تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۳
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۱۶۰۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تسلا خودرو‌های مشکل‌دار خود را از چین فراخواند

‌می‌متالز - یک واحد نظارتی دولتی چین اواخر جمعه اعلام کرد، غول خودرو‌های الکتریکی تسلا، بیش از ۲۸۵ هزار خودروی خود را از بازار چین «فراخوان» خواهد کرد. این فراخوان بعد از آن صورت پذیرفت که تحقیقات انجام شده، مشکل نرم‌افزاری سیستم رانندگی کمکی خودرو‌های این شرکت را تایید کردند و گفتند این مشکل می‌تواند منجر به تصادف در جاده‌ها شود.

به گزارش می‌متالز، در اطلاعیه اداره تنظیم مقررات بازار (SAMR) آمده است که تسلا با مشتریانی که تحت تاثیر این مشکل نرم‌افزاری قرار گرفته‌اند، تماس خواهد گرفت تا نرم‌افزار خودروی آن‌ها را از راه دور و به‌صورت رایگان ارتقا دهد و عیب آن را برطرف کند. همچنین در این اطلاعیه آمده است که این مشکل فنی در برخی از خودرو‌های مدل ۳ و مدل Y وارداتی و تولیدی داخلی چین مشاهده شده است. طرح فراخوان به اداره امور تنظیم مقررات بازار ارائه شد و تصمیم گرفته شد که از امروز وسایل نقلیه فوق‌الذکر فراخوان شوند. این دستور آخرین ضربه به این شرکت پیشگام تولیدکننده خودرو‌های خودران آمریکایی است که به دلیل بروز چند تصادف مرگبار برای خودرو‌های تسلا در ماه‌های اخیر تحت پیگرد نهاد‌های نظارتی در چین قرار گرفته است.

آژانس دولتی چین در اعلامیه‌ای گفت: به دلیل مشکلات سیستم کروز کنترل در این خودروها، احتمال اینکه راننده عملکرد کروز کنترل را به اشتباه فعال کند، بسیار بالا است. همچنین کارشناسان می‌گویند: یک افزایش ناگهانی در سرعت خودرو رخ می‌دهد که می‌تواند در موارد شدید، باعث برخورد با اشیای پیرامون و خطرات ایمنی در خودرو شود. این خودروساز همچنین در شبکه‌های اجتماعی مورد شکایت‌های متعدد از طرف کاربران چینی در مورد مسائل کیفیت و خدمات قرار گرفته است که درنهایت با اعتراض مشتری برجسته آن در نمایشگاه خودرو شانگ‌های در ماه آوریل، این شکایت‌ها به اوج خود رسید. براساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت شرکت سازنده، عملکرد کنترل کروز، مطابقت با سرعت خودروی شما با ترافیک پیرامون خودرو، یک قسمت اصلی از عملکرد رانندگی با کمک راننده خودکار تسلا است. به نظر می‌رسید که پس از گرفتن جواز ساخت یک کارخانه کامل تولیدکننده خودرو‌های برقی در شهر شانگ‌های توسط بنیان‌گذار تسلا، ایلان ماسک، جاده تسلا در این کشور با طلا آسفالت شده باشد و تسلا می‌تواند در بازار بزرگ اتومبیل‌های الکتریکی چین سرعت بگیرد و این بازار را نیز تحت قلمرو فرمانروایی خود درآورد؛ اما بعد از حدود ۳ سال، هم‌اکنون این شرکت با چالش‌های جدی مواجه شده است. تسلا از سال ۲۰۱۹ کارخانه خود را در شانگ‌های چین راه‌اندازی و از سال ۲۰۲۰ تحویل مدل ۳ به مشتری را آغاز کرد. در سال گذشته فروش تسلا در چین دو برابر سال ۲۰۱۹ بود و در صدر فروش خودرو‌های برقی این کشور قرار گرفت. در شرایطی که چین سیاست‌های طرفدارانه خودرو‌های برقی را در پیش گرفته، رقبایی برای تسلا ایجاد شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به نیو و Xpeng Motors اشاره کرد؛ اما تسلا کماکان در چین بسیار محبوب است تا جایی که از هر چهار خودروی فروخته شده تسلا یکی در این کشور است. همچنین این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که پس از واکنش کاربران به دلیل ترس از انتقال داده‌های آن‌ها به ایالات‌متحده، مرکز داده‌های خود در چین را راه‌اندازی خواهد کرد. این در حالی است که سهام تسلا نیز طی معاملات روز جمعه تقریبا ۸ درصد کاهش یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده