به گزارش میمتالز، محمدرضا شیخ عطار در جلسه هماندیشی روز گذشته با انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار کرد: افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوع رویکردی است که هماکنون در این صنعت مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. سهم خانواده قطعهسازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودروی ایران به دلایل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارد؛ اما باید بتوانیم صنعت قطعه را به حدی از بلوغ برسانیم تا توانایی صادرات و ارزآوری داشته باشد که این امر نیازمند سرمایهگذاری و استفاده از تکنولوژی روز است.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش افزود: دومین موضوعی که در ایدرو بر آن متمرکز هستیم، اجرای هر چه سریعتر سیستم خوشهسازی است. در حال حاضر هر خودروساز در ایران با حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ بنگاه تامین قطعه کار میکند. این روش در کشورهای صاحب صنعت خودرو اجرا نمیشود؛ بنابراین باید بهگونهای این روش تغییر یابد که خودروساز در نهایت با هفت تا هشت مجموعه مواجه باشد. شیخ عطار با بیان اینکه در اجرای سیستم خوشهسازی زنجیره تامین، طرفهای تجاری خودروساز و قطعهساز باید خود را متعهد به انجام تعهدات بدانند؛ تاکید کرد: در غیر اینصورت مدیریت دشوار خواهد بود. این مدیر سازمان گسترش در ادامه در رابطه با مباحث مطرح پیرامون قیمتگذاری خودرو نیز گفت: اصرار ما در ایدرو بر واقعی شدن قیمت خودرو در بازار جهت استفاده قطعهساز و خودروساز از نقدینگی با بهرهوری بالاست. باید با واقعی کردن قیمتها هر چه سریعتر بار این زیان انباشته را از دوش دولت برداریم. این امر با تجدید ارزشگذاری و اقدامات دیگری همچون اعطای تسهیلات کمبهره یا وام ارزی قابل دستیابی خواهد بود. شیخ عطار ضمن بیان این موضوع که ۴۲ میلیون نفر در ثبتنامهای خودروسازان ثبتنام کردهاند، به معنای نیاز واقعی خودرو به این میزان نیست، گفت: دلیل این حجم بالای تقاضا، رانت ۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومانی ناشی از تفاوت قیمت بازار و کارخانه است که متاسفانه این ارقام قابلتوجه در قالب زیان وارد حسابهای خودروسازان کشور میشود.
منبع: دنیای اقتصاد