به گزارش میمتالز، عبدالرضا شیخان در واکنش به انتشار دوباره خبر افزایش قیمت ۱۰ درصدی سیمان اظهار کرد: افزایش نرخی به وجود نیامده است، آخرین افزایش نرخ مربوط به اواخر فروردین به میزان ۴۰ درصد بوده است. برای رفع التهاب در بازار موافقت شد که برای کارخانجات فروش مستقیم راهاندازی کنیم، یعنی کسی که مصرفکننده نهایی است میتواند به طور مستقیم و با ارائه مدارک از کارخانه خریداری کند. برای این شخص، سیمان حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد گرانتر از نرخ مصوب کارخانه خواهد بود که این موضوع کاملا قانونی است.
وی افزود: این به معنای چند نرخی شدن سیمان نیست. مصرف کننده اگر از بازار آزاد سیمان تهیه کند باید آن را گرانتر از این حالت فروش مستقیم خریداری کند. در فروش مستقیم هر کسی هم نمیتواند خریداری کند و فقط به مصرفکننده نهایی فروخته میشود، در این صورت سود هم به جای عامل به کارخانه میرسد. هیچ اجباری هم در این نوع خرید نیست و افراد میتوانند به روال و نرخ قبلی از بازار خرید خود را انجام دهند. معمولا هم این اتفاق میافتد و کمتر پیش میآید که بخواهند از کارخانه تهیه کنند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مورد مشکل کمبود برق گفت: به کارخانههای سیمان ابلاغ شده که مصرف برق خود را کاهش دهند، گفته شده که ۴۰ درصد برق مورد نیاز کارخانهها را در این پیک مصرف تامین میکنند. زمان پیک را هم مشخص کردهاند، ولی ۴۰ درصد برای فعالیت کارخانجات اندک است و ممکن است تولید کاهش یابد که این باعث التهاب بازار خواهد شد.
وی در ادامه اضافه کرد: بخشی از این کمبود توسط کارخانهها مدیریت میشود برای مثال ممکن است آسیابهای خود را در طول شب روشن کنند، اما ۴۰ درصد مقداری نیست که این دست کارها جوابگو باشد. ما داوطلبانه از وزارت نیرو خواستیم که حاضریم تا ۳۰ درصد برق مورد نیاز مصرفی کارخانجات سیمان را کاهش دهیم و با ۷۰ درصد نیاز خود کار خود را ادامه داده و سیمان تولید کنیم. ولی با ۴۰ درصد کار مشکل است و حتما یک میزان کاهش تولید خواهیم داشت و تلاطماتی در بازار ایجاد خواهد شد.
شیخان همچنین خاطرنشان ساخت: هر ساله این مساله با هماهنگی بوده، مدیریت میشد و مورد رضایت دو طرف بود. این وضعیت هرساله تا شهریور ادامه داشت، اما امسال به طور اجباری میزان آن را تا ۴۰ درصد رساندهاند.
وی متذکر شد: علاوه بر این یکی از مشکلات عمده صنعت سیمان برای متعادل کردن قیمت مساله حمل و نقل است. حمل و نقل بسیار گران شده که این مساله جابجایی سیمان را سخت و گران کرده است. به همین دلیل ما نتوانستیم به بعضی مناطق پرمصرف جابجایی سیمان انجام دهیم و در این مناطق کمبود ایجاد شده است.