تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۴۹۱
کد خبر: ۲۱۵۲۳۲
سرویس خبر : انرژی

رویترز: ایران ۲۰۰میلیون بشکه نفت آماده برای صادرات دارد

‌می‌متالز - رویترز میزان نفت ذخیره‌شده ایران روی خشکی و دریا را ۲۰۰میلیون بشکه تخمین زد و نوشت ایران در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند به‌سرعت تولید نفت خود را از ۲.۱میلیون بشکه فعلی به ۳.۶میلیون بشکه در روز برساند.

به گزارش می‌متالز، در صورت بسته شدن قرارداد اتمی با آمریکا، ایران می‌تواند به‌سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خود را که در ذخایرش نگه داشته است، وارد بازار کند.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد و وابسته به درآمد‌های نفتی است. این کشور قصد دارد پس از امضای قرارداد برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، تولید خود را از ۲.۱ میلیون بشکه فعلی به ۳.۶ میلیون بشکه در روز برساند.

به این ترتیب سطح تولید ایران به سطح قبل از تحریم‌ها بازمی‌گردد، ولی این اتفاق به‌خاطر سال‌ها سرمایه‌گذاری پایین در میادین نفتی و کاهش تولید، زمان می‌برد. انتظار می‌رود شرکت ملی نفت ایران صادرات نفت خود را از ذخایر روی خشکی و دریا آغاز کند که احتمالاً به ۲۰۰ میلیون بشکه می‌رسند.
به این ترتیب ایران می‌تواند به‌مدت شش ماه، یک‌میلیون بشکه در روز نفت اضافی که یک درصد عرضه جهانی نفت را تشکیل می‌دهد صادر کند.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت اف‌جی‌ای و مشاور بازار نفت، می‌گوید: «ایران طی چند ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها، از حدود ۶۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام خود استفاده می‌کند که ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه آن طی دو سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند».

افزایش یک‌میلیون‌بشکه‌ای صادرات نفت ایران بر قیمت نفت تأثیر منفی می‌گذارد، ولی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز ماه گذشته اعلام کرد بازار جهانی نفت باید بتواند به‌سرعت این عرضه اضافی را جذب کند.

تقاضای جهانی برای نفت به‌دنبال بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا رو به افزایش است و تولیدکنندگان اوپک و متحدانش در مورد افزایش عرضه خود محتاطانه عمل می‌کنند تا از شوک ورود نفت ایران جلوگیری شود.

ایران طی ماه‌های اخیر ذخیره نفت در نفتکش‌ها را افزایش داده است تا برای آغاز صادرات آماده باشد. برخی از این ذخایر هنوز در آسیا، بزرگترین بازار نفت ایران قرار دارند.

طبق گفته همایون فلکشاهی یکی از تحلیلگران مؤسسه کپلر، تخمین زده می‌شود حدود ۷۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در ایران روی آب ذخیره شده باشند. این رقم در سال گذشته میلادی برابر با ۴۱ میلیون بشکه بود. نفتکش‌های زیادی نزدیک به بازار‌های شرق آسیا متوقف شده و آماده فروش نفت هستند.

فلکشاهی عقیده دارد شرکت‌های چینی و هندی و همچنین مصرف‌کنندگان اروپایی مثل شرکت‌های ساراس، انی و رپسول به خرید نفت ایران تمایل نشان می‌دهند.

مقامات ایران در مورد افزایش سریع تولید نفت خوشبین هستند و طبق گفته یکی از مقامات وزارت نفت ایران، بیشتر تولید ازدست‌رفته را می‌توان طی یک ماه احیا کرد، ولی ناظران نفتی انتظار دارند زمان بیشتری طول بکشد.

سارا وخشوری، رئیس شرکت اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال در این باره می‌گوید: «ما انتظار داریم تولید نفت ایران طی ۳ ماه پس از برداشته شدن تحریم ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز و پس از ۶ تا ۱۲ ماه، یک تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد».

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده