تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۱۶۹۰۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جذب ۵۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی در صورت قیمت‌گذاری بورسی خودرو

‌می‌متالز - در روز‌های پایانی هفته گذشته نوسانات قیمتی در بازار خودرو کاهش یافت. با این وجود، برخی محصولات خودروسازان داخلی در بازار، تخت‌گاز به استقبال گرانی رفتند.

به گزارش می‌متالز، به‌گفته فعالان بازار خودرو، نوسان قیمت در بازار خودرو را می‌توان به نوسان در بازار دلار نسبت داد. هرچند عوامل دیگری مانند انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای و تعیین کابینه دولت سیزدهم درحال‌حاضر بیش از نوسان دلار بر بازار خودرو اثرگذار بوده، اما کاهش نوسانات شدید نرخ ارز نیز در کاهش التهابات بازار خودرو بی‌تاثیر نبوده است. یوسف داننده، فعال و کارشناس حوزه خودرو معتقد است: «پایش میزان خرید و فروش محصولات پرطرفدار خودروسازان داخلی در روز‌های ابتدایی تابستان ۱۴۰۰ نشان‌دهنده آن است که بازار این خودرو‌ها هم‌راستا با بازار ارز افزایشی شده است. اما این شرایط تا تنفیذ قدرت به رئیس‌جمهور منتخب دچار تحولات لحظه‌ای و متاثر از گمانه‌زنی‌ها خواهد بود.» این درحالی است که علیرضا قربانی‌نژاد، از دیگر فعالان و کارشناسان حوزه خودرو در این خصوص معتقد است: «عدم‌شفافیت در نحوه تعیین نرخ محصولات خودروسازان، خساراتی را به این صنعت تحمیل کرده است و برای کاهش التهابات در این حوزه ابتدا باید شیوه تعیین قیمت در این بنگاه‌ها بر اساس عرضه‌وتقاضا مشخص شود.»

بسته‌شدن پرونده ضرر و زیان خودروسازان با کشف قیمت خودرو در بورس-علیرضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو


اگر خودروسازان مکلف شوند محصولات تولیدشده خود را از مسیر بورس عرضه کنند، وضعیت ورود نقدینگی‌شان چه تغییری خواهد کرد؟ این مسیر عرضه سبب خواهد شد تا در گام نخست خودروسازان بتوانند محصولات تولیدی خود را بر اساس قیمت تمام‌شده در بورس عرضه کنند و بنابراین دیگر پرونده فروش همراه با ضرر خودروسازان بسته خواهد شد.
اگر مسیر عرضه خودرو در بورس نهایی شود، با فرض این‌که ۵درصد سود مدنظر خودروسازان هم از مسیر‌های یادشده به آن‌ها تعلق بگیرد، تا چه میزان نقدینگی به حساب خودروسازان واریز خواهد شد؟ برای این منظور باید بهای تمام‌شده محصولات خودروسازان در سال گذشته را به‌صورت کارشناسی‌شده محاسبه کنیم. طبق برآورد‌ها سه خودروساز بزرگ کشور سال گذشته در مجموع ۱۱۰هزار میلیارد تومان در بخش بهای تمام‌شده برای محصولات تولیدی خود هزینه کردند. حال اگر از محل مازاد فروش خودروسازان از مسیر بورس ۵ درصد بهای تمام‌شده نیز به آن‌ها تعلق گیرد، درمجموع حدود ۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مسیر نقدینگی جذب خواهد شد. در صورت تداوم قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان از سوی شورای رقابت به‌صورت دوره‌ای، تا چه میزان از زیان کارخانه‌های تولیدکننده خودرو جبران خواهد شد؟ شورای رقابت تلاش دارد با افزایش دوره‌ای قیمت خودرو، فاصله قیمت کارخانه با حاشیه بازار را به حداقل برساند. اما متاسفانه بازار خودرو همپای بازار ارز حرکت می‌کند، هرچند که بهای دلار تحت تاثیر احتمال احیای برجام کاهشی بوده است و حالا معادله تغییر سکان‌دار دولت نیز به مجموع معادلات پیچیده بازار‌های مالی ایران اضافه شده است؛ به‌طوری‌که بازار در هوای گرم این روز‌ها یخ زده است.
به نظر شما دلیل کاهش نوسانات نرخ خودرو در روز‌های گذشته و به‌اصطلاح رکود در بازار خودرو چیست؟ با کاهش معاملات در روز‌های پایانی هفته گذشته، شاهد کاهش نوسانات قیمتی در بازار خودرو بودیم و با گرانی افسارگسیخته برخی از گروه‌های خودرو تقاضا برای آنان به حداقل رسید. بدین‌ترتیب، تقاضا برای خودرو‌هایی که جهش قیمت را تجربه کردند، در چند روز اخیر کاهش یافته است. چراکه طی دو هفته گذشته خودرو‌های این گروه شاهد افزایش قیمت چشمگیری بوده‌اند. گره‌خوردن زلف دلار به خودرو آرامش را از بازار خودرو دور می‌کند.

