تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۱۳۷۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

اقدامات زیست محیطی فولاد مبارکه در مسیر توسعه سبز

‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه در مسیر توسعه سبز و حفظ محیط زیست اقدامات مهمی انجام داده است که نیاز است این تجربیات زیست محیطی به دیگر صنایع منتقل شود.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واحد فولادسازی کشور توانسته است طرح‌های محیط زیستی پیشرو خود را از بدو تاسیس توسعه دهد. توسعه فضای سبز با هدف مهارآلودگی و ایجاد تصفیه خانه پساب صنعتی در هنگام تاسیس، از جمله اقدامات بنیادین این شرکت در مسیر توسعه سبز تلقی می‌شود.

این شرکت همچنین در راستای تحقق شعار سال توانسته است به رکورد کمی و کیفی تولید محصولات فولادی دست پیدا کند و روش‌های نوین تولید را با مصرف آب‌های تجدیدپذیر در اولویت قرار داده است و با بهره گیری از پساب فاضلاب ۹ شهرستان مجاور علاوه بر تحقق رکورد رکوردها، سلامت اهالی شهرستان‌های مجاور این شرکت را ارتقاء بخشد.

اقدامات محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه در بخش فرآیند به پروژه‌های مصرف بهینه آب، کاهش مصرف انرژی و بازیافت انرژی مربوط می‌شود.

همه می‌دانیم بحران کم آبی یکی از چالش‌های جدی در منطقه فلات مرکزی ایران است و تاثیرات زیست محیطی مخربی داشته است؛ لذا شرکت فولاد مبارکه از بدو تاسیس، اقدامات مهمی در کاهش مصرف آب انجام داده است به طوری که در سال‌های ابتدایی برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد به ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داشته است و امروزه برای تولید ۷.۲ میلیون تن فولاد به کمتر از ۲۰ میلیون مترمکعب آب نیازمند است که دستاورد مهمی در کاهش مصرف ویژه آب است و علیرغم تولید سه برابری فولاد مصرف ویژه آب به میزان شش برابر کاهش یافته است.

از طرفی خطوط ریلی یک هفتم حمل از طریق جاده به سوخت‌های فسیلی نیاز دارد و به واقع این شرکت با افزایش خطوط ریلی سهم مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های جوی داشته است و در حال حاضر سهم شرکت فولاد مبارکه در بهره گیری از خطوط ریلی ۸۰ درصد است که قرار است با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این خطوط توسعه یابد.

این شرکت همچنین برخلاف برخی از صنایع که پس از بهره برداری، نسبت به توسعه فضای سبز اقدام می‌کنند، از ابتدای تاسیس به این مهم توجه کرده است و ۴۰ درصد فضای این شرکت در انحصار فضای سبز با حداقل نیاز آبی است.

اما اقدامات زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه به موارد مذکور محدود نمی‌شود.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اظهار کرد: امروزه اهمیت محیط زیست بر همگان روشن است و شرکت فولاد مبارکه با بهره گیری از تکنولوژی‌های روز در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و مصرف بهینه آب و انرژی پیشرو صنایع کشور است.

وی افزود: نیاز است تجربیات ارزنده زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه در اختیار سایر صنایع کشور قرار بگیرد تا با عمومیت بخشی و آگاهی رسانی سایر بنگاه‌های صنعتی کشور هم بتوانند از این تجارب بهره‌مند شوند.

وی به اهم اقدامات محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه اشاره‌ای کرد و گفت: سیستم مکانیزه شارژ کنستانتره در واحد کامیون ریز، مانع از انتشار غبار کنسانتره و آلودگی هوا می‌شود و با توجه به اینکه کنستانتره پودری سبک و آلاینده است برای شارژ شدن نیاز است که در محیط‌های بسته قرار بگیرد و این مهم در راستای حفظ محیط زیست در شرکت فولاد مبارکه رخ می‌دهد.

ساخت ۲ مخزن بزرگ ریزدانه آهک در ناحیه آهن سازی و واحد آهک پزی شرکت فولاد مبارکه

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ساخت دو مخزن بزرگ ریزدانه آهک درناحیه آهن سازی و واحد آهک پزی در شرکت فولاد مبارکه را اقدامی مهم در راستای حفظ محیط زیست برشمرد و توضیح داد: دستاورد‌های این پروژه منجر به مدیریت ضایعات در ناحیه آهن سازی، جلوگیری از هدررفت منابع و مواد اولیه و جلوگیری از انتشار غبار آهک در هوا شده است.

وی بیان کرد: فروش و خارج کردن ضایعات ریزدانه آهک و جلوگیری از انتشار غبار آهک به هوا هم از اقدامات مهم زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه است که منجر به فروش و خارج کردن کلیه ریزدانه‌های آهک ضایعاتی از شرکت و جلوگیری از انتشار آلودگی به هوا شده است.

بازیافت حرارت از نیروگاه‌های گازی

شهرستانی افزود: پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه‌های گازی جهت کاهش آلاینده‌ها هم باعث می‌شود که انرژی بازیافتی در مسیر گرمایش و سرمایش مجموعه قرار بگیرد و به کاهش مصرف گاز به میزان دوازده هزار نرمال مترمکعب در ساعت منتج شود.

نصب سیستم‌های پایش آنلاین توسط شرکت فولاد مبارکه بر روی دودکش‌ها

وی به سیستم‌های پایش آنلاین توسط شرکت فولاد مبارکه بر روی دودکش‌های واحد نیروگاه بخار، واحد ورق رنگی، واحد ورق گالوانیزه، واحد گندله سازی و غبارگیر‌های ناحیه فولاد سازی که از اقدامات مهم زیست محیطی این شرکت است، پرداخت و تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود میزان ppm ذرات خروجی کنترل شده و از حد مجاز عدول نکند و همیشه در محدوده سبز باشد.

ساخت سالن‌های سند بلاست و رنگ آمیزی ناحیه فولاد سازی و ناحیه تعمیرگاه مرکزی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ساخت سالن‌های سند بلاست و رنگ آمیزی ناحیه فولاد سازی و ناحیه تعمیرگاه مرکزی به عنوان اقدام محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه می‌تواند به کنترل انتشار غبار عملیات سندبلاست و رنگ آمیزی کمک کند و این اقدام در شرکت فولاد مبارکه در فضای بسته قرار می‌گیرد تا این رنگ‌ها منتشر نشود و به آلودگی محیط منجر نشود.

ساخت و نصب غبارگیر بر روی بافر بین واحد احیا مستقیم ۲

وی بیان کرد: ساخت و نصب غبارگیر بر روی بافر بین واحد احیا مستقیم ۲ منجر به کنترل کامل انتشار غبار از خط انتقال گندله به واحد احیا مستقیم ۲ منجر می‌شود و این اقدام محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه مانع از انتشار ناخالصی‌ها و غبار می‌گردد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده