تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۲۷۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تامین پایدار برق جهش تولید سیمان را رقم زد

‌می‌متالز - تولید سیمان در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل بهار ۲.۲ درصد رشد کرد و تامین پایدار انرژی در فصل گرم مقدمات جهش تولید این محصول و ساماندهی بازار را فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعات انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از عملکرد این صنعت در تولید سیمان و کلینکر طی ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۲، تولید کلینکر در مدت زمان یادشده از ۳۹.۶ میلیون تن عبور کرد و نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدود ۳.۸ درصد فراتر رفت. از طرفی تولید سیمان در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به مرز ۳۵.۷ میلیون تن رسید که ۱۱.۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس این اطلاعات تحویل کل سیمان در بازار‌های داخلی و همچنین صادرات این محصول در ۶ ماه اول سال جاری ۳۵.۶ میلیون تن گزارش شده است که ۱۱.۶ درصد از بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ بیشتر است. میزان صادرات گزارش‌شده در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ نیز معادل ۲.۵ میلیون تن گزارش شده است که ۴۰۰ هزار تن معادل ۲۰ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

عملکرد مطلوب صنعت سیمان و دستیابی به رکورد‌های تولید جدید در شرایطی رقم خورد که تامین برق تابستان در سال‌های گذشته همواره یک محدودیت برای تولید صنعت سیمان عنوان شده بود.

بر اساس این اطلاعات تولید سیمان در تابستان سال ۱۴۰۲ از ۱۸ میلیون تن فراتر رفت که ۲.۲ درصد نسبت به تولید بهار ۱۴۰۲ بیشتر بوده و همچنین این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۴ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

از طرفی تولید کلینکر در تابستان ۱۴۰۲ نیز به رقم ۱۸.۲ میلیون تن رسید که این عدد ۴.۶ درصد از آمار تولید کلینکر در تابستان سال ۱۴۰۲ بیشتر است.

انرژی رمز جهش تولید صنعت سیمان

در این راستا حمید احمدی کارشناس اقتصادی عنوان کرد: صنعت سیمان در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل بهار انرژی بیشتری دریافت کرده و این افزایش تامین انرژی به ساماندهی بازار این محصول راهبردی برای کشور منتهی شد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: تولید سیمان نه تنها از سال گذشته بیشتر بود، بلکه نسبت به تقاضای این محصول در داخل و خارج کشور نیز فراتر رفت و همین مساله به رشد موجودی انبار سیمان و کلینکر ختم شده است.

احمدی تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف برق صنایع در تابستان سبب شده تا بیشترین انرژی ممکن به منظور و جهش تولید تامین شود و گزارش‌ها در صنایع از جمله صنعت سیمان مؤید اثر برنامه مدیریت مصرف برق است.

رشد ۲۵ درصدی تامین برق صنایع در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰

بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران، صنایع در تابستان سال ۱۴۰۲، حدود ۲۵ درصد برق بیشتری نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند.

همچنین ۹۰ درصد از افزایش انرژی تامین شده در فصل گرم ۱۴۰۲ نسبت به فصل گرم سال ۱۴۰۰ به مقصد صنایع هدایت شده است.

فعال صنعت سیمان در کنار کارشناسان از تامین برق صنایع سیمان طی سال ۱۴۰۲ اعلام رضایت کردند.

ساماندهی بازار سیمان به دلیل تامین انرژی پایدار بود

در این راستا، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: اگر در تابستان امسال در تولید و عرضه سیمان مشکلی وجود نداشت، به علت توجه به تامین انرژی بود به نحوی که وزارت نیرو ۱۰ درصد سهم صنایع سیمانی را افزایش داد و این افزایش تامین انرژی به رشد ۱۲ درصدی تولید ختم شد.

الوندیان بیان کرد در ۶ ماهه نخست امسال هیچ مشکلی برای تولید سیمان در کشور وجود نداشته و میزان تولید و تحویل این محصول راهبردی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده است.

محصول راهبردی سیمان از سازوکار تولید طی ۳ مرحله شامل خرد شدن مواد آهکی و سیلیسی، اختلاط و فرآوری مواد معدنی به منظور تولید کلینکر و آسیاب کردن کلینکر به منظور دستیابی به سیمان تشکیل شده است.

بر این اساس انرژی برترین مرحله تولید سیمان راه‌اندازی کوره‌های تولید کلینکر است. همچنین آسیاب کلینکر و تولید سیمان نیز به انرژی قابل توجهی نیاز دارد. در این راستا، انتقال زمان فعالیت‌های انرژی‌بَر به ساعاتی که مصرف برق بخش خانگی کاهش یافته است، از جمله ساعات شب زمینه اجرای دقیق برنامه مدیریت مصرف برق تابستان را مهیا کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده