تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۱۵۱۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن به پرنوسان‌ترین کالای جهان تبدیل شد

‌می‌متالز - بر اساس گزارش بلومبرگ، سنگ‌آهن اکنون به بی‌ثبات‌ترین کالای بازار‌های جهانی تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، سنگ‌آهن در ماه‌های اخیر ابتدا رکورد بالاترین قیمت را زد سپس سقوط کرد و مجدداً در طی حدود یک ماه اخیر به مدار صعودی بازگشت.

نوسانات قیمت سنگ‌ آهن در ۳۰ روز گذشته، این ماده معدنی را به عنوان ناپایدارترین ماده معدنی در بین ۱۰ کالای مورد معامله در سراسر جهان تبدیل کرده است.

سنگ‌آهن به دلیل تأثیر سیاست دولت چین برای کاهش تولید، به طور گسترده‌ای تحت فشار قرار گرفته است.

توماس گوتیرز، تحلیلگر در این باره گفت که چین می‌خواهد تولید فولاد را کاهش دهد، اما هم‌زمان قیمت‌ها را کنترل کند. همچنین چین می‌خواهد سرمایه‌گذاری را کاهش دهد، اما اشتغال را حفظ کند.

چین با روی آوردن به محرک‌های مالی و پولی اقتصاد خود را پس از کرونا احیا کرده است. این به معنای مصرف مقدار زیادی فولاد برای تغذیه رونق املاک و زیرساخت‌ها است. درنتیجه، قیمت سنگ‌آهن نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

اکنون، توان دولت چین به سمت مهار فشار‌های تورمی رفته که به معنای محدود کردن اعتبار و تعدیل در هزینه‌های ساخت‌وساز است.

تلاش پکن برای ترسیم مسیری در اقتصاد خنثی از کربن که سال گذشته توسط شی جین پینگ رئیس‌جمهور وعده داده شده، به این ترکیب اضافه شده است.

طبق اعلام بانک گلدمن ساکس، این امر به تولید مقدار کمتری از آلیاژ منجر می‌شود که ۱۷ درصد از انتشار کربن ملی را تشکیل می‌دهد.

یک معامله‌گر معاملات آتی مستقر در سنگاپور با پنج سال سابقه فعالیت در بازار گفت: دیگر جای افزایش قیمت سنگ‌آهن وجود ندارد.

در همین حال، کارخانه‌های فولادسازی چین همچنان به شکستن رکورد‌ها فکر می‌کنند. میزان تولید فولاد چین در ماه مه به بالاترین حد خود رسید و در طول سال تا به امروز به ۴۷۳ میلیون تن رسیده و در راه عبور از مرز ۱٫۰۵ میلیارد تن در سال گذشته است.

رئیس یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در شانگ‌های گفت: مشکلات ساختاری که بر تأمین سنگ‌آهن در چین تأثیر می‌گذارد همچنان برجسته است.

وی به موجودی‌های کم تاریخی، حمل ناکافی در هفته‌های اخیر از تأمین‌کنندگان عمده استرالیا و برزیل و احتمال محدودیت تولید داخلی پس از حوادث معدنکاری اخیر اشاره کرد.

به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت، چین به دنبال کاهش قیمت مواد اولیه، از جمله آهن و فولاد، است. به همین منظور، پکن در هفته‌های اخیر تلاش خود را برای مهار تورم کالا‌ها آغاز کرده است.

لو تینگ، تحلیلگر ارشد بازار فلزات شانگ‌های گفت، در حالی که چشم‌انداز سیاست‌های بازار آهن و فولاد همچنان تیره است، تابستان یک فصل کند برای ساخت‌وساز و تولید در چین است.

ریچارد لو، تحلیلگر ارشد گروه CRU، گفت: تقاضای فولاد ممکن است تعدیل شود، زیرا چین از محرک‌های وسیع خارج شده و به دنبال رشد مصرف داخلی است.

چین همچنان با تشویق واردات قراضه فولاد به دنبال گزینه‌هایی برای کاهش اتکای خود به سنگ‌آهن خارجی است.

اما هیچ یک از این عوامل لزوماً به معنای سقوط قیمت سنگ‌آهن نخواهد بود، زیرا کاهش تولید فولاد باید قیمت‌ها را کاهش دهد.

الیزابت گینس، مدیر اجرایی شرکت استرالیایی Fortescue، چهارمین تأمین‌کننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان، گفت: با نگاه به جلو، ما انتظار داریم که سیاست‌های دولت چین تا سال ۲۰۲۱ از تقاضای فولاد حمایت کند.

وی گفت: ما همچنین شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی در خارج از چین هستیم، به طوری که تولید فولاد در سایر نقاط جهان در چهار ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱٪ نسبت به سال قبل از کرونا افزایش یافته است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده