تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۱۴۵۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رویداد

بازدید رئیسی از بورس تهران

‌می‌متالز - در بحبوحه داغ شدن فضای انتخاباتی، روز گذشته ابراهیم رئیسی، یکی از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری به تالار شیشه‌ای رفت. وی ضمن بازدید از تالار بورس تهران در جمع سهامداران به این نکته اشاره کرد که بورس را نمی‌توان با نرخ‌گذاری دستوری و دامنه نوسان اداره کرد بلکه باید سازوکار‌هایی برای آن ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، رئیسی همچنین ثبات در مقررات را از شرایط مهم بازار سرمایه عنوان کرده و به سهامداران قول پیگیری مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سهام را داد.

رئیس قوه‌قضائیه و نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری روزگذشته در تالار اصلی بورس حضور یافت و با برخی مسوولان و فعالان بازار سرمایه گفتگو کرد. بازار سرمایه پس از ابرنوسان ۳۰۰ درصدی در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹، رو به نزول گذاشت و تخلیه حباب به دلیل محدودیت‌های معاملاتی حدود ۱۰ ماه به درازا کشید. در این میان ورود سیل‌آسای سرمایه‌گذاران خرد در اوج قیمت‌ها سبب شد تا در ابرنوسان کاهشی، نوسهامداران با زیان‌های چند ده درصدی مواجه شوند. از این‌رو جمعی از سهامداران در مواجهه با این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تالار سعادت‌آباد، از اوضاع و احوال بورس گله کردند و به بیان خواسته‌های خود پرداختند و خواستار حل مشکلات سهامداران شدند. درحالی که سهامداران نسبت به زیان ۷۰ درصدی قیمت برخی سهام از مرداد ۹۸ ابراز نگرانی می‌کردند، ابراهیم رئیسی در واکنش به اظهارات انتقادی معامله‌گران اظهار کرد: به منظور تقویت بازار سرمایه هرکاری بتوانم انجام می‌دهم.

تعدادی از زیان‌دیدگان بورس، سوءمدیریت سیاستگذاران بورسی را باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی عنوان کردند. در همین راستا ابراهیم رئیسی گفت: متاسفانه کار اشکالاتی داشت که سهامداران به ویژه سهامداران خرد را نگران کرده است، اما با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند، می‌توانیم وضعیت را به سرعت اصلاح کنیم.

در این دیدار برخی از فعالان بورسی در مورد برخی تصمیمات خلق‌الساعه مسوولان بورسی طی یک سال اخیر اعتراض کردند و ابراهیم رئیسی متذکر شد: بازار سهام و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکار‌هایی برای آن ایجاد شود.

رئیسی با تاکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: این مسائل با حرف به سرانجام نمی‌رسد و باید برای محقق شدن آن به دنبال سازوکار‌ها‌ی جدی باشیم. وی افزود: نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد.

کاندیدای ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه تمام دنیا بازار سرمایه دارد و مردم با بورس کار می‌کنند، مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بازار سهام را ثبات این بازار عنوان کرد. وی با انتقاد از وضعیت غیر قابل پیش‌بینی اقتصادی بیان کرد: در کشور ما وضعیت بازار، تولید، خرید و فروش قابل پیش‌بینی نیست و حتی یک جنس معمولی را هم می‌خواهند بفروشند، می‌گویند بگذارید ببینیم هفته بعد چه می‌شود. به گفته ابراهیم رئیسی، ثبات در قوانین و مقررات از شرایط مهم بورس است تا سهامدار بتواند وضع بازار را پیش‌بینی کند.

او همچنین در واکنش به ابراز نگرانی سهامداران در مورد عدم اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سهام اظهار کرد: بورس نباید به محل جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنم. مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هر چه سریع‌تر سامان یابد. رئیسی با تاکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکار‌ها را دنبال کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین پس از شنیدن گزارش‌های کارگزاران تالار بورس سعادت‌آباد درباره وضعیت و مشکلات بازار سرمایه، عدم آگاهی‌بخشی و مدیریت درست را از عوامل نابسامانی در بازار سهام دانست. وی عنوان کرد: مشکل بورس علل و عوامل مختلفی دارد که راهکار‌های آن‌ها را با کارشناسان بررسی کرده‌ایم، اما اگر درست مدیریت می‌شد مشکل به وجود نمی‌آمد. رئیسی افزود: یکی از مسائل مهم این است که وضعیت بورس باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده که اگر این اعتماد بازیابی نشود، کار سخت خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: مساله بورس یکی از دغدغه‌های جدی ماست و معتقدم باید تمام راهکار‌های حل مساله به اعتمادافزایی سهامداران و مردم منجر شود تا کاملا به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند. رئیسی خاطر‌نشان کرد: بورس هم باید مانند بانک‌ها تامین‌کننده نیاز مالی تولید باشد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، غیر از این بوده است.

وی تاکید کرد: نباید بورس به محل رفع مشکلات بودجه‌ای کشور و جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود؛ آن هم بدون مدیریت لازم. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از «صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه» به عنوان یکی از پشتوانه‌های مهم بورس یاد و بر فعال‌تر شدن آن در دولت مردمی تاکید کرد.

رئیسی همچنین تقویت نظارت درون‌سازمانی بر بورس را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر جا نظارت نباشد، دچار مشکل می‌شود. وی ادامه داد: در قانون برای بورس یک سازوکار نظارتی طراحی شده که اگر به موقع هشدار ندهد و جلوی برخی اقدامات را نگیرد، سفته‌بازی و برخی کار‌ها جای کار اصلی بورس را می‌گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: سازوکار‌های نظارتی در بورس برای حاکم کردن ثبات بر بازار است و هر چه این سازوکار‌ها فعال‌تر شود، از تکانه‌ها جلوگیری می‌شود و مردم بهتر از این بازار استفاده می‌کنند. رئیسی خاطر‌نشان کرد: یکی از کار‌های جدی و محوری ما این است که بازار سهام را برای مردم اطمینان‌بخش کنیم و وضعیت بازار سرمایه را با کمک متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه به وضعیت سامان یافته و مورد اعتماد مردم تغییر دهیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: بورس هم باید مانند بانک‌ها تامین‌کننده نیاز مالی تولید باشد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، غیر از این بوده است. رئیسی تاکید کرد: نباید بورس به محل رفع مشکلات بودجه‌ای کشور و جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود؛ آن هم بدون مدیریت لازم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده