تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۱۶۱۰۹

۴۴۰۰ کیلومتر خط آهن کجا ساخته شد؟

‌می‌متالز - در حالی وزارت راه از ساخت ۴۴۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دولت حسن روحانی خبر داده که شفاف‌سازی در خصوص جزئیات این رویداد مطالبه افکار عمومی است.

به گزارش می‌متالز، در ادامه سلسله گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد هشت ساله دولت حسن روحانی، پایگاه خبری این وزارتخانه در مطلبی به ساخت ۴۴۰۰ کیلومتر خط‌آهن از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است؛ «.. مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از ۹۰ سال گذشته تا اول دولت یازدهم ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود، اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده. این بدان معناست ۴۵ درصد خطوط ریلی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است. در دولت تدبیر و امید، ۴ مرکز استان یعنی همدان، کرمانشاه، رشت و ارومیه به خط سراسری راه‌آهن کشور متصل شده و اتصال تبریز به خط آهن سراسری نیز از مسیر جدید و کوتاه‌تر میسر شد. همچنین با احداث خطوطی که در این دولت آغاز شده یا توسعه یافته است، از جمله خطوط یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال دو مرکز استان دیگر نیز به خط آهن سراسری متصل خواهد شد.»

در ادامه با اشاره به آمار جابجایی مسافران در شبکه ریلی تاکید شده: سال ۹۲، ۲۵ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر توسط ریل جابه‌جا شده بودند که این رقم سال ۹۸ به ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۹، به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر، تعداد مسافران جا‌به‌جا شده توسط ریل کاهش یافته و به همین دلیل نمی‌توان به آمار این سال استناد کرد!

بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه باید در حوزه جابجایی مسافر ریلی به سالانه ۱۰۰ میلیون نفر دست یابیم. فارغ از فاصله حدود ۷۰ میلیون نفری برای دستیابی به هدف برنامه ششم توسعه، باید مشخص شود ۴۴۰۰ کیلومتر خط‌آهن ادعا شده در کجا ساخته شده است. طی سال‌های اخیر کشور علاوه بر تحریم‌های ظالمانه آمریکا با پاندمی کرونا نیز مواجه بوده، عواملی که بودجه‌های عمرانی کشور را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است.

به تبع این اتفاق نیز، اعتبارات زیادی برای پروژه‌های عمرانی تخصیص نیافته است. در این وضعیت شایسته است شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به‌عنوان متولی ساخت خط‌آهن اطلاعات مربوط به ساخت این میزان ریل را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده