تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۱۶۰۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی؛

دغدغه‌های محیط زیست مرکزی و قم در رابطه با «معدن مس دالی» برطرف شده/ چاره کار، همزیستی مسالمت آمیز مردم و بهره بردار است

‌می‌متالز - فروتن معاون معدنی سازمان صمت استان گفت: فعالیت معدن مس دالی دلیجان فعلا متوقف است، ولی نمی‌توان به دلیل اینکه اکتشاف در یک معدن باعث تردد در منطقه می‌شود و مزاحمت‌های طبیعی را برای مردم منطقه ایجاد می‌کند، بهره برداری از آن را تعطیل کرد؛ کشور نیازمند مواد معدنی است و بهره بردار باید رعایت مردم را کند لذا باید یک همزیستی مسالمت آمیز بین بهره بردار و مردم منطقه به وجود بیاید.

به گزارش می‌متالز، فروتن معاون معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص آخرین وضعیت معدن مس دالی دلیجان، گفت: این معدن به دلیل مطرح شدن برخی موضوعات که از نظر ما غلط است فعلا فعالیتی ندارد. پروانه این معدن در سال ۱۳۸۴ صادر شد و در سال ۱۳۸۹ در جلسه شورای عالی معادن در سطح کشوری در رابطه با گواهی کشف آن اعلام نظر و بهره برداری از آن تایید شده است.

معاون معدن سازمان صمت استان با بیان اینکه دغدغه‌های محیط زیست استان مرکزی و قم در رابطه با این معدن برطرف شده است، تصریح کرد: طرح زیست محیطی این معدن به تصویب رسیده و هولوگرام مربوطه توسط بهره بردار اخذ شده است و لذا فعالیت معدن از نظر هیچ دستگاهی مانع ندارد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۱ هم پروانه بهره برداری آن صادر شده است؛ لذا تمام مراحل قانونی خود را طی کرده و فعالیت آن هیچ گونه تخریب زیست محیطی و شیمیایی نداشته و مشکلی برای آب منطقه ایجاد نمی‌کند. مشکل اصلی آن اعتراض مردم منطقه و دغدغه آنان جهت بهره مندی آنان و ایجاد اشتغال از این معدن است که با توجه به این اعتراضات فعلا فعالیت معدن متوقف شده است.

فروتن با بیان اینکه دولت و بهره بردار این معدن در تلاش برای رفع نگرانی مردم منطقه هستند، گفت: اولین ثمره فعال سازی این معدن به مردم منطقه می‌رسد و باعث اشتغال آنان می‌شود. امروز ارزش مس در دنیا بسیار است و امیدواریم با فعال سازی این معدن ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: باید دغدغه مردم و بهره بردار در کنار یکدیگر دیده شود و نمی‌توان به دلیل اینکه اکتشاف در یک معدن باعث تردد در منطقه می‌شود و مزاحمت‌های طبیعی را برای مردم منطقه ایجاد می‌کند، بهره برداری از معدن را تعطیل کرد. هم بهره بردار باید رعایت مردم منطقه را کند و هم مردم باید بپذیرند که کشور نیازمند چنین مواد معدنی است و باید یک همزیستی مسالمت آمیز بین بهره بردار و مردم منطقه به وجود بیاید.

منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب

عناوین برگزیده