تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۴۲۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد:

دلیل افزایش نرخ سیمان فله

‌می‌متالز - در صورت افزایش تقاضای سیمان در کشور، صنعت سیمان پتانسیل افزایش حجم تولیدات خود تا حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال را خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، برخی شرکت‌های سیمانی از جمله سیمان فارس و سیمان ارومیه از افزایش نرخ تقریباً ۱۲ درصدی سیمان فله برای مصرف‌کننده نهایی خبر داده‌اند. این در حالی است که سیمان اخیراً وارد بورس کالا هم شده و به نظر می‌رسد عرضه سیمان در بورس کالا هم در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: اکثر کارخانه‌های سیمانی، فروش مستقیم سیمان به مصرف‌کنندگان نهایی را راه‌اندازی کرده‌اند و افزایش نرخی که اعلام‌شده، مربوط به همین اقدام است. فروش مستقیم سیمان توسط کارخانه‌های سیمانی باهدف کاهش التهاب بازار صورت گرفته و انبوه‌سازان و سازندگان واحد‌های مسکونی و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی با ارائه مدارک، امکان خرید مستقیم سیمان از کارخانه‌های را خواهند داشت. در این روش، مصرف‌کننده نهایی، امکان خرید حداقل ۵ تن سیمان باقیمت مصوب بعلاوه ۱۲ درصد هزینه‌های فروش مستقیم، خواهند داشت.

وی افزود: درروش سنتی، سیمان به سبب چندین مرحله حضور واسطه‌ها و دلالان و عاملان فروش، بالاتر از قیمت‌های مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسید و با روش فروش مستقیم، مصرف‌کنندگان نهایی امکان خرید سیمان باقیمت پایین‌تر از کارخانه را خواهند داشت. این روش فروش، ارتباطی باعرضه سیمان در بورس کالا ندارد و عرضه سیمان در بورس کالا هم در حال انجام است و حدود ۱۶ شرکت سیمانی برای عرضه محصول خود در بورس کالا اقدام کرده‌اند و به نظر می‌رسد به‌زودی تمام شرکت‌های سیمانی برای عرضه محصول خود در بورس کالا اقدام خواهند کرد. با توجه به شرایط بازار سیمان و عرضه سیمان در بورس کالا و امکان فروش مستقیم سیمان به مصرف‌کننده نهایی، سودآوری شرکت‌های سیمانی هم احتمالاً رشد خواهد کرد.

این کارشناس صنعت سیمان در رابطه با تأثیر تحقق وعده‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری در مورد احداث مسکن ارزان‌قیمت برای مردم گفت: ظرفیت اسمی صنعت سیمان حدود ۸۸ میلیون تن است که سال گذشته حدود ۷۰ میلیون تن سیمان تولید شد که حدود ۶۳ میلیون تن آن در بازار داخل جذب شد و مابقی روانه بازار‌های صادراتی شد. البته چند کارخانه سیمانی هم تقریباً تجهیز شده، اما فعلاً وارد مدار تولید نشده‌اند. صنعت سیمان باقیمت‌های فعلی سیمان، انگیزه‌ای برای افزایش حجم تولید و راه‌اندازی واحد‌هایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده، ندارد. اما انتظار می‌رود با ورود سیمان به بورس کالا و بعدازآن هم، رونق ساخت‌وساز در کشور و افزایش تقاضای سیمان، سیمانی‌ها با اضافه کردن برخی افزودنی‌های مجاز (مثل همه جای دنیا)، ظرفیت تولید خود را به ۱۰۰ میلیون تن برساند. افزودن برخی مواد از جمله گچ و پوزولان به سیمان، هم مصرف انرژی را کاهش خواهد داد و هم تولید سیمان را افزایش خواهد داد؛ بنابراین می‌توان گفت در صورت افزایش تقاضای سیمان در کشور، صنعت سیمان پتانسیل افزایش حجم تولیدات خود تا حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال را خواهد داشت.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده