تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۲۱۶۰۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی بخشنامه جدید بورس درباره قیمت پایه:

بورس کالا شفاف عمل نمی‌کند/با این مصوبه قیمت‌ها کاهشی می‌شود

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: مصوبه جدید بورس کالا با توجه به اینکه قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد و تقاضا بیشتر از عرضه است لذا بورس کلا برای ادامه حیات و کسب سود از فروش محصولات فولادی تصمیم به پاین کشیدن قیمت‌های محصولات خود گرفته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، رضا شهرستانی با اشاره به مصوبه جدید بورس کالا در خصوص نحوه عرضه‌ها و چگونگی تعیین نرخ پایه افزود: فرمول اخیر بورس کالا به منظور کاهش قیمت محصولات فولادی و هماهنگی با قیمت‌های بازار است. علت اجرای این مصوبه این است که همیشه تقاضا کمتر از عرضه و مبتنی بر دستور وزارت صمت بوده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که در بازار همیشه تقاضا برای ورق هست، اجرای این مصوبه برای تولید کنندگان بزرگ فولاد و فولاد مبارکه به لحاظ تعهدی که به وزارت صمت داده اند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. حتی در صورت کاهش سه درصدی قیمت با افزایش حجم معاملات مشکلی برای فولادسازان بزرگ ایجاد نمی‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور ادامه داد: شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه، اما به علت اینکه عرضه حجم اولیه را وزارت صمت بصورت دستوری تعیین کرده، به مشکل برخواهند خورد. تقاضای محصولات این شرکت‌ها در بورس کمتر از عرضه خواهد بود و وقتی تقاضا کمتر باشد مسلما قیمت‌ها رو به پایین حرکت می‌کند.

شهرستانی تاکید کرد: حتی اگر تولیدکنندگان مواد اولیه بخواهند محصولاتشان را کمتر از میزان تعیین شده و با توجه به نیازبازار به بورس عرضه کنند، چون کمتر از تعهداتشان است دوباره به لوپی می‌افتند که اگر فروش خوبی داشته باشند بازهم قیمت‌ها باید کاهشی باشد.

وی با انتقاد از شفاف نبودن تعیین قیمت‌ها در بورس کالا افزود: بورس کالا هنوز فرمول کشف قیمت خود را صریح و واضح بیان نکرده است، بورس به چه صورت و بر اساس چه فرمول و ضرایبی قیمت گذاری‌ها را انجام می‌دهد؟ چون هر یک از محصولات فولادی مثلا شمش با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. مثلا شمش‌های القایی با شمش‌های ذوبی فرق دارند، ولی تصمیم کاهش دادن قیمت انواع محصولات عرضه شده در بورس کالا از جمله شمش یکسان است.

شهرستانی در پایان افزود: مصوبه جدید بورس کالا نوعی پایین آوردن قیمت‌ها و رساندن قیمت‌ها به پایه واقعی است. با توجه به اینکه قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد و تقاضا کمتر ازعرضه در بورس کالاست می‌توان گفت این مصوبه، تصمیمی برای کسب حداقل سود و ادامه حیات فعالان این صنعت و بازار تلقی می‌شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده