تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۱۵۶۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اسکناس آمریکایی بالای مرز ۲۴ هزار تومانی باقی ماند

سبقت نزولی سکه از دلار

‌می‌متالز - در آخرین روز هفته، سکه و دلار در دو مسیر متفاوت حرکت کردند. روز پنج‌شنبه، دلار راه افزایشی را در پیش گرفت و با ۱۰ تومان رشد به بهای ۲۴ هزار و ۱۳۰ تومان رسید. به رغم رشد دلار، در بازار سکه، اوضاع به کام فروشنده‌ها بود و تحت‌تاثیر آن، فلز گران‌بهای داخلی ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، پایین بودن ارزش ذاتی سکه و کاهش تقاضای فیزیکی در کنار عدم توان طلای جهانی برای رشد معنادار سه عاملی بودند که موجب شدند، سکه در جهت کاهشی حرکت کند و به افزایش قیمت دلار اعتنایی نکند.

به گزارش می‌متالز، بعدازظهر روز پنج‌شنبه، ارزش ذاتی سکه حدود ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که فاصله معناداری با قیمت بازار داشت. در کنار این، طلای جهانی روز پنج‌شنبه توان عبور از محدوده هزار و ۷۸۰ دلاری را نشان نداد و این موضوع انتظارات کاهشی را در بازار سکه برجسته‌تر کرد. سکه با افت روز پنج‌شنبه به بازدهی هفتگی منفی ۹/ ۳ درصدی رسید؛ این در حالی بود که دلار طی ۷ روز کاری، تنها ۲/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته برخی فعالان، ماندگاری اونس پایین مرز هزار و ۸۰۰ دلاری یکی از مهم‌ترین عواملی بود که موجب شد سکه از لحاظ نزول قیمت از بازار دلار سبقت بگیرد. دلاری‌ها در هفته گذشته با هر دشواری که بود، توانستند سطح حمایتی ۲۴ هزار تومان را حفظ کنند. این در حالی بود که فلز گران‌بهای داخلی به‌راحتی حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داد. اگر قرار باشد، فروشندگان در بازار سکه قدرت بیشتری بگیرند، باید در روز شنبه محدوده حمایتی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فلز گران‌بهای داخلی نیز از دست برود. با این حال، روز جمعه در معاملات پشت خطی تا ساعت ۵ بعدازظهر، محدوده ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سکه مورد حمایت معامله‌گران بود. دلار نیز دیروز در معاملات پشت خطی توان زیادی برای افت نداشت و در محدوده ۲۴ هزار تومانی نوسان می‌کرد. با این حال، نرخ خرید دلار در روز پنج‌شنبه توسط صرافی‌ها تا محدوده ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان پایین رفته بود و این مساله احتمال افت بیشتر قیمت دلار را برجسته می‌کرد.

بازار تحت‌تاثیر اخبار برجامی

به گفته برخی فعالان، وضعیت بازار ارز و سکه در هفته جاری تحت‌تاثیر مذاکرات احتمالی هسته‌ای قرار خواهد داشت. معامله‌گران ارزی دیروز عنوان می‌کردند که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین آغاز دور جدید مذاکرات درخصوص احیای برجام از هفته جاری را محتمل دانسته است. به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «غریزه‌ام به من می‌گوید که مذاکرات وین بر سر احیای برجام از هفته جاری یعنی حداکثر تا ۴ جولای از سر گرفته خواهند شد و حتی ممکن است زودتر نیز این اتفاق بیفتد. این مساله قطعی نیست، اما احتمال بالایی دارد.» شماری از معامله‌گران اعتقاد دارند، تا زمانی که شانس توافق هسته‌ای وجود دارد، تقاضای معنی‌داری به بازار وارد نخواهد شد. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، طولانی شدن فرآیند مذاکرات موجب می‌شود بخشی از تقاضای احتیاطی به‌دلیل تغییر سمت و سوی انتظارات به تدریج وارد بازار شود. در این میان، افزایشی‌های بازار در انتهای هفته سعی می‌کردند روی خبری مانور دهند که حکایت از آن داشت که آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام حاضر به دادن ضمانت نیست.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست ایرانی‌ها برای ضمانت از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه خروج از برجام تکرار نخواهد شد، گفت: «ضمانتی در کار نیست. این را ما می‌دانیم، ایران هم می‌داند. بهترین تضمین بازگشت به توافق و اجرای متعهدانه آن است.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده