تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۸۴۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
برای پنج ماه نخست سال اعلام شد:

رشد ۱۴.۴ و ۱.۸ درصدی تولید سیمان و کلینکر/ پیش بینی افزایش مصرف در زمستان!

‌می‌متالز - تولید سیمان و کلینکر در پنج ماه نخست سال با رشد ۴. ۱۴ و ۱.۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد و مصرف سیمان در زمستان بیش از تابستان خواهد بود!

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان، اعلام کرد: صنعت سیمان اگر‌چه با مشکلات مختلف و مخاطره آمیز مواجه است، اما نباید از برخی موفقیت‌ها که مرهون تلاش تولیدکنندگان و همکاری نهاد‌هایی همچون وزارت نیرو است به سادگی گذشت.

خوشبختانه آمار‌ها نشان می‌دهد با همکاری وزارت نیرو در تخصیص انرژی به این صنعت و برنامه‌ریزی تولیدکنندگان صنعت سیمان برای ذخیره کلینکر در پنج ماه ابتدایی سال در اوج مصرف برق عملکرد موفقی در حوزه تولید و عرضه مشاهده شد. به گونه‌ای که در مرداد به عنوان زمان اوج مصرف افزایش ۴. ۱۴ درصدی تولید سیمان و رشد ۸. ۱ درصدی تولید کلینکر نسبت به مرداد سال گذشته صورت گرفت.

همچینین میزان تولید کلینکر و سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳. ۴ و ۳. ۱۱ درصد رشد داشت و علاوه بر این میزان، تحویل سیمان هم با تغییراتی همراه بود و با رشد ۳ میلیون تنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷. ۲۸ میلیون تن رسید.

صادرات سیمان هم از ۱.۴ به ۹. ۱ میلیون تن رسید، اما صادرات کلینکر از ۲. ۴ به ۲. ۳ میلیون تن رسید که ناشی از مشکلات بنادر مانند در اولویت نبودن پهلوگیری کشتی برای صادرات کلینکر و انباشت کلینکر در بنادر و آسیب‌های کیفی در اثر رطوبت و بارش باران است. از سوی دیگر لغو معافیت‌های مالیاتی و قرار دادن سیمان و کلینکر در گروه مواد خام و نیمه‌خام و تعیین عوارض صادراتی و افزایش هزینه‌های حمل، مزید بر علت شد.

با وجود ناترازی تولید و مصرف برق، مدیریت نیرو در صنعت سیمان باعث شد تا بتوان نسبت به سال گذشته با مشکلات کمتری از تابستان عبور کرد. امید است وزارت نفت هم برای مدیریت سوخت در زمستان همکاری و نظرخواهی با انجمن صنفی سیمان را در دستور کار قرار دهد.

نکته حائز اهمیت اینکه طبق جدول نیاز پروژه مسکن ملی وزارت راه، میزان مصرف سیمان در زمستان سال جاری بیش از تابستان خواهد بود و همین امر ضرورت توجه بیش از پیش وزارت نیرو و نفت به صنعت سیمان برای تامین انرژی پایدار را مطرح می‌کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده