمع‌های ابرسانی در سطح استان فعال بوده که برای مجتمع‌های آبرسانی هم ۱۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

بهنام جو بیان کرد: در قانون بودجه برای محرومیت زدایی ۱۸۰ میلیارد تومان برای استان و معادل همین اعتبار هم برای تامین آب در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومان هم برای راه‌ها جذب شده اگر این اعتبارات تزریق شود تاثیر بسیار بالایی در سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها خواهد داشت.

وی به کاهش بارش و افزایش دما اشاره کرد و گفت: این امر باعث بروز خشکسالی شده که تمهیدات و تامین اعتبار لازم از جمله۳۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

بهنام جو افتتاح سد تازه کند گرمی را یادآور شد و گفت: مناقصه انتخاب پیمانکار انتقال آب از سد تازه کند انجام شده و عملیات اجرایی خط انتقال و تصفیه خانه از عید فطر آغاز می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای پروژه‌های آبی تا دو ماه آینده سد عمارت هم افتتاح می‌شود که ظرفیت خوبی برای انتقال آب به گرمی و سایر شهرستان‌ها است.

منبع: سبلان ما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده