تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۱۴۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی بازار سهام و بازدهی تا پایان سال بعد از انتخاب رییس جدید دولت

‌می‌متالز - کارشناس بازارسرمایه با اشاره به قفل نیمی از سهام در صف‌های فروش گفت:بازدهی سال جاری بورس با وجود کاهش ۱۱ درصدی شاخص در سه ماه اول، نسبتا مثبت و ملایم خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، فردین آقابزرگی درباره واکنش بازار سهام نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: اثرات کوتاه مدت نتیجه انتخابات دیروز در یک ساعت پایانی معاملات مشاهده شد. به طوری که رشد شاخص در ابتدای معاملات بسیار ضعیف بود و به یکباره رشد ۱۴ هزار واحدی داشت؛ بنابراین نتیجه انتخابات بطور کامل اثر کوتاه مدت در بازار گذاشت.

وی افزود: همواره تصور بر این است که بلافاصله پس از رسیدن به یک نقطه تعادل، رالی اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد، مجددا تکرار شود. هر بار با ورود به این محدوده، عرضه سهام به شدت افزایش پیدا می‌کند که اتفاقا این روند طبیعی‌تر است تا اینکه بازار یک سویه به سمت صف خرید برود. بیش از نیمی از سهام شرکت‌ها تعدیل قیمت و اصلاح خوبی داشتند، اما نیمی دیگر در صف‌های فروش قفل شدند. هنوز حدود ۲۰۰ شرکت به ارزش ۲.۵ هزار میلیارد تومان اصلاح قیمت نشدند؛ بنابراین به همین دلیل با هر خبر مثبت اعم از برون و درون مرزی بلافاصله بازار بصورت گذرا یک شکل مثبت مشابه سال ۹۹ به خود می‌گیرد.

این کارشناس ادامه داد: این انتظار که پس از اعلام نتایج انتخابات بلافاصله همه امور بطور ایده‌آل مانند ۶ ماه سال ۹۹ پیش برود، خارج از منطق و واقعیت است به ویژه اینکه با یک دوره گذار ۶ ماهه بین تحویل دولت و استقرار مدیران منتخب تا پایان سال ۱۴۰۰ مواجه خواهیم بود. اتفاق ملموس که بتواند منشا تصمیمات اقتصادی باشد در سه ماه پایانی سال رخ خواهد داد. روال طبیعی این است که با انجام اصلاحات اغلب شرکت‌ها کماکان بر مدار صعودی باشند.

آقابزرگی گفت: بطور قطع روند رو به رشد و بازدهی بازارسرمایه از سال ۹۹ کمتر خواهد بود و پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که اتفاق شگرفی رخ نمی‌دهد، اما ادامه روند منفی شاخص که تا الان منفی ۱۱ درصد است به بار عدم اصلاح قیمت همان شرکت‌ها برمی‌گردد و البته این سهام هم لابلای این حرکت‌ها به آرامی اصلاح می‌شوند. رییسی به واسطه ایجاد گروه قوی از کارشناسان و مدیران حرفه‌ای و ایجاد اتاق فکر، می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.

وی افزود: در ابتدا باید زیرساخت‌ها از جمله مقررات بازار، شورای عالی بورس، برنامه‌های سازمان بورس تحولات اساسی داشته باشند که در فشرده‌ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام این تغییرات زمان می‌برد. هر سال که بورس بازدهی خوبی داشته، سال بعد از آن یا دوره سکون بوده یا بازدهی بسیار پایینی داشته است؛ بنابراین سال ۱۴۰۰ بازدهی نسبتا مثبت و ملایم خواهیم داشت چنانکه در حال حاضر سه ماه از سال گذشته و بازدهی ۱۱ درصد منفی بوده که این روند غیر طبیعی نیست.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده