تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۸
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۱۳۸۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد:

تلقی نادرست از بی‌پشتوانه بودن رمزارز‌ها و درخواست به رسمیت شناختن

‌می‌متالز - رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای با اعلام تلقی نادرست از بی‌پشتوانه بودن رمزارز‌ها، خواهان به رسمیت شناختن این نوع از دارایی‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، عباس آشتیانی با اعلام تفاوت بین ورود رمزارز‌ها و دارایی‌های دیجیتال به نظام پولی و مالی اعلام کرد: با توجه به ماهیت دستور ناپذیر بودن دارایی‌های دیجیتال بر مبنای فناوری بلاک‌چین، سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه مانند تمام مردم جهان اجتناب ناپذیر است، اما استفاده از آن به عنوان ابزار پرداخت مستقیم تسویه می‌تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از این مخاطرات راه‌حل وجود دارد و اگر شرایطی مهیا شود که شخص دارای ارز دیجیتال بتواند دارایی یا خدمات را با دارایی دیجیتال بفروشد و با پلتفرم‌های تبادل، ارز رایج را دریافت کند مشکلات به حداقل خواهد رسید، اما اگر به صورت مستقیم اقدام به فروش و دریافت دارایی دیجیتال کند، مشکلاتی رقم خواهد خورد.

ورود موسسات پولی نیز می‌تواند مخاطراتی داشته باشد که با محدود کردن حجم ورود دارایی دیجیتال و سیستم‌های مدیریت ریسک می‌توان این موضوع را نیز کنترل کرد.

تلقی نادرست از بی‌پشتوانه بودن رمزارز‌ها


اعلام بی‌پشتوانه بودن رمزارز‌ها، غلط است. چرا که رمز ارز‌ها، کلاس جدید دارایی در کنار سایر حوزه‌های دارایی مانند املاک، فلزات گرانبها، ارز، سهام و ... بوده و در دارایی‌های دیجیتال دسته‌بندی می‌شود و به دلیل چند ویژگی مانند کمیابی، قابلیت انتقال و تقسیم، فاسد نشدن، حمل آسان و ... دارای ارزش است.

بخشی از این دارایی‌های دیجیتال به عنوان کریپتو asset دسته‌بندی می‌شوند که کالا هستند و پیشرفت‌هایی مشابه دارایی‌های دیگر دارند. برخی هم مانند دلار تتر، رمز پول و بعضی‌ها نیز توکن بوده و برخی دیگر مانند اتریوم که کوین (رمز ارز) دوم بازار است، خدماتی ارائه می‌دهند.

در این میان با توجه به این‌که دارایی‌های دیجیتال پشتوانه متمرکز ندارند و از جانب نهاد خاصی هم حمایت نمی‌شوند، نوسانات زیادی دارند. این نوسانات در رسته‌های دیگر سرمایه‌گذاری نیز تابع عرضه و تقاضا هستند، اما ویژگی نبود پشتوانه متمرکز باعث شده دارایی‌های دیجیتال نوسانات سنگین داشته باشند که جزو ذات و طبیعت بازار است.

آگاهی از مفاهیم، نحوه و محل نگهداری و تکنولوژی رمزنگاری و... به شدت حائز اهمیت است و بدون دانش اقتصادی کافی و مطالعه درباره نحوه نگهداری دارایی دیجیتال، سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند مخاطرات بیشتری از حوزه‌های دیگر دارایی را برای سرمایه‌گذار رقم بزند. علاوه بر کمبود دانش سرمایه گذار در برخی موارد آ ارایه دهندگان خدمات هم آسیب‌هایی مانند خالی فروشی، هیچ فروشی و تبلیغ کوین‌های بدون کاربرد و کارایی می‌زنند.

با این همه به رسمیت نشناختن رمزارز‌ها و عدم صیانت از دارایی‌های دیجیتال در ایران باعث تضییع حقوق مصرف‌کنندگان دارایی دیجیتال می‌شود، اما به رسمیت شناختن این کلاس دارایی، وضع قوانین مربوط به امن نگه داشتن خدمات هندگان و تطابق اطلاعات حقوقی دارایی دیجیتال می‌تواند ریسک و مخاطرات این حوزه را کاهش دهد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده