تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۲۱۵۲۲۰
سرویس خبر : زمین شناسی

مستند «گـِل فشان، جوش و خروش زمین» رونمایی شد

‌می‌متالز - مستند «گـِل فشان، جوش و خروش زمین» سومین قسمت از مجموعه «رخساره زمین» رونمایی شد تا ترویج گنجینه‌های پنهان زمین گردشگری ایران سرعت بگیرد.

به گزارش می‌متالز، این مستند، پس از نمایش قسمت اول و دوم مجموعه با محوریت جزیره هرمز و چشمه‌های باداب سورت در قالب سلسله مستند‌های «رخساره زمین» به معرفی چهار گِل فشان استان گلستان می‌پردازد.

گل فشان نفتلیجه (دریای صورتی) و گل فشان قارنی یاریق که در زبان محلی به معنای شکم پاره نامیده می‌شود، در منطقه گمیش تپه واقع شده اند. گل فشان گوبک لیجه (پنج برادر) به معنای ناف کوچک در منطقه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و گل فشان اینچه در شمال منطقه آق قلا یکی از جاذبه‌های منحصربه فرد زمین‌گردشگری ایران قرار دارند.

مستند‌های این حوزه، با حمایت طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت‌های پنهان فناورانه زمین شناختی ایران و ایجاد ظرفیت‌های تجاری و فناورانه در حوزه جاذبه‌های خارق‌العاده زمین‌گردشگری تهیه شده اند.

این مستند امروز با حضور کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگردان و نویسنده مستند، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، محمدرضا اسپهبد مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری‌ها ونوآوری‌های حوزه معدن و صنایع معدن و مهرداد همایان تهیه کننده مستند، رونمایی و برای متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن به نمایش درآمد.

مدیرطرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، درخصوص این مستند گفت: گِل فشان‌ها پدیده طبیعی هستند که گل از عمق زمین به سطح می‌آید و جوشش دارد.

وی بیان کرد: پیش از تهیه این مستند برخی از فعالان این عرصه اعتقاد داشتند که گل فشان‌های این منطقه غیر فعال شده اند، در صورتی که مستند جوش و خروش نشان داد که گل فشان‌های استان گلستان فعال هستند و فعالیت آن‌ها ادامه دارد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه گلفشان‌ها جنبه درمانی نیز دارند، یادآور شد: نمونه این گل فشان‌ها در استان سستان و بلوچستان در شهرستان کنارک و همچنین در استان آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت زمین شناسی و ژئووریسم در توسعه کشور، اظهار داشپت: هیچ برنامه مدونی در خصوص زمین گردشگری و ژئو توریسم نداریم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن با اشاره به اینکه اولین گام‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه برداشته شده، بیان کرد: با تکیه بر علم و فناوری و نوآوری می‌توانیم آینده ایران را بسازیم. در حال حاضر با کاهش ذخایر معدنی، دنیا به سمت استفاده از فناوری برای اکتشافات معدنی رفته است، باید به سمت فناوری و نوآوری و اکتشافات سیستماتیک معدن حرکت کنیم. این کار پیچیدگی‌های علمی و فناوری خاص خود را می‌خواهد.

مهدی زاده اظهار داشت: درحال حاضر دنیا از اکتشاف سطحی به سمت اکتشاف عمیق حرکت کرده است. متاسفانه در زمینه زمین شناسی معدن عقب افتاده ایم، عمق اکتشاف زمین شناسی در ایران پنج متر است، در ایران نقطه اکتشاف سطحی است.

وی یادآور شد: باید از باطله‌های معدنی استفاده کنیم و به سمت استحصال معادن خاکی برویم. امروزه عناصر نادر خاکی اهمیت بسیاری دارد. عناصر نادر خاکی، عناصر راهبردی و استراتژیک هستند و آینده ایران در گرو توجه به این عناصر است.

مهدی زاده یادآور شد: مستند جزایر قشم نیز از سلسه مستند‌های رخساره زمین نیز تهیه شده و اواخر تیر ماه رونمایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده