تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۲۱۵۶۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران؛

مکانیسم بورس کالا به شفافیت قیمتی کل زنجیره فولاد کمک می‌کند

می متالز- سجاد غرقی می گوید: یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است و از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالاها کمک می کند.

به گزارش می متالز، سجاد غرقی، نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در همایش تعامل سنگ آهن و فولاد در تالار بورس مطرح کرد: سه نکته باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، اولین نکته این است که به دنبال توسعه پایدار زنجیره باشیم اما توسعه پایدار، «رقابتی» است. معضل تعارض منافع در زنجیره همیشه بوده است. یکی از راهکارها برای رفع مشکل سعی در تامین ارزان نهاده ها بوده است اما زمانیکه صنعت توسعه پیدا کرده است و ظرفیت تولید فولاد کشور جایگاه خوبی دارد، این روال جوابگو نخواهد بود اما همچنان شاهد مقاومت در مقابل رقابتی شدن هستیم. در بورس کالا هم که عرصه ای برای رقابت هست باید تلاش شود این موضوع به بهترین شکل عملیاتی شود.

وی افزود: رویکرد عرضه در بورس کالا مناسب است. در بورس کالا با ساختار بی طرف، نباید قیمت گذاری دستوری مطرح شود و عرضه کننده در بازار واقعی ورود کند. یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است و از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالاها کمک می کند.

غرقی تصریح کرد: نباید فولاد را جهانی فروخت اما به سنگ آهنی ها برای ارزان فروشی فشار آورد. شدمعادن سنگ‌آهن به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در گذشته با عدم‌النفع و تعطیلی مواجه شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه به ت کاهش یافته بود. در شرایط فعلی بهتر است امتیاز صادرات علاوه بر فولاد به سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز داده شود تا تورم سود در برخی واحدها دیده نشود. درحالی که با این اقدام نه تنها فولاد امتیاز صادراتی خود را از دست نمی دهد بلکه این امکان برای سایر حلقه ها نیز فراهم می شود تا درصورت نبود مشتری در بازار داخلی، امکان صادرات برای آنها نیز فراهم شود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده