تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۱۵۹۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

بازدهی ۵۰درصدی «بورس» یک‌سال آتی

‌می‌متالز - بهتر است از سرمایه‌گذاری روی سهم‌های کوچکی که بازارگردان هم ندارند، اجتناب شود چراکه این سهم‌ها معمولا پرریسک‌تر بوده و در منفی‌های بازار ممکن است چند ماهی سهامداران را درگیر کنند.

به گزارش می‌متالز، بعد از ریزش بازار سرمایه عده‌ای بر این باور بودند که رشد بازار کریپتوکارنسی‌ها و جهش قیمت بیت کوین و سایر رمز ارز‌ها هم در خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ریزش این بازار مؤثر بوده است.

علی هاشمی فشارکی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه را نمی‌توان با بازار کریپتوکارنسی‌ها مقایسه کرد. اهداف سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. نمی‌توان سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارز‌ها منع کرد؛ اما بهتر است سرمایه‌گذاران حداکثر ۵ الی ۱۰ درصد از پول مازاد خود را در بازار کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این بازار نوسان شدیدی دارد و همان‌طور که ممکن است در مدت کوتاهی سرمایه فعالان این بازار چندین برابر شود، احتمال سقوط سنگین هم وجود دارد. بازار سرمایه اما، بازاری است که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا، محل اصلی سرمایه‌گذاری‌ها است.

وی افزود: معتقدم بازار سرمایه در هر شرایطی می‌تواند نقدینگی مازاد مردم را جذب کند و فقط مردم باید قبل از ورود به این بازار اندکی آموزش بینند. برای پول‌های مازاد، هیچ بازاری ارزنده‌تر از بازار سرمایه نیست. نرخ ارز به ثبات رسیده و دلار در قیمت‌های پایین‌تر، قطعاً ثبات نخواهد داشت. قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و فلزی هم از زمانی که بازار سرمایه در اوج قرار داشت، رشد ۵۰ الی ۱۰۰درصدی داشته؛ درحالی‌که قیمت سهام این شرکت‌ها تقریباً نصف شده است! با این شرایط، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. اما نکته اینجاست که در بازار سرمایه ما حدود ۶۰۰ شرکت فعالیت دارند و از این میان، شاید ۱۵۰ سهم ارزنده وجود داشته باشد و شاید حدود ۱۰۰ سهم هم حتی در صورت افت قیمت ۵۰ درصدی (از قیمت‌های فعلی) بازهم برای سرمایه‌گذاری جذاب نباشد!

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید بر ضرورت انتخاب سهم‌های ارزنده برای سرمایه‌گذاری، گفت: آنچه باعث تردید بسیاری از سرمایه‌گذاران شده و اجازه ورود پول به بازار سرمایه نمی‌دهد، موضوع توافق سیاسی ایران و آمریکا است. ولی شخصاً معتقدم چه توافقی صورت بگیرد و چه توافقی حاصل نشود، بازار سرمایه پتانسیل رشد خواهد داشت. سرمایه‌گذاران نگران توافق و افت نرخ ارز هستند؛ ولی توجهی به تخفیف‌های قابل‌ملاحظه‌ای که شرکت‌های ایرانی به سبب تحریم‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌کنند؛ ندارند! مثلاً اوره سازان، علاوه بر تخفیف ۲۵ درصدی به مشتریان صادراتی، ۱۰ درصد هم هزینه انتقال پول متحمل می‌شوند. در صورت توافق و کاهش نرخ ارز، بازهم شرکت‌های بورسی به دلیل کاهش هزینه‌ها، منتفع خواهند شد. پس چه با فرض توافق و چه با فرض عدم توافق، بازار سرمایه ارزنده بوده و در بازه زمانی یک‌ساله می‌تواند بازدهی ۵۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان داشته باشد. ولی در کوتاه‌مدت، شاید این بازار تحت تأثیر نوسانات ارزی، شوک‌های منفی هم داشته باشد.

هاشمی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: به سرمایه‌گذاران کم‌تجربه‌تر که شناخت کافی از بازار سرمایه ندارند، توصیه می‌کنم حتماً از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. البته قبل از این کار، باید بازدهی یک‌ساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کرد و صندوقی را انتخاب کرد که عملکرد بهتری ثبت کرده است. هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری هم گزینه‌های معقولی برای سرمایه‌گذاری هستند. مثلاً علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی‌ها، می‌توانند روی "تاپیکو" سرمایه‌گذاری کنند و برای علاقه‌مندان به حوزه معادن، "وغدیر" و "ومعادن" انتخاب معقول تری است. همچنین بهتر است از سرمایه‌گذاری روی سهم‌های کوچکی که بازارگردان هم ندارند، اجتناب کنند. این سهم‌ها معمولاً پر ریسک‌تر هستند و در منفی‌های بازار ممکن است چند ماهی سهامداران را درگیر کنند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده