تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۱۹۷۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بحران تابستانی و زمستانی در سیمان

‌می‌متالز - قطع انرژی واحد‌های تولیدی به‌خصوص صنایعی همچون فولاد و سیمان که جزو صنایع انرژی‌بر محسوب می‌شوند، به رویه‌ای تکراری برای زمان‌های چالش تامین انرژی در کشور تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، به این ترتیب هرازگاهی که به هر دلیلی تامین برق یا گاز در کشور دچار چالش می‌شود، سیاستگذاران در ابتدا به فکر قطع برق یا گاز واحد‌های صنعتی می‌افتند. این درحالی است که قطع انرژی یک بنگاه تولیدی می‌تواند تبعات زیادی را برای آن مجموعه و در ادامه حتی اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد که متاسفانه در تصمیم‌گیری‌ها به این موضوع چندان توجه نمی‌شود.

ظرف هفته‌های اخیر نیز کشور با مشکل جدی در تامین برق روبه‌رو شد و در نتیجه به واحد‌های فولادی و سیمانی کشور ابلاغ شد که حق دارند تنها ۱۰ درصد دیماند اختصاص داده شده به خود را مصرف کنند که این موضوع به معنی توقف کامل تمامی خطوط تولید است. البته در برخی مناطق کشور به واحد‌های تولیدی این اجازه داده شد که در طول ساعات شب بر میزان مصرف دیماند برق خود بیفزایند و به این ترتیب حداقلی از تولید را داشته باشند. اما میزان محصول تولیدی در چند مجموعه خاص آن‌هم با بخشی از ظرفیت، تامین‌کننده نیاز بازار نخواهد بود. به این ترتیب، این تصمیم علاوه بر آسیبی که به تولیدکننده و در نتیجه بدنه اقتصادی کشور می‌زند، می‌تواند بازار مصرف را نیز دچار التهابات جدی کند.

زمزمه‌های التهاب در بازار سیمان کشور تنها اندکی پس از دستور توقف تولید سیمان‌سازان در بازار بروز کرده است. در حال حاضر واحد‌های سیمانی که محصولی برای عرضه دارند کالای خود را با قیمت مصوب تحویل بازار می‌دهند، اما توقف تولید باعث شده تا روند عرضه و تقاضا متوقف شود و باید منتظر تاثیر این افت عرضه بر قیمت‌ها در بازار بود. حتی اگر در روز‌های پیش رو نیز بنگاه‌های تولیدی اجازه مصرف برق و تولید را پیدا کنند، بازه زمانی حداقل سه هفته‌ای تا یکماهه نیاز است تا تولید سیمان به وضعیتی برسد که کمبود ایجاد شده ظرف این بازه زمانی را جبران کرده و بازار به وضعیت نرمال برگردد.

سال گذشته حدود ۱۳ درصد بر میزان تقاضای داخلی سیمان افزوده شد؛ همچنین در سه ماهه ابتدایی امسال نیز حدود ۴ درصد بر تقاضای داخلی سیمان نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزوده شد. این رشد تقاضا در بخش سیمان درحالی به وقوع پیوست که از میزان ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی در کشور کاسته شده بود؛ اما از آنجا که در این بازه زمانی قیمت سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی رشد کمتری داشت، الگوی مصرف مصالح ساختمانی در کشور تغییر کرد و همین موضوع باعث شد تا شاهد افزیش تقاضای مصرفی برای سیمان باشیم.

در عین حال زمستان سال گذشته واحد‌های سیمان در مقطعی با قطعی گاز روبه‌رو شدند که تا زمان جایگزینی سوخت دوم با گاز مدتی تولید در این واحد‌ها متوقف شد. همچنین برخلاف شیوه معمول در بهمن سال گذشته بخش سیمان کشور حدود ۳ هفته با قطعی برق روبه‌رو بود. به این ترتیب قطعی برق و گاز در زمستان سال گذشته نیز بازار سیمان را با کمبود عرضه روبه‌رو کرده بود. تمام تلاش تولیدکنندگان این محصول تا خرداد ماه امسال به رفع کمبود بازار به علت رشد تقاضا و جبران کسری عرضه در زمستان سال گذشته انجامیده بود و به تازگی بازار سیمان از التهاب عدم‌توازن عرضه و تقاضا خارج شده بود که دستور توقف تولید مجدد گریبانگیر این بخش شد. مسوولان که دفعتی تصمیم بر قطع واحد‌های تولیدی می‌گیرند مسبب التهاب بازار کالا‌های نهایی هستند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده