تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۳
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۱۵۹۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در چهارمین میز صنعت اعلام شد:

پاسخ رئیس سازمان بورس به دغدغه‌های مدیران صنعت بیمه و طرح دو خواسته

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس ضمن اطلاع از چالش‌های شرکت‌های بیمه به دغدغه‌های مدیران این گروه پاسخ داد و دو خواسته را مطرح کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی دهقان دهنوی در جریان چهارمین میز صنعت با موضوع بررسی چالش‌های شرکت‌های بیمه که با حضور محسن علیزاده نماینده مجلس، مدیران عامل شرکت‌های بیمه و مدیران ارشد بازارسرمایه برگزار شد، اعلام کرد: با توجه به منابع قابل توجه شرکت‌های این صنعت و تمایل شرکت‌ها به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و پذیرش ریسک در سطوح مالی، صنعت بیمه، صنعتی خاص تلقی می‌شود.

از سوی دیگر نظام تامین مالی در حال تغییر بوده و از بانک محور به سمت نظام مختلط و در آینده نظام بازار محور در حرکت است که می‌تواند به پررنگ‌تر شدن نقش نهاد‌های مالی و ورود سرمایه مردم به بورس و توسعه روابط بازارسرمایه و صنعت بیمه شود.


پاسخ به دغدغه‌های مدیران صنعت بیمه


موضوع حاکمیت شرکتی از دغدغه‌های مطرح شده مدیران در این جلسه بوده و تنظیم گر تخصصی و قواعد حاکمیت در اولویت بوده، اما اجرای همزمان قوانین حاکمیت شرکتی بورس و صنعت بیمه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این نکته مورد تایید سازمان بورس نیز هست و قواعد حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را پذیرفتنی است، اما سازمان بورس هم خط قرمزی بنام منافع سهامدار دارد و نباید این قانون از خط قرمز عبور کند.

برهمین اساس، برای حصول نتیجه مناسب می‌توان دستورالعمل حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را مبنا قرار داد و در میز صنعت بررسی و با همکاری یکدیگر تدوین کرد.

تحولات ناگهانی قوانین و دستورالعمل‌ها هم دیگر دغدغه مدیران این صنعت بوده و مواردی، چون تغییر تعرفه و نرخ‌های متفاوت که منافع سهامداران را تحت شعاع قرار می‌دهد برای سازمان بورس نیز مهم است و سعی خواهد شد مشکلات این حوزه نیز از طریق مراجع رسمی پوشش داد تا به گوش قانون گذاران و تصمیم گیران برسد.

لزوم ثبات در بازار‌های مالی، دیگر دغدغه مدیران حاضر در این جلسه بود. بیمه‌ها به سرمایه گذاری بلندمدت نیاز دارند و ثبات قوانین و مقررات بازار‌های مالی برای شرکت‌های این گروه اهمیت ویژه‌ای دارد. برای این مورد نیز پیشنهاد شد اعضای دو شورای‌عالی بورس و بیمه به همراه نمایندگان بانک‌ها، همزمان همکاری و عضویت متقابل داشته باشند.

برای توسعه بخش انتشار اوراق اتکایی هم در بازار سرمایه، مانعی نیست و سازمان بورس آماده طراحی و انتشار ابزار مالی متنوع تری است.

در مورد فروش سهام و بازارگردانی نیز نکته‌هایی از سوی مدیران شرکت‌های بیمه مطرح شد. اگرچه پذیرفته می‌شود بازارگردانی مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، اما ناشران باید مسوولیت‌هایی در قبال سهامداران و بازار را عمل و در زمان رکود بازار نیز از سهامدار و بازار حمایت کنند. حمایتی که در نهایت سود آن به خود ناشر می‌رسد و اثر بازگشتی برای بازار و ناشر دارد.


انتظار بورس از صنعت بیمه


در برابر این موارد از صنعت بیمه درخواست می‌شود که بررسی کند از چه ابزار بیمه‌ای بهتری می‌توان برای کاهش ریسک بازار سرمایه اعم از پوشش ریسک سهامداران حقوقی حقیقی نهاد‌های مالی و... بهتر استفاده کرد و چگونه می‌توان منابع صنعت بیمه را به بازار سرمایه سوق داد.

برای مثال بیمه‌های زندگی، جای توسعه بسیاری دارند و نیاز به سرمایه گذاری منابع آن‌ها در بازاری مناسب وجود دارد. این در حالی است که بازار سرمایه و صنعت بیمه می‌توانند با تعاریف مشترکی، ابزار‌های مشترکی داشته باشند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده