به گزارش می متالز، این نشست با هدف یافتن راههای اصلاح و مدرنسازی «سازمان تجارت جهانی» و همچنین رسیدگی به انتقادات رئیسجمهوری آمریکا که آینده این نهاد را با چالش مواجه ساخته است برگزار شد. به گزارش گروه اقتصاد بینالملل روزنامه «دنیای اقتصاد» این نهاد بینالمللی که از ابتدا با هدف تسهیل تجارت و بهعنوان یک داور بیطرف در مناقشات تجاری بینالمللی فعالیت خود را شروع کرد، به تازگی در پی مناقشات تعرفهای چین و آمریکا که جنگ تجاری را سبب شد، مورد انتقادات بسیار قرار گرفته تا حدی که بنا به عقیده ناظران، اقتدار آن زیر سوال رفته است.
حالا در این نشست که بدون حضور آمریکا و چین در اتاوا برگزار شد، مشارکتکنندگان اعلام کردند این گفتوگوی یکروزه اولین قدم برای رسیدگی به بسیاری از چالشهای «سازمان تجارت جهانی» است. به گزارش «بلومبرگ»، بدون مشارکت آمریکا و چین، البته موفقیت چنین نشستهایی با اما و اگر روبهرو است. جیم کار، وزیر بازرگانی کانادا در این رابطه میگوید: «بدون حضور آمریکا و چین، نمیتوان اصلاحات معناداری را برای این سازمان متصور شد.» به گفته او کانادا اولین کشوری بود که خواستار گردهمایی ملتهایی شد که میگویند باید نظام تجارت بینالملل قانونمحور را حفظ کرد. به گزارش «یورونیوز» علاوه بر اتحادیه اروپا، گروه کشورهای کانادا، مکزیک، ژاپن، برزیل، استرالیا و همچنین هفت کشور دیگر در این نشست یک روزه حضور داشتند. سیسیلیامالماستورم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا، پس از برگزاری این نشست در گفتوگو با «رویترز» گفت: «به جای صحبت کردن در مورد اهمیت «سازمان تجارت جهانی»، نیاز به دستاوردهای مشخصتری داریم.»
به گزارش «یورونیوز»، طرحهایی که تاکنون از جانب کشورهایی نظیر کانادا و اتحادیه اروپا ارایه شده قرار است به زودی در این سازمان مورد بررسی قرار گیرد.
این طرحها موضوعاتی همچون افزایش تعداد قضات و اصلاح بدنه ناکارآمد حل اختلافات این سازمان را شامل میشود. بازنویسی قوانین تجاری مربوط به یارانههای صنعتی، شرکتهای دولتی و انتقال تکنولوژی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به بحث گذاشته شد. این موضوعات عمدتا مربوط به انتقاداتی است که دولت ترامپ متوجه «سازمان تجارت جهانی» ساخته است، انتقاداتی از قبیل سواری چینیها بر قوانین این سازمان در اجرای سیاستهای تجاری ناعادلانه. سیمون بیرمنگهام، وزیر بازرگانی استرالیا میگوید هدف از برگزاری این نشست شفاف ساختن این موضوع بوده است که بسیاری از کشورها برای حفظ نظام تجاری قانونمحور مصمم هستند.
به گزارش «بلومبرگ»، این نشست تجاری در برههای برگزار شد که «سازمان تجارت جهانی» با چالشهای گستردهای روبهرو است، چالشهایی که شاید مهمترین آنها، تشدید جنگتجاری میان بزرگترین اقتصادهای دنیا باشد. در این رابطه ماه گذشته و در جریان تعرفههای فلزات ترامپ و تلافی گسترده سایر کشورها، اتحادیه اروپا، چین و آمریکا بهرغم تمام انتقادات، شکایت خود را به «سازمان تجارت جهانی» بردند.
یکی از مهمترین محورهای نشست کانادا، بدنه استیناف «سازمان تجارت جهانی» بود. مشارکتکنندگان در این نشست به دنبال راهکارهایی بودند تا دولت ترامپ نتواند عملکرد این بدنه را تحتتاثیر قرار دهد. طی یک سال گذشته، آمریکاییها به بهانه اینکه بدنه استیناف «سازمان تجارت جهانی» از اهداف اولیه خود منحرف شده است، از انتصاب قضات جدید در این بدنه امتناع کردهاند. به گزارش «بلومبرگ»، سه قاضی باقی مانده در این بدنه، حداقل تعداد قضات مورد نیاز برای قضاوت است. در این باره تا دسامبر ۲۰۱۹ دوره تصدیگری دو تن از این قضات به پایان میرسد، امری که در عمل به معنی پایان یافتن کار بدنه استیناف این سازمان است.
در بحبوحه تنشهای تجاری میان بزرگترین اقتصادهای دنیا، روز جمعه چین و ژاپن با امضای طیف گستردهای از توافقات اقتصادی و تجاری، نقطه عطفی تاریخی در روابط دو کشور رقم زدند. این توافقات در حالی در جریان سفر سه روزه نخستوزیر ژاپن به پکن حاصل شد که این دو کشور همسایه خواستار نزدیکتر شدن روابط، ایجاد زمینههای جدید همکاری و یافتن راههایی برای تقویت اعتماد میان دو کشور شدند.
به گزارش «رویترز»، از سال ۱۹۷۲ - زمانی که روابط دو کشور مجدد از سر گرفته شد – تاکنون روابط چین و ژاپن شکننده بوده است. شینزو آبه درخصوص این سفر تاریخی میگوید: «از رقابت گرفته تا همزیستی مسالمتآمیز، روابط دوجانبه چین و ژاپن وارد فاز جدیدی شده است. دست در دست با نخستوزیر لی (نخستوزیر چین)، من خواهان پیشرفت رو به جلوی روابط دو کشور هستم.» به گزارش «رویترز» انتظار میرود اواخر روز جمعه شینزو آبه برای اولین بار از سال ۲۰۱۱، در نشستی همهجانبه چین-ژاپن با رئیسجمهور شی جینپینگ دیدار کند. آبه همچنین مدعی شده است توکیو به عادیسازی روابط با پیونگیانگ مصمم بود، اما تنها در شرایطی که پیششرطهای لازم برآورده شود، شروطی از قبیل خلع سلاح هستهای کرهشمالی و آزادسازی شهروندان ژاپنی ربوده شده است.
شرکتهای ژاپنی شامل غولهای خودروساز این کشور نظیر «تویوتا» امید دارند با عادیشدن روابط میان دو کشور، بتوانند با رقیبان آمریکایی و اروپایی خود رقابت کنند. در طرف مقابل چینیها نیز انتظار دارند توکیو از برنامه «یک کمربند، یک جاده» (پروژه راه ابریشم جدید این کشور)، حمایت کند. لی کیگیانگ، نخستوزیر چین نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که روز جمعه با همتای ژاپنی خود داشت، گفت: «طرف چینی به منظور بازگشت به مسیر نرمال و حفظ توسعه باثبات، سلامت و پایدار در روابط دوجانبه، مشتاق همکاری با طرف ژاپنی است.»