تاثیر احیای برجام بر ریزش قیمت‌ها؛ وارداتی‌ها ۳۰ درصد، داخلی‌ها صفر درصد! -یوسف داننده، فعال و کارشناس حوزه خودرو

معرفی نامزد سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس و مشخص‌شدن وزیر صمت جدید چه کمکی به کاهش التهابات صنعت و بازار خودرو خواهد کرد؟ سردرگمی سیاسی ناشی از ماراتن ریاست‌جمهوری سیزدهم و انتظار برای مشخص‌شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای موجب شد انتظاراتی به بازار خودرو‌های داخلی تحمیل شود. در دو هفته سپری‌شده بعد از انتخابات، همچنان شاهد تلاطم‌های سیاسی در کشور هستیم که ناشی از گمانه‌زنی‌ها سیاسی و اقتصادی کارشناسان و مردم است. باید اذعان کرد فشار روانی در کشور نیز موجب شده است خریداران و فروشندگان تا مشخص‌شدن وزیر بعدی و سامان‌گرفتن بازار دست از خریدوفروش بکشند که این امر بر بازار خودرو اثر گذاشته است. از سوی دیگر، ریزنوسانات نرخ ارز یکی دیگر از عواملی است که فعالان بازار خودرو، بالا و پایین شدن قیمت در بازار را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند با تغییر هرچند اندک قیمت در بازار دلار، شاهد تکان‌های کوچک در بازار خودرو بوده‌ایم، عاملی که موجب شده است بازار همانند الاکلنگی بالا و پایین شود. کارشناسان بازار‌های مالی معتقدند عامل تعیین‌کننده‌تر از انتخاب وزیر جدید وزارت صمت نتیجه مذاکرات برجام است. به نظر شما درحال‌حاضر کدامیک از این عوامل بازار خودرو را مدیریت می‌کند؟ برخی کاشناسان معتقد بودند تا مشخص‌شدن نتیجه انتخابات، قیمت خودرو کاهشی خواهد بود. اما بعد از انتخابات بسته به این‌که چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شود، وضعیت بازار ارز روشن شده و متناسب با آن، بازار خودرو هم متعادل‌تر می‌شود. اما همان‌طور که شاهد هستیم، این اتفاق صورت نگرفت. نوسانات نرخ ارز همچنان به‌صورت پیوسته دیگر بازار‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بنده اعتقاد دارم نتیجه مذاکرات مهم‌تر از نتیجه مشخص‌شدن شخص وزیر صمت است. همچنین با توجه به حباب قیمتی که در بازار خودرو شکل گرفته است، پیشنهاد می‌کنم مردم فعلا برای خرید خودرو دست نگه دارند. چراکه امکان دارد با احیای برجام قیمت‌ها ریزشی شود. در صورت احیای برجام ممکن است قیمت خودرو خارجی تا ۳۰ درصد هم ریزش قیمت را تجربه کند، درحالی‌که خودرو داخلی تحت هیچ شرایطی امکان ریزش قیمتی ندارد.

منبع: اخبار بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده