تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۱۵۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

علل بازگشت بورس به رشد و پیش‌بینی مثبت تا پایان سال + لزوم سه اقدام موثر

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل بازگشت رشد به معاملات و پیش‌بینی روند مثبت بازار تا پایان سال، اقدامات اثرگذار در بهبود وضعیت را همراه با توصیه به سهامداران اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، پیمان حدادی با اشاره به اثر افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بهبود روند معاملات به ایرنا اعلام کرد: دیروز اکثر سهام بزرگ بازار در حال معامله بر مدار منفی بودند، اما معاملات مثبت سهام شستا و زیرمجموعه‌ها منجر به روند صعودی شاخص بورس شد و معاملات بازار را از روند منفی به سمت مثبت پیش برد.


علل بازگشت رشد به معاملات


بازار از دو ماه گذشته و بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کرد در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار گرفت، اما تحت تاثیر ابهامات موجود انتخابات ریاست جمهوری و ترس در معامله گران، شاخص بورس همچنان به روند نزولی ادامه داد. ثبات در قیمت ارز، گزارش مثبت شرکت ها، رکود در معاملات بازار‌های رقیب بخصوص رمز ارز‌ها باعث شد تا معاملات رنگ دیگری بگیرد و روز‌های امیدوار کننده‌ای را ایجاد کند.

در کنار این مسایل به مرور نماد‌های کوچک بازار که در صف فروش قرار داشتند به تعادل رسیدند و با توجه به قرار گرفتن در فصل مجامع برخی از سرمایه گذاران سرمایه‌های در اختیار را برای اخذ سود وارد بازار می‌کنند تا بتوانند سود نقدی از مجمع کسب کنند. این موضوع به دلیل افزایش ورود نقدینگی به بازار باعث تغییر سمت و سوی معاملات و ایجاد روز‌های امیدوار کننده شده است.

در بودجه دولت افزایش تورم پیش بینی شده است؛ بنابراین انتظار افزایش تورم دیگر عامل موثر در رشد بازار بود که باعث شد شاخص بورس از روز‌های گذشته در مسیر صعودی قرار بگیرد.


دو اثر کوتاه و بلندمدت انتخابات بر معاملات


انتخاب ریاست جمهوری در بازار با دو اثر کوتاه و بلندمدت همراه بود. نخستین اثر پایان برگزاری انتخابات و رفع ابهامی بود که گریبان بازار را گرفت و باعث ایجاد روند منفی در معاملات شد. اثر بلندمدت مرتبط به کابینه دولت بخصوص کابینه اقتصادی است که می‌تواند به شدت بر روند بازار اثرگذار باشد. باید منتظر ماند و دید برنامه و دیدگاه کابینه جدید چگونه خواهد بود و کدام یک از سیاست‌های انبساطی و انقباضی را در دستور کار قرار می‌دهند.

در این زمینه یکی از مسایل قابل توجه این است که کابینه اقتصادی کدام یک از مسایل را مانند تورم یا رشد اقتصادی به عنوان اولویت فعالیت در دستور کار قرار می‌دهد. از طرف دیگر موضوع بسیار مهم بازار، دیدگاه دولت جدید نسبت به برجام است. این موضوع جزو مسایلی تلقی می‌شود که می‌تواند به شدت بر روند بازار اثرگذار باشد.


پیش‌بینی روند مثبت معاملات تا پایان سال


با توجه به وجود چنین مسایلی و اثر آن بر بازار از این موضوع نباید غافل ماند که روند کلی معاملات بورس تا پایان سال مثبت است و می‌تواند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازار‌ها در اختیار سهامداران قرار دهد. اکنون قیمت سهام اکثر شرکت‌ها بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کردند بسیار ارزان شد و موقعیت مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرد.


توصیه به سهامداران


سهامداران برای کسب بازدهی معقول باید استراتژی خرید و نگهداری را جایگزین نوسان گیری کنند و سهامی را انتخاب کنند که جزو سهام اصلی هستند و از میزان نقدشوندگی بالایی برخوردارند. سهامداران برای سرمایه گذاری باید گزارش ماهانه شرکت‌ها و صورت‌های مالی فصلی را با دقت زیادی مدنظر قرار دهند. اکنون و با توجه به وضعیت فعلی، وزن تحلیل بیشتر می‌شود به همین دلیل سهامداران باید سهامی را که از ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند انتخاب کنند و تا پایان سال بازدهی مطلوبی کسب کنند.


ریسک تهدیدکننده معاملات


ریسکی که اکنون بازار را تهدید می‌کند نوعی ابهام در خصوص نتیجه مذاکرات است. همچنین در کنار این موضوع اسامی اعلام شده برای کابینه اقتصادی دولت سیزدهم جزو مسایل بسیار مهم تلقی می‌شود که می‌تواند روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.


اقدامات اثرگذار در بهبود روند معاملات


وعده‌هایی در خصوص واریز ٢٠٠ میلیون دلار منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه داده شده بود که اکنون فقط معادل ریالی ٥٠ میلیون دلار واریز شده است. در صورت واریز باقیمانده منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، افزایش فعالیت بازارگردانی سهام، وعده‌های دولت جدید در مورد بازار سرمایه در یک برنامه مدون و نیز انتشار آن وضعیت بازار بهتر از روند فعلی می‌شود و می‌توان شاهد رشد بیشتر شاخص بورس بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده