تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۱۵۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با تکمیل الگوی نزولی و شناسایی کف صورت می‌گیرد:

اوضاع بورس در آخرین روز بهار و پیش بینی شاخص ۱.۳۵ تا ۱.۴ میلیون واحدی

با تکمیل الگوی نزولی شاخص و شناسایی کف در آخرین روز بهار، دماسنج بازار سهام از لحاظ تکنیکالی می‌تواند به سمت ۱.۳۵ تا ۱.۴ میلیون واحد حرکت کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات در آخرین روز بهار اعلام کرد: امروز در جدال میان تقاضا و عرضه، برتری تقاضا و کاهش فشار فروش در تعداد زیادی از نماد‌ها به وقوع پیوست و شاخص کل با افزایش ۰.۴۲ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش ۰.۰۳ درصدی به سطح ۳۷۰ هزار واحد رسید.

بازار سهام در سومین روز مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، رویکرد متعادلی داشت و دیگر از صف‌های فروش هیجانی و سنگین خبری نبود. موضوع قابل توجه در آینده بازار آن است که در مواجهه با عامل دلار دست به عصاتر عمل می‌کند و می‌توان این احتیاط را به نامشخص بودن رویکرد سیاست خارجی دولت بعدی و نامشخص بودن مذاکرات برجام در دوره جاری ارتباط داد.

از طرفی دولت جدید تا کمتر از دو ماه آینده سکان اقتصاد را درحالی در دست می‌گیرد که دلالی و سفته‌بازی در دولت دوازدهم رشد بسیاری کرد و گروه اقتصادی برای جبران کسری بودجه به هر ریسمانی چنگ زد که مهمترین آن استفاده نادرست از بازار سرمایه بود و نتیجه‌ای جز از دست رفتن اعتماد عمومی به این بازار نداشت.

حال در دولت سیزدهم چنانچه بتوان یک بازار سرمایه پویا داشت و تامین مالی شرکت‌ها و تولید را انجام دهد، دیگر نیازی نخواهد بود دولت بانک‌ها را وادار به اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان کند. زیرا می‌تواند نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها را از طریق بورس تامین کند و همین رشد تولید شرکت‌ها نیز می‌تواند سبب کنترل تورم شود.

از منظر تکنیکالی، شاخص کل الگوی نزولی را تکمیل کرد و کف بازار در محدوده یک میلیون واحد شناسایی شد؛ بنابراین با در نظر گرفتن ریسک نوسان بازار، بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند در قیمت‌های فعلی فروشنده نباشند. به لحاظ تکنیکالی شاخص می‌تواند به سمت محدوده ۱.۳۵ تا ۱.۴ میلیون واحد حرکت کند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " شستا، وتجارت" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۶.۳ و ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام خرد امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان بود.

امروز در گروه بانکی نماد‌های " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت‌های مثبت ۳.۹، ۱.۷ و ۳.۹ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت‌های منفی ۰.۵ درصد به پایان رسید. معاملات نماد‌های گروه پالایشی همچون "شتران، شپنا " در غیاب "شبندر" روان و متعادل بود. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو، خساپا " با افزایش تقاضا همراه بود و به صف خرید رسید.

وضعیت بازار‌های جهانی و رقیب:


در معاملات بازار‌های جهانی، مس به ۹۰۶۱ دلار، روی به ۲۸۱۸ دلار و هر انس طلا به ۱۷۷۷ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۳.۶۹ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۷۱.۵ دلار در هر بشکه رسید.

بررسی بازار‌های رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان گزارش شد.


بررسی چند رویداد:


نتیجه ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اعلام رضایت همه طرف‌ها و بازگشت نمایندگان به پایتخت‌ها و احتمال توافق نهایی در دور بعدی همراه شد.

معاون وزیر خارجه گفت: تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل بخش انرژی و صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته برداشته می‌شود.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی پس از هفته‌ها با افزایش بیش از ۲۶۷۲ ریالی به دلار ۲۰۵۹۳۹ ریالی اعلام شد.

زمان قطعی واگذاری ۱۵ درصد از سهام شرکت محصولات کاغذی لطیف برای چهارشنبه جاری تعیین شد تا ششمین شرکت جدید در سال جاری وارد بازار شود.

جدیدترین آمار از وضعیت بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است نرخ‌های پیشنهادی در خرداد سبت به اردیبهشت ۸ درصد کاهش یافته و افت قیمت در مناطق شمالی بیشتر است.

بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت سبوس به عنوان یکی از مواد اولیه خوراک دام آزاد شد.

موسسه فیچ پیش بینی کرد با این شرط که دولت بایدن به توافق هسته‌ای بازگردد و معافیت‌های تحریمی صادر کند، رشد اقتصادی ایران در سال جاری و آینده ۴.۳ و ۸.۲ درصد باشد. در این صورت صادرات نفت ایران بیشتر خواهد شد، فشار روی ریال کمتر و افزایش نرخ تورم محدودتر خواهد شد و در نتیجه به تدریج، شاهد احیای تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری خواهیم بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده