تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۰
بازدید: ۵۲۰
کد خبر: ۲۱۶۱۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون خرید شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

انتظار فولاد مبارکه از دولت جدید و وزارت صنعت برای کل زنجیره فولاد

‌می‌متالز - معاون فولاد مبارکه گفت: از دولت جدید انتظار می‌رود با نگاه جامع به زنجیره فولاد و تعریف چشم‌انداز حداقل ۵ ساله، کالای ایرانی ضمن برخورداری از رقابت در بازار جهانی، ارزآوری داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، رضا یزدخواستی درخصوص انتظار از دولت آینده برای بخش صنعت گفت: انتظارات از دولت و وزارت صنعت در آینده این است که نگاه جامع و کاملی به کل زنجیره فولاد داشته باشند و چشم‌انداز پنج ساله برای آن تعریف کنند. به‌گونه‌ای که صادرات کالای ایرانی کاملا رقابتی و ارزآور باشد. لازم است نگاه به این زنجیره از حالت بخشی و جزیره‌ای دور شود و ملاک، کارشناسی و اقتصادی باشد تا در نهایت منجر به تغییرات مثبت شود. امید است سیاست‌هایی اتخاذ که منجر به ثبات در صنعت و بازار شود.

وی افزود: لازم است متولیان وزارت صنعت از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد را بررسی کنند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند تا خروجی این صنایع، تولید محصولاتی باشد که بازار داخل را رقابتی می‌کند و قابلیت عرضه در بازار جهانی وجود داشته باشد. فولاد مبارکه طبق شرایط تحریمی برنامه‌ریزی کرده و به سمت جلو حرکت می‌کند. البته به گشایش برخی از تحریم‌ها نیز امیدوار است، اما اکنون برنامه این شرکت فولاد مبارکه برای ادامه راه در بدترین حالت ممکن یعنی فشار حداکثری است.

این مقام مسوول در خصوص سد راه دولت جدید برای دستیابی به افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد توضیح داد: دولت باید با جسارت میزان اقدامات و رشد مورد نیاز برای تولید بیشتر فولاد و رسیدن به عدد ۵۵ میلیون تن را اعلام کند. زیرا عدم دستیابی به اعداد تعریف‌شده برای افق ۱۴۰۴ ممکن است منجر به از بین رفتن سطح اعتماد به دولت شود.

یزدخواستی ادامه داد: بزرگ‌ترین نیاز امروز دولت، اعتماد صنعت، تولیدکنندگان و بازار به تصمیمات است. از سوی دیگر زمانی که هدف‌گذاری برای انجام کاری صورت می‌گیرد، برخی از عوامل در کنترل و برخی خارج از کنترل هستند که گاهی نیز نقش تعیین‌کننده در رسیدن به هدف ایفا می‌کنند. زمانی که تولید ۵۵ میلیون تن برای افق ۱۴۰۴ تعریف شد، تحریم‌های حداکثری مطرح نبود. شاید اگر پیش‌بینی تغییر شرایط و ایجاد موانع و سختی‌ها در نظر گرفته می‌شد، میزان تولید فولاد نیز در این افق تغییر می‌کرد.

به گفته وی، نباید از دولت انتظار کار‌های غیرممکن داشت، اما باید آنچه توان محقق کردن دارد را اعلام کند. از زمان برنامه ریزی برای تولید ۵۵ میلیون تنی، اتفاقات مختلفی مانند تحریم‌های حداکثری، افزایش چندین برابری قیمت دلار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش هزینه سرمایه‌گذاری، عدم همکاری سرمایه گذاری کشور‌های دیگر در پروژه‌های ایران و... رخ داده است که همگی باعث سخت شدن روند کار می‌شوند. در واقع اقتصاد امروز و سیاست در سطح بین‌المللی در هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ اثرگذار بوده‌اند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